نصرالله نجات بخش: نمایش انتخابات مجلس دهم – ۳/ حزب نو ساز اتحاد ملت اسلامی!؟

Apr 25th, 2015 | مقالات

Ahzab 

هر چه به زمان انتخابات نمایشی رژیم ملاتاریا نزدیکتر میشویم، در کوره پزخانهِ حکومتی رشد قارچ گونه احزاب و ساختن گروههای مورد نظر ولایت فقیه در باندهای حکومتی افزایش می یابد. همزمان نزاع در همین باندهای مختلف درون حکومت نیز بالا میگیرد. اما از آنجا که خیمه شب بازی انتخابات در دایره یک حکومت نامشروع و غیر منتخب صورت میگیرد این بازی حزب سازی برای انتخابات، خود نیز باعث تشدید اختلافات درونی و حذف باندهای متخاصم درون حکومتی میگردد.

در هفته هایی که گذشت باز شاهد اعلام موجودیت احزاب و سازمانهای جدید التأسیس بودیم، از سوی اصلاح‌طلبان و حزب منحله مشارکت تلاشی تازه برای تشکیل دو حزب جدید، یکی بنام « حزب اتحاد ملت ایران اسلامی » و دیگری بنام « حزب جوانان اصلاح‌طلب ایران اسلامی» راه‌اندازی شد. در شماره گذشته خلاصه ای از حزب نوساز « ندا » را آوردیم، در اینجا به دومین حزب دست ساز حکومتی به نام « حزب اتحاد ملت ایران اسلامی » میپردازیم:

اعضای موسسس « حزب اتحاد ملت ایران اسلامی » : مانند : محمد آقایی- حسین خلیلی اردکانی- علی محمد مظفری- رویا بلوری و حسن موسوی نژاد تمامأ از عوامل حزب سابق مشارکت بوده که گفته می شود که این حزب در مراحل بعدی می خواهد همان خط مشی ” مشارکت ” پیشین را پیاده کند.

غلامرضا انصاری به عنوان یکی از اعضای موسس این حزب اعلام کرده است که به زودی در یک کنفرانس خبری به بیان مانیفست و جزئیات بیشتری از برنامه های این حزب خواهد پرداخت، آقای انصاری میگوید اعضای «حزب اتحاد ملت ایران» را «جمعی از مدیران ارشد نظام» تشکیل می‌دهند که به گفته وی، «سابقه انقلابی» داشته و خود را« ملزم به اجرای تمامی اصول قانون اساسی» می‌ دانند. (1)

خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس می نویسد: پس از جدی شدن فعالیتهای حزبِ در شرف تاسیس، یعنی «ندا» خبرها حکایت از تلاش اصلاح‌طلبان برای راه‌اندازی دو حزب دیگر با نام‌های «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی» دارند. برپایه این خبر یک منبع آگاه نزدیک به اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس ضمن تائید مطلب مذکور اظهار داشت:‌ اتحاد ملت ایران نام جدید یکی از احزاب اصلاح‌ طلبان است که می‌خواهد جایگزین حزب منحله مشارکت شود، و تصریح می کند: قرار است افراد کمتر شناخته شده حزب منحله مشارکت در صورت صدور مجوز از سوی وزارت کشور مدیریت «اتحاد ملت ایران اسلامی» را عهده دار شوند. همچنین دربارهِ این حزب که در تدارک گرفتن مجوز است گفته می شود که حزب « اصلاح طلب ایران اسلامی» قرار است از سوی جوانانی که از خدمت در دیگر احزاب اصلاح‌طلبی خسته‌ شده‌اند یعنی به نوعی دیگر تمایلی ندارند پیاده نظام احزاب قبلی باشند اداره شود.

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها خبر دادند که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور مجوز تاسیس حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» را صادر کرده است و از این حزب به عنوان تشکیلات جدید وابسته به اصلاح طلبان نام برده می‌شود. حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور، به خبرگزاری فارس گفته است که «با توجه به تکمیل بودن پرونده و وصول استعلامات مربوطه با ایجاد حزب اتحاد ملت موافقت شده است.(2)

دعوا های باندی

همزمان، جنجالهای ساختگی اصولگرایان برای موجه جلوه دادن سیاسی بازی حزبی، از یک هفته پیش از تاسیس این حزب سر و صداهای فراوانی براه انداخته و مدعی شدند که این حزب بدل حزب مشارکت (جبهه مشارکت ایران اسلامی) که به ادعای آنان منحل شده است، خواهد شد. اسد الله بادامچیان از رهبران حزب موئتلفه که پشت پردهِ تمامی سناریوهای انتخابات پیشین و گرداننده اصلی انتخابات بوده، می نویسد: در شرایطی که جو مذاکرات هسته ای بسیاری از اخبار داخلی را تحت تاثیر قرار داده است با این حال گروههایی که امر انتخابات برایشان حائز اهمیت است برنامه ریزی خود را برای یکپارچگی و ائتلاف ادامه می دهند. تا امروز جناح ” اصولگرا”نتوانسته به ائتلافی دست یابد که تضمین کننده پیروزی آنها در انتخابات آینده مجلس باشد. علت این عدم توفیق نیز دوری جستن دو مهره مهم این جناح است یعنی : موحدی کرمانی و مصباح یزدی. این دو نمی توانند تا امروز با یکدیگر کار کنند. موحدی کرمانی دبیر جامعه روحانیت مبارز است که برای ائتلاف با حزب موتلفه مشکلی ندارد اما گروه نزدیک به مصباح یزدی ” جبهه پایداری ” با وجود تماس هایی که ظاهرا برقرار گردیده، امیدی به ائتلاف با دو گروه دیگر پیش بینی نمی شود. جدا از این مساله در جناح اصولگرایان چند تشکل دیگر نیز وجود دارد که آنها نیز ساز خود را می زنند. مانند گروه وابسته به علی لاریجانی و باند باهنر موسوم به جامعه مهندسین و گروه کوچک وفاداران انقلاب اسلامی و غیره

اسدالله بادامچیان در اظهاراتش نگران بقدرت رسیدن ” اصلاح طلبان” است و برای جناح اصولگرا نسخه پیچیده و گفته که این جناح باید درانتخابات آینده چهره های جدید را وارد صحنه کند و چهره های ضعیف را که نتوانستند مشکلات را حل کنند کنار بگذارند، او می گوید:

اصلاح طلبان امیدوارند اقلیتی مثل مجلس پنجم داشته باشند که به زعم آنها اقلیتی قوی داشته باشد که البته عده ای از آنها گفته اند به این قانع نیستند و بیش از اینها می خواهند…. مجلس های اول و دوم بسیار موثر و سایر مجالس هم تاثیر گذار بودند، مجلس های سوم و ششم منطبق با نظام و مصالح نظام نبودند و به خاطر اکثریت باند گراهای موجود در آن باندی بودند.” بادامچیان سپس نگرانی خود را اینگونه بیان می دارد : ” یک بخش از اصلاح طلبان افراطی گری می کنند و به نظر من اگر امثال موسوی و دار و دسته اش خودشان را کنترل نکنند افراطی های این جریان دست به اقدامات ترور و انفجار می زنند که من امیدوارم چنین چیزی برای آنان پیش نیاید.” (3)

تاکنون بادامچیان چندین مرتبه اینگونه نگرانی های خود را در مورد انتخابات آینده ابراز کرده است. او هنوز هم در کابوس ” موسوی ” بسر می برد در حالی که نه موسوی و نه دار و دسته اش بدنبال ” ترور و انفجار” نبوده اند.

سعید مرتضوی نیز نقش برجسته‌ای در سرکوب حزب مشارکت و بستن روزنامه (روزنامه مشارکت) و سایت آن (وبگاه رویداد) و دستگیری اعضای آن داشت که بدلیل اتفاقات رویداده در بازداشتگاه کهریزک از دادستانی تهران برکنار و با اتهامات سنگینی مربوط به دوران دادستانی و همچنین تصدی سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی (که از سوی احمدی نژاد به وی داده شده بود) مواجه است.

پیش از این حزب ندای ایرانیان نیز از سوی بخشی دیگر از اصلاح طلبان تاسیس شده بود که از اولین تحرکات سیاسی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس به شمار می‌رود. همچنین حزب اعتماد ملی نیز کنگره خود را برگزار کرده بود. تحرکات سیاسی اصلاح طلبان به شدت از سوی جناح اصولگرا رصد می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز در واکنش به گزارش رسانه‌های اصولگرا گفته بود: «وزارت کشور در خصوص کسانی که تقاضای تاسیس حزب دارند بر اساس فرآیند عمل کرده و ابتدا از وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه استعلام صورت گرفته و اگر استعلام‌ها و شرایط افراد منطبق با مقررات نباشد مجوزی صادر نمی‌شود

علاوه بر وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی نیز از مراجع اصلی استعلام در روند تشکیل احزاب در جمهوری اسلامی ایران است.

سایت و خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، بهمن ماه سال گذشته افرادی چون محمد آقایی (مسئول کمیته تشکیلات و عضو موسس حزب مشارکت)، حسین خلیلی اردکانی (رییس شورای منطقه کرج حزب مشارکت)، محمد خلخالی، حیدر زندیه، مژگان اثباتی، علی‌محمد مظفری (عضو هیات موسس حزب مشارکت)، رویا بلوری (عضو شاخه زنان حزب مشارکت)، داوود کریمی دستجردی، سید حسن موسوی‌نژاد (رییس کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت) وغلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران را به عنوان اعضای هیات موسس حزب اتحاد ملت ایران معرفی کرد. (4)

«جبهه مشارکت ایران اسلامی» که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ تاسیس شد در سال ۱۳۸۹ و پس از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، همراه با «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» به اتهام «اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه» از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی منحل اعلام شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در تابستان سال ۹۲ زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت دوباره اصلاح طلبان آغاز شد که در نخستین گام، حزب «ندای ایرانیان» توانست در مرداد ماه 93 از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت بگیرد.

به نظر می‌رسد که هدف اصلی اصلاح طلبان از تشکیل احزاب جدید، انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد که قرار است اسفند امسال برگزار شود.

در جمعبندی تشکلیلات اصلاح طلبان باید گفت واکنش گرایان به اصطلاح اصلاح طلب با داشتن یک دوجین جبهه و حزب سیاسی همواره برای رونق دادن به نمایش انتخابات در تلاش برای تشکیل تجمع های جدیدند، اصلاح طلبان از چپ تا راست در گذشته در سایه تشکیلات ذیل فعالیت میکردند:

•    حزب کارگزاران سازندگی

•    حزب جامعه مدنی همدان

•    حزب اراده ملت ایران (حاما(

•    حزب اعتماد ملی

•    مجمع روحانیون مبارز

•    حزب اسلامی کار

•    مجمع اسلامی بانوان

•    حزب مردم‌سالاری

•    سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

•    جبهه مشارکت ایران اسلامی

•    سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی

 

همانطوری که در انتخابات های پیشین اثبات شده است ولی فقیه نیازمند ارائه نمایشی برای مشروعیت نظام می باشد و در شرایطی که شعار ها و وعده و وعید ها برای مردم نخ نما شده مجددا ولی فقیه به فکر داغ کردن تنور انتخابات وایجاد شور و هیجان افتاده و در آستانه انتخابات مجوز فعالیت سیاسی برای احزاب صادر میشود …در ادامه بحث به احزاب اصولگراو چگونگی روند این نمایش خواهیم پرداخت

ادامه دارد

پی نوشت ها :  

(1)  روز آنلاین 3 اردیبهشت 1394

(2)  خبرگزاری‌های ایران، دوشنبه ۳۱ فروردین 1394

(3)  هفته نامه حزب موئتلفه (شما) 30 اسفند 1393

(4)  خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، 31 فروردین 1394

نظر بدهید