مهران مصطفوی: بمب اتم ایران، نتانیاهو و حماس

Oct 19th, 2023 | مقالات

تاریخ ایجاد در پنج شنبه, 20 مهر 1402

 

از 25 سال پیش که مرتب مسائل سیاست هسته ای ایران را دنبال می کنم و از آنجا که این سیاست هسته ای را تنها در خدمت ولی فقیه می دانستم، به افشای آن پرداخته ام و در باره این سیاست علاوه بر اینکه سه دروغ پایه ای و اساسی رژیم جمهوری اسلامی را افشا کرده ام یعنی بر خلاف گفته های رژیم، 1 ـ ایران نیازی به انرژی هسته ای ندارد، 2 ـ برای راکتور بوشهر و یا حتی چند راکتور ایران نیازی به راه اندازی صنعت غنی سازی ندارد 3 ـ ایران نیازی به راکتور آب سنگین ندارد اما بارها نیز تکرار کرده ام که علاوه بر این سه دروغ، دروغ دیگری هم هست که آنرا خارج از ایران ساخته اند و آن اینکه؛ “اسرائیل  بیش از 30 سال است تکرار می کند که “ایران تا مدتی دیگر” بمب اتم می سازد”. این درست است که در آغاز  یعنی در دهه 60 و 70 شمسی، قصد جمهوری اسلامی از برنامه هسته ای، ساختن بمب اتمی بوده است اما اولا از سال 1382 مجبور شده است اینکار را کنار بگذارد و ثانیا اگر هم بخواهد دوباره بروی آن خط و ربط برود، فاصله زیادی با ساختن بمب اتم دارد زیرا حتی غنی سازی 90 درصدی اورانیوم هم به معنی ساختن بمب اتم نیست و ساختن آن فرایندی خاص دارد که مدتها طول می کشد و نمی تواند از چشم جهانیان پنهان بماند.
  اما نتانیاهو در ده سال اخیر همه تبلیغات خود را بروی سیاست هسته ای ایران گذاشت و بارها تکرار کرد که ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می باشد. تهدید برای “موجودیت”، بزرگترین تهدید برای یک کشور شمرده می شود. او چندین بار در سازمان ملل مستقیما با نشان دادن نقشه هایی، خطر سیاست هسته ای ایران را تکرار کرد و بدنبال فشار جهانی برای جلوگیری از پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران بود و گفت اسرائیل اجازه نمی دهد ایران موجودیتش را تهدید کند. بزرگنمایی اسرائیل از خطر بمب اتمی ایران، تمامی افکار عمومی اسرائیل را بخود جلب کرد و اکثریت بزرگی در اسرائیل بمب ایران را بعنوان خطر بزرگ انگاشتند. همه می دانند که دولت اسرائیل بیش از 200 بمب اتمی دارد و حتی اگر ایران دست به ساختن بمب هم بزند، باز هم برای اسرائیل تهدید امنیتی محسوب نمی شود زیرا همانطور که ژاک شیراک زمانی که زئیس جمهور فرانسه بود گفت؛ “قبل از اینکه بمب ایران از فضای ایران خارج شود تهران کن فیکون خواهد شد.”  
حال در این جو تبلیغاتی علیه بمب اتمی ایران، یکباره حماس با سلاحهای ساده ای که خود تولید می کند، حمله بزرگی به اسرائیل کرده است که طی آن بیش از 1200 اسرائیلی کشته شده اند. آیا فرد دیگری به غیر از نتانیاهو مسئول این وضعیت است؟ چرا دستگاه وسیع امنیتی اسرائیل قادر به دیدن چنین حمله ای نشد؟ آیا جز اینکه اسرائیل تماما خود را بروی سیاست هسته ای ایران متمرکز کرده بود و از تشخیص تهدیدات احتمالی دیگر غافل مانده بود؟ دروغی که نتانیاهو ساخته بود که “ایران تا اندی دیگر” سلاح هسته ای خواهد داشت و سیاست هسته ای ایران را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می خواند باعث شد واقعیت نیروهای کنار دستش در غزه را نبیند. اکنون نیز پاسخ بربریت حماس را با بربریتی شدیدتر می دهد تا افکار عمومی را از مسائل اساسی منحرف سازد. دولت در اسرائیل رسما وضعیت جنگ را اعلام کرده است. در این روزها ما هر روز شاهد فاجعه جدیدی هستیم،؛ زنان و مردان و کودکان بیگناهی که در اسرائیل و فلسطین بطور وحشتناکی کشته می شوند. آیا این دور تسلسل خشونت کور پایان می یابد؟ اگر حمله حماس به غیر نظامی ها و کشتن زنان و کودکان و آتش زدن خانه ها ضد بشریت است بمباران وسیع مناطق مسکونی در غزه و قطع آب و برق و غذا و استفاده از بمب های فسفری همگی از مصادیق نقض قوانین کنفرانس ژنو هستند و عاملان و عامران آن قابل محاکمه! 
براستی مسئول کیست؟ اگر دولتهای دست راستی افراطی اسرائیل را کنار بگذاریم و بخواهیم واقعیت را ببینیم، کشورهای غربی بویژه امریکا، مسئولیتی مهم در این فاجعه دارند. 75 سال است که مردم فلسطین تحقیر می شوند. 75 سال است که هر روز بخشی از سرزمینهای آنها اشغال می شود. 75 سال است که تحت کنترل و زیر سایه رژیمی نژاد پرست در شرایط بسیار بد زندگی می کنند و 75 سال است که غرب، دست اسرائیل را برای سرکوب فلسطینی ها کاملا باز گذاشته است و هرگز بدنبال راه حل جدی برای تامین صلح و آرامش در منطقه نبوده است. بله غرب مسئولیت بزرگی در پیدایش تروریسم که زاده رفتار دولت اسرائیل است دارد. اما به فرض که اسرائیل غزه را باز هم اشغال کند و برای انتقام از خشونت حماس، صدها فلسطینی بیگناه دیگر را مانند بار گذشته از بین ببرد و صدها خانه را ویران کند و تمامی زیرساختارهای فلسطین را در هم بکوبد، باز هم دور تسلسل خشونت پایان نخواهد گرفت و باز هم حماس و یا گروه دیگری بدنبال انتقامگیری خواهد بود. اما عده ای این حمله را کافی نمی دانند، بخشی از مردم اسرائیل خواستار بیرون کردن فلسطینی ها از کلیه سرزمینها هستند و می خواند که آنها به کشورهای عربی رانده شوند. بدتر از این ویتال تالی گوتلیو، قانونگذار اسرائیلی و عضو کنست از حزب دست‌راستی لیکود، در چند پست جداگانه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خواستار استفاده رژیم صهیونیستی از «سلاح روز قیامت» شده است؛ چیزی که اشاره‌ای مستقیم به تسلیحات هسته‌ای است. باید با صدای بلند فریاد زد، راهی که غرب از آن دفاع می کند و اسرائیل پیش گرفته است پایانی ندارد مگر با از بین بردن کلیه فلسطینی ها. یعنی راه حل نهایی Final solution که هیتلر می خواست در برابر یهودیان به اجرا بگذارد را اکنون اسرائیل در قبال فلسطینی ها انجام دهد. اما راه حل دیگری هم هست که نیاز به تلاش فراوان دارد و آن ساختن دولت برای دو ملت و بازشناختن حقوق آنهاست. براستی مولانای جهان ما کجاست که فریاد زند: از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست و جهان را به این راه حل بخواند؟
 

نظر بدهید