نصرالله نجات بخش : این همانیِ ولایت مطلقه خمینی و خلافتِ اسلامی البغدادی؟ – 2

Oct 27th, 2014 | مقالات

 

در شماره قبل مختصری از تاریخچه و پیدایش ابوبکر البغدادی و اندکی در باب اندیشه و تئوری فکری این جماعت آوردیم و از این همانی تز ولایت مطلقه فقیه و تز خلافت اسلامی البغدادی و آئینه عقاید و افکار خلافت او مقدمه ای آوردیم، اینک لازم است کمی عمیق تر به زیر بنا های فکری این خلیفهِ مسلمین نو ظهور که آئینه ولایت او که همان قرائت دیگر ولایت مطلقهِ فقیه ابدائی روح الله خمینی است بپردازیم.

همه می دانیم که روح الله خميني در ميهنمان ايران دوران سياه بنيادگرايي را به نام اسلام احیاء کرد، خلف های او نیز بیش از سی سال است که همان بنیاد گرایی ارتجاعی را تبلیغ و تغذیه فکری می کنند، مماشات گران غرب نیز با حمایت از عقب افتاده ترین قشر بنیاد گرایی ، از ایرا ن گرفته تا خاور میانه و خاور دور و همه کشورهای منطقه، دورِ جدیدی از بنیاد گرائی را بازتوليد، تبلیغ و به رشد سریع آن دامن زده و غیر مستقیم گسترش می دهند.

حقيقت این است كه موج داعش و داعشیسم يك پديدة خلق الساعة و پدیده نو ظهور و جديدی نیست، این همان تفکر خمینسم و ولایت مطلقه ابدائی خمینی با لعابی دیگر و در شمایل عربی آن است که در سطح جهان بازتوليد، کسترش و رشد یافته است و خطر بزرگی در پیش رو دارد که چنانچه مهار نگردد عوارض آن همه جهان را آلوده خواهد کرد. این پدیده امتداد همان ولایت فقیه خميني و خمينيسم بسیار شوم و تاریکی است که ملت ایران سی واندی سال است گروگان آن شده اند.

آیا می توان گفت، داعش، امتداد نظام ولايت مطلقه فقيه و اين گروههای افراطگراي اسلامي ادامه همان نظام ولايت فقيه است؟

بر ما لازم است، بر رسی کنیم که این پدیده چرا و چگونه در اين منطقه و به ویژه در اين زمان تنوریزه شده و به میدان جنگی این چنین خشونت بار، دامنه دار و گسترده به میدان آمده است و اين موج خشونت به كجا خواهد رفت؟ آیا قابل مهار کردن و متوقف شدن خواهد بود؟

شعار محوری خلافت اسلامی داعش، که بر پرچمها و تبلیغات و شعار های آنان دیده می شود، شعار “شریعت” همراه با لفظ “تکفیر” است، شعاری، عاریه گرفته از ابن تیمیه، (728 هجری) که امروز آنرا در سرزمينهاي اشغال شده به عمل و به اجرا گذاشته اند، برای پیاده کردن این شعار از تئوری : ” شرع الله لن تنفذ الا بالسلاح” (یعنی شريعت اسلام پیاده نخواهد شد، الا با زور سلاح). شريعت   هم همان مجموعه احكام لايتغيري است که توسط علما و فقيهان اولیه سنتی مسلک، بحث و تدوين شده است، تدوین شده از میراث قرن دوم هجري و مجموعه ای از آداب عبادات شروع شده و تا تمامی پهنه هاي مختلف زندگي خصوصیِ فردی و اجتماعي مردم پیش رفته است.

شعار ” شرع الله لن تنفذ الا بالسلاح” البغدادی همان شعار ” النصر به الرعب” (پیروزی با ترس میسر می شود) (1) ولایت مطلقه فقیه است که خمینی آنرا وسیله قرار داد و آنرا تقدیس کرد، او جنایت را برای ایجاد رعب و وحشت مجاز دانست، همان امری که امروز تحت عنوان داعش و داعشیزم بوجود آمده و وسایل ارتباط جمعی و مقامات غربی بسیار آنرا تبلیغ می کنند، قرائت دیگرِ ولایت فقیه همان ولایت خلیفه دولت اسلامی است که امروز داعشیها با آن اعمال جنایتهای بسیار وحشتناک مرتکب میشوند و وجدان انسانی را منزجر میکند، سربریدنهای داعش امر تازه ای نیست. این را مقایسه کنید با خنجر آجین کردن فروهرها، میگویند که داعش زخمیها را میکشد، نظام ولایت فقیهِ روح الله خمینی هم میگفت که زخمی ها را نباید به بیمارستان برد باید همانجا کارشان را تمام کرد. اعدامهای دسته جمعی بعد از کودتای خرداد در سال 60 که با شبی پنجاه نفر شروع شد و به چهارصد پانصد اعدام کشید، در تابستان سال 67 بعد از سرکشیدن جام زهر خمینی و فرمان به کشتار و اعدام زندانیان سیاسی دادن تا جائی که اعتراض نایب خودش، منتظری را هم بر انگیخت، در حقیقت در ایران بیش از سی سال است که چنین رژیمی حاکم است، این است که امروز داعش میتواند چنین وحشتی را در قلمروی که تصرف کرده برقرار کند. داعشی ها با غیر خودیها هر گونه رفتاری را مجاز می دانند. در ایران دوره آقای خمینی مردم را دسته بندی به مکتبی، غیر مکتبی، ضد مکتبی، خودی و غیر خودی تقسیم کردند. مگر داعش هم همین کارها را نمی کند؟ (به جدولهای مقایسهِ نمونه های این جنایات در ضمیمه توجه فرمائید)

ابومصعب الزرقاوی بعد از تاسیس گروه «جماعت توحید و جهاد» در مقاله‌ای که در سال2006 در رسانه‌ها منتشر کرد اهداف استراتژیک خود را جهاد و آن را این‌گونه تفسیر می‌کند:

“جهاد عبارت است از مین‌های کارگذاری شده و موشک‌ها و خمپاره‌هایی که از دور شلیک می‌شوند. ما به دفعات به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که سلامت و پیروزی با هم تحقق نمی‌یابند و این درخت بدون خونریزی رشد نمی‌کند. ما باید با حضور در  مناطق عمومی و با گذشت زمان، جنگ را شعله‌ور و مردم را به وسط عملیات‌ها بکشانیم تا اینکه به یاری خداوند جنگی واقعی صورت گیرد.

همان‌طور که می‌دانید،‏ جهاد امت در راه خدا در سرزمین رافدین (عراق) واجب است و در جریان هستید که این عرصه همانند دیگر عرصه‌ها نیست و …” 2

نكته بسیار مهم و شايان یاد آوری این که، مطابق منابع مستند باقی مانده از همان دوران اولیه، فقهاي اولیه تدوين كننده گان اين احكام، خود بر سر جزئيات اجرای احكامشان اختلافات شدیدی داشتند كه طي 12 قرن گذشته حل نشده و همواره موارد تازه اي نیز از اختلاف جدید هم ظهور کرده است. اختلافات و دعواهایی بسیار کهنه و شناخته شده، دعوای اصلی ابن حنبل ها در برابرمعتزله ای ها، دعوای متعصبین سنت گرا در برابر خِرد گراهایی که میگویند خود صاحب شعور و تشخیص برای حل مسائل روز خودشان هستند، دعوا بین حدیث گرا ها یی که به جز به کتاب و به سنت به چیز دیگری بین خود و خدایشان قائل نیستند و واسطه ای برای دخالت دادن نظر شخصی نمی پذیرند و مشروع نمی دانند، آری چالشی جدی در برابر فقها و مجتهد ینی که از خود اجتهاد می کنند.

از نظر مباني فکري، ایدئولژیک، داعش در درون خود به مباني فکري جريان سلفي در دوران معاصر شناخته مي شود که این خود قرائتي خاص از اسلام است. این طرز تفکر ضمن نقد نحله هاي مختلف فلسفي ,کلامي و فقهي، تأکيد بر وجود انحرافها و بدعت ها در نگرش هاي سنتي به اسلام دارد و خواستار بازگشت به سيره “سلف” بعنوان اسلام ناب محمدی است و خود را منادي بازگشت به شيوه سلف  مي داند. (3) نگاه و تئوری اولیه اين دکترین همانگونه که مختصری از آن را در شماره قبل گفتیم، توسط فقهایی همچون ابن تيميه(728 هجری) و ابن قيم و محمد ابن عبدالوهاب  شکل گرفت که هدف آنها بازگشت به قرائت خاص انديشه هاي حنبلي و اهل حديث است که شکلي افراطي و حتي در مواردي مخالف با آموزه هاي اصلي  احمد ابن حنبل (241 هجری) و بزرگان اهل حديث مي باشد، به بيان ديگر معيار سلفي بودن  در دوران معاصر،  قرائت ابن تيميه و محمد ابن عبدالوهاب (1206 هجری)  از تاريخ صدر اسلام است  و عموما  سلفي ها  بر اساس مباني فکري اين‌ دو فقیه  به تفسير دين مي پردازند.  در حالي که انديشه اين فقها، در همان زمان مورد اعتراض  علما و فقهاي  سنتي اسلامي قرار گرفت  و در واقع انديشه سلفي در مقابل انديشه سنتي قرار گرفت.

برخي از ويژگي هاي فكري و شخصيتي ابن تيميه  که او را در مقابل اسلام سنتي قرار مي داد این بود که : وي احاديث پيامبر درباره فضايل اميرالمومنين و اهل بيت را انكار مي كرد. سفر به قصد زيارت پيامبر و ائمه را بدعت و حرام مي دانست. با منطق، فلسفه، عرفان و كلام به شدت مخالف بود. فيلسوفاني هم چون فارابي و ابن سينا را دچار انحراف عقيدتي مي دانست. عارفان و صوفياني همچون ابن عربي و صدرالدين قونوي و عفيف تلمساني را كافر مي خواند. به همين دليل با معتزله شديداً دشمني مي كرد و عقايد اشاعره را نيز نادرست مي دانست. و با تأويل و تفسير عميق آيات شديداً مخالف بود و مي گفت بايد به اصل کلامی آيات اكتفا كنيم.

محمد عبد الوهاب با احياء مجدد اين عقائد در چند قرن بعد تلاش کرد تا قرائتي خاص از اسلام ارائه دهد که منجر به آن شد که ايشان عقائد بسياري از مسلمانان را نادرست و انحرافي و آنها را مشرک و يا کافر بداند به همين دليل مي توان ايدئولوژي آن را نوعي ايدئولوژي تکفيري ناميد.

 

اما احکام شریعت که سنت گرایان، از خلفای سنی گرفته تا ابوبکر البغدادی و روح الله خمینی در وجه شیعه آن بر سه اصل اساسی استوارند

–          احكام شرعي فقهي، احكام الهي اسلام و بدون چون چرا لازم الاجرا هستند.

–          اجرای اين احكام جز با بدست گرفتن قدرت سياسي و حاكميت بر مردم امكانپذير نيستند.

–          قدرت سياسي بايستي بدست فقيه باشد، فقیهی كه صلاحيت تشخيص و تدوين اين احكام شرعي را داشته باشد.

 

شعار محوری دوم خلافت اسلامی داعش، “تکفیر” است، (4) تکفیری یا کافر نیز از اصلهاي پايه در بنيادگرايي است تكفيريهاي امروزي از روشنفکران قرن گذشته و از متعلمینی چون سيد قطب، نظريه پرداز معروف اخوان المسلمين مصر گرفته اند که با آن دگر اندیشان راتکفیر می کنند. اگر به آثار علماي تكفيري مختلف، از جمله چهره هاي مشهورشان در عصر حاضر بنگريم، متوجه مي شويم كه رسم تكفير در تاريخ اسلام اگر چه توسط ”خوارج نهروان”، گروه های طرفدار ابن ملجم مرادي كه علي را ترور كرد و مورد نكوهش بسياري از مذاهب و مراجع اسلامي قرار گرفت، اما در عصر حاضر، این بنيادگرايي افسار گسیخته، نه تنها از نو آموزش داده و تئوريزه می شود بلکه اين بار در سطحی وسیع و با سرمایه گزاری بسیار کلان ترويج و به عنوان يك لنگر سياسي مبارزاتي پررنگ عرضه و تبليغ می گردد.   بار ديگر جهان در ابعاد وسيعتر در معرض تاخت و تاز و توحش بنيادگرايان و تروريسم برخاسته از این تفکر تکفیری قرار گرفته است . بنیاد گرایی داعش از يك سو و بنیاد گرایی رژيم ولایت مطلقه ملایان ايران و شبه نظاميان جنايتكارش از سوي ديگر در منطقه به قتل و جنايت و آدمكشي و جنايات ضد انساني نظير سربريدن و سنگسار و قطع اعضاي بدن و صدور احكام ارتداد و اعدام و كوچ دادن و بي خانمانسازي به دلايل مذهبي مشغولند.  

سرکوب و سانسور و نبود آزادی ها توسط نظام های بنیاد گرا در منطقه مانع رشد فکری و فرهنگی و استقرار جریان آزادی در ایران و سایر کشورهای منطقه شده است، در خلاء یک جریان آزاد فکری زمینه ظهور و سلطه حکومتهای بنیاد گرا در منطقه فراهم شده است. سیاستهای غلط غرب نیز آب را به آسیاب این جریان آزادی کش ریخت و راه را برای رشد و گسترش جریانات بنیاد گرا هموار نمود. ایا وقت آن نرسیده که از تخریب های مادی و معنوی نظامهای ولائی ممانعت به عمل آید و ولایت مطلقه فقیه به قرون و اعصار باز گشته و جمهور مردم زمینه را برای رشد و گسترش آزادی ها فراهم سازد؟

ادامه دارد

پی نوشت ها 

(1)       به کتاب « جنگ و جهاد در قرﺁن » مصباح یزدی و نظریه « النصر بالرعب » خامنه ای نگاه کنید

(2)       خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا

(3)       افکار و عقاید ابن تیمیه پدر فکری مکتب زرقاوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

(4)       رجوع کنید بهابن ابی الحدید، ج 13، ص 132، مجلسی ، ج 5، ص 332


 

جدول مقایسه نوشتاری

نمونه تئوریهای ولایت مطلقه

نمونه تئوریهای البغدادی

ادعاي ولایت مطلقه از اسلام ناب محمدي

ادعاي خلیفه مسلمين داعش از اسلام ناب محمدي

اجرای دستورات الهي توسط ولایت مطلقه

اجرای دستورات الهی توسط خلیفه مسلمين (داعش)

ادعاي ولي‌فقیه در عمل به سنت رسول اللهخميني : «اين توهم كه اختيارات حكومتي رسول اكرم(ص) بيشتر از حضرت امير(ع) بود يا اختيارات حكومتي حضرت امير(ع) بيش از فقيه است، باطل و غلط است.» (ولايت فقيه، ص40 ) «حکومت که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌الله است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام نماز و روزه و حج.» (صحیفه نور،ج20،ص452 )

ادعاي خلیفه دولت اسلامی در  عمل به سنت رسول الله

خميني: «مردم ناقص‌اند و نیازمند کمال‌اند وناکامل‌اند، پس به حاکمی که قیم امین صالح باشد محتاجند. »( حکومت اسلامی،روح‌الله الموسوی الخمینی، بی‌نا، ص 58)

ادعاي خلیفه دولت اسلامی در  تقدیس خلیفه مسلمین

خميني: «ولایت فقیه واقعیتی جز قرار دادن و تعیین قیم برای صغار ندارد». (ولایت فقیه، روح‌الله الموسوی الخمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ نهم، تابستان 78،ص41 ) جنتی: «ولی فقيه نسبت به جان و مال و ناموس مردم اختيار دارد.همان اختياری که پيغمبر اکرم (ص) داشت. فقيه اين مقام و ولايت را به منظور حفظ مصلحت امت دارد.» (سمينار ولايت فقيه در ساری، راديو تهران، اخبار ساعت 20 روز 29 ارديبهشت 1361 )

ادعاي خلیفه دولت اسلامی، در  اطاعت از امر خلیفه

اختیار داشتن حق بر جان و مال و ناموس ملت يتيم و صغير و  ناقص

اختيار داشتن خلیفه مسلمين دولت اسلامی بر جان و مال و ناموس مردم !

نماد لا اله الا الله و در زمان ولي‌امر مسلمين

پرچم داعش، پرچمي با نماد محمد رسول الله

در حاکمیت ولایت فقیه مساجد اهل سنت در زاهدان و كردستان تخريب شد و خانقاه‌هاي دراويش ايران در قم بروجرد كرمانشاه بيرجند مورد حمله و تخريب گشت

خلیفه مسلمين(داعش) مراكز مذهبي ايزدي‌ها و شيعيان مورد حمله قرار داده و تخريب کرد

روش حکومتی   خمینی و خامنه‌ای     ” النصر بالرعب ”

روش ابوبکر البغدادی ” شرع الله لن تنفذ الا بالسلاح “

مخالفان زندانی در تابوت يا قبر زنده به گور كردند (نمونه چند ده زنداني‌اي كه در تابوت قرار دادند تا از اذربايجان غربي (آستارا) به رشت آورده شوند كه همگي فوت كردند

به گور كردن ايزدي‌ها و مسيحيان به دستور خلیفه دولت اسلامی در عراق

ترور و قتل كشيشان مسيحي به دستور ولي‌امر مسلمين اعدام مسلمان مسيحي شده يا زردشتي شده

ترور و قتل و اعدام كشيشان مسيحي موصل و… به دستور خلیفه مسلمين دولت اسلامی

قتل عام  دسته جمعي زندانيان سیاسی در زندانها در سال 1367 که حدود 5 هزار نفر و در سال 88 و دفن دسته جمعي در گورهاي خاوران و بهشت زهرا

قتل عام دستگير شدگان ايزدي در سنجر عراق و دفن دسته جمعي انهابه دستور ولي‌امر مسلمين داعش در عراق

تجاوز به دختران شيعهِ مخالف حکومت در زندانهاي ايران در طول سالهاي حاکمیت ولایت فقیه

تجاوز به برخي دختران دستگير شده ايزدي و مسيحي در عراق توسط نیروهای تحت امر ولي‌امر مسلمين دولت اسلامی

در حاکمیت ولایت فقیه هر گونه مخالفت جنگ با خدا و رسول تلقی میشودو مجازات مرگ و زندان دارد مگر اینکه توبه کند .

اجبار به توبه كردن نيروهاي مخالف و در برخي اوقات دادن توبه نامه به مخالفيني كه تغيير موضع داده بودند .

متن توبه نامهِ خلبفه دولت اسلامی در عراق و سوريه

  (نام

فامیل) (عضو گروه …)، ماندن داخل این گروه و جنگیدن با گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را نبرد و جنگ با خدا و رسول خدا دانسته و قول می‌دهم بار دیگر برضد گروه داعش نجنگم.” در ادامه این توبه‌نامه آمده‌است:” همچنین تعهد می‌کنم بدون اطلاع گروه (داعش) در هیچ گروه دیگری عضو نشوم و خودم هم گروه جدید تاسیس نکنم . من تعهد می‌کنم تمامی سلاح‌ها و مهماتی را که داشته‌ام به داعش تحویل دهم و به مناطقی که تخت کنترل گروه‌های جبهة‌النصرة، جبهه اسلامی و… است نروم و اگر یکی از شروط این توبه نامه را زیر پا بگذارم خودم را برای مجازات آماده کنم. مجازات توبه شکنان مرگ خواهد بود.

و صد ها نمونه دیگر

 

جدول مقایسه ای نمونه های تصویری 

جنایات و ولایت مطلقه فقیه و خلافت اسلامی داعش

 

 

سنگسار داعش در سوریه  

سنگسار در ولایت فقیه 

قتل های گروهی داعش 

رستوران میکونوس 

داعش شلیک در مغز 

قتل ندا بوسیله تک تیر انداز

سربریدن توسط داعش

بریدن سر بختیار  

قتل های کورداعش

قتل فروهر ها

قتل یک امریکایی  

قتل اسقف “هایک” 

قطع دست بوسیله داعش 

قطع دست در شیراز

قتل های ایزدی ها

قتل های زنجیره ای دگر اندشان

 

 و صد ها نمونه دیگر…

 

 

نظر بدهید