نکته بین: تکیه سید علی خامنه‌ای بر سرنیزه‌های شکسته سپاه پاسداران- بخش دوم

Apr 16th, 2023 | مقالات

تاریخ ایجاد در یکشنبه, 27 فروردين 1402

 

در بخش نخست به سخنان برخی از سرداران سپاه در جلسه ای که با خامنه ای داشتند اشاره شد. در این بخش به ادامه این سخنان پرداخته می شود.

سردار حسن حسن زاده، فرمانده قرارگاه ثار الله تهران:

… الان در شرايط كشور ما با جواناني در تيپها ولشكرهاي كشور روبرو هستيم كه يا به عنوان وظيفه عمومي يا بصورت استخدامي با آنها همكاري روزانه داريم. بعد از جريان اعتراض واغتشاشات هم، اين افراد نگاهشان به خيابان است. حرف آخر كه بگويم ووقت را به آقايان بدهم اين است كه نگاه اين جوانان كه در يگانهاي مختلف حضور دارند به همسنها وخانواده هاي خود در خيابان است وما نمي توانيم نگاه هاي آنها را در نظر نداشته باشيم. بي توجهي به مساله مي تواند حداقل در سطح پايتخت مشكلات بسياري را بوجود بياورد. بنده با حضور در يگانها وقرارگاه هاي امنيتي متوجه اين موضوعات شده ام كه خدمت مقام معظم رهبري و آقايان عرض كردم.

حجت الاسلام محمود محمدی شاهرودی – رییس بسیج طلاب:

…ما در محدوده عملي و وظايف خودمان احساس خطر براي از دست رفتن پايگاه طلاب و بسيج روحانيون گزارش مي دهيم كه بسيج روحانيون با مشكلات اعتقادي، مشكلات معيشتي و مشكلات محله اي مواجه است. ما روحاني يا طلبه اي نداريم كه به تنهايي بتواند از كوچه اي تنها بگذرد و با ناسزا و چه بسا سنگ و كلوخ او را دنبال نكنند .عمامه خود من را از درون خودرويي كه سوار بودم برداشتند بردند انداختند درجوي آب و من از دو محافظ بهره مندم اما طلبه اين امكان را ندارد.

…مشكل اعتقادي كه اصليترين مشكل به حساب مي آيد، مشكلات عقيدتي آنها گاهي تا شخص رهبري سوال مطرح مي كنند و عدم پاسخ درست به سوالات يا پاسخ هاي نا همگون مشكلات آنها را بيشتر كرده است و ميتوان به روشني از گذر كردن بيش از پنج هزار طلبه در سطح كشور از ادامه تحصيل و حضور در بسيج روحانيون سخن گفت.

سرلشکر غلامعلی رشید:

…همين چند روزه اخير، منظور از چند روزه همين مدت آغاز اعتراضات است، ما سه بار تمرد از دستور و اقدام خودسر به معني اقدام به آتش كردن توپ خانه براي هدف گرفتن اهدافي در تهران را پشت سر گذاشته ايم كه موردي از آن محل بيت رهبري را مقصد هدف توپخانه خود قرارداده بود كه به حمدالله با اقدامات فوري برادران در لشكر اقدامات خوبي دردستگيري و شناسايي عاملان ودست اندركاران اين تفكر به واقع تروريستي به عمل آمد و خدا را شاكريم كه اقدامات بي نتيجه بود. الان صحبتهاي دوستان و همكاران را شنيدم متوجه موضوعاتي تازه در بدنه نيروهاي مسلح شدم كه به واقع مي تواند توان امنيتي كشور را نابود كند. ما نمي توانيم نمايش بدهيم و با نمایش دادن مبارزه بافساد بخواهيم مردم را بازي بدهيم. امروز ما با مردم هوشمندي سر و كار داريم كه اين مردم بر پايه شبكه هاي اجتماعي اطلاعات و اخبار راست و دروغ را در اختيار دارند. شما مساله را از بالاتر ببينيد كه ما حتي در دور جديد اعتراضات نتوانستيم اينترنت را از آنها بگيريم. خدا لعنت كند آل سعود و پيشرفت تكنولوژي در جهان را كه توانست مساله قطع اينترنت را نا كارآمد كند و از طرف ديگر بايد بدانيم حربه هاي امنيتي ديگر كارساز نخواهد بود و اگر اين اعتراضات خاموش شود و سال ديگر باز اتفاق جديدي شود مقابله با آن سختتر است.

سرتیپ نعمت الله باقری از فرماندهان سپاه اهواز:

…نيروي من آمده وام بگيرد از بانك كسي از همكارانش ضامن نشده است. پرسيدم چرا گفت كسي اعتماد نميكند اگر وام را ندهم همين حقوق او هم بسته خواهد شد. اعتراضات مردم به انحاء مختلف با هر دليلي بر حق است. صحبتهاي حاج آقاي قاآني را مي شنيدم و ايشان از نيروي معتقد و عمل فرمانده صحبت كردند. من اينجا پاسخ بدهم كه اگر سپاه هاي تحت فرمان ما هم بودجه مازاد دريافت مي كرد و بدون حساب خرج مي كرد و مي توانست دست نيروي خود را بگيرد…

…در سپاه اهواز تاكنون هفت تجمع اعتراضي به حقوق و مزايا داشته ايم كه دو تجمع به درگيري و بازداشت كشيده شده است.

سرهنگ «خدارحم سارانی»، فرمانده سپاه زاهدان:

…«وقتی نیروی تحت امر من می‌آيد در دفترم و ساعت روی دست پسر آقای شمخانی را نشان می‌دهد و به من می‌گويد قيمت اين ساعت اندازه چهار سال خدمت من در نیروهای مسلح است، من فرمانده نمی‌توانم پاسخی بدهم.»

در برابر سخنان این سردار و برخی دیگر از سرداران، علی شمخانی یکی از دزدان معروف و کاسبان تحریم در حمایت از فرزند خود و دیگر سرداران به میدان می آید و در پاسخ به توجیه این خورد و بردها به شرح زیر می پردازد.

سردار علی شمخانی:

اينكه بعضي دوستان در اين جلسه اقدامات شورا را تا سطحي پايين بياورند يا شورا را در فرد ببينند و خودشان هم البته مي دانند تصميمات شورا فردي نيست و تعداد زيادي در اين تصميمات دخيل هستند. دوست عزيزمان اسم بردند كه ساعت فلان شخص گران است. خود سرداران كه در اينجا حضور دارند آيا از فرزندان خود و مشخصه هاي رفتاري آنها با خبرند يا خير؟ شوراي عالي امنيت ملي در پژوهشي كه سال قبل انجام داده برآورد كرده است كه هزينه فرزندان بعضي از فرماندهان در ماه بيش ازيك ميليارد تومان است. آيا حقوق و مزايا در جمهوري اسلامي به حدي است كه فرزند يك فرمانده سپاه يا ارتش بتواند با حقوق پدر اين مقدار خرج كند؟ آيا هر فرد بنا به توانش كارهاي اقتصادي ندارد؟ آيا در اختيار دوستان رانتهاي خاص حضور ندارد؟ ما در گزارشات متعدد به اين منابع دست داريم و مي دانيم كه هركس كجا و چه درآمدي را در ماه دارد. حتي در حوزه خارج از كشور. سرداري كه اينجا در جلسه فرماندهان از فرزندان صحبت به ميان مي آورد آيا فرزند خودش در سه كارخانه سهام دار عمده نيست؟ من درجلسه ا ي كه با حاج آقاي محسني داشتم در پژوهش انجام شده توسط قوه قضاييه بيش از ده هزار فرزند از مديران و فرماندهان و مسئولين كشور در كارهاي اقتصادي هستند كه بخش عمده اي از كارهاي اقتصادي كشور را با توجه به عدم توان دولت در بحث نقل و انتقالات بانكي توسط همين افراد انجام مي شود و ما اگر به فرزندان خود اعتماد نكنيم چطور مي شود مسائل و تحريمهاي دولتها را از بين ببريم. مسائل امنيتي كشور را نمي شود با طرح اين موارد به چالش كشيد. كشور در مرحله تهديد است و طرح مباحث مختلف مي تواند آنرا تشديد كند. موارد اينچنيني در كشور مطرح مي شود و درز پيدا مي كند و نيرويي كه شما مي فرماييد اعتقاد از دست داده است با طرح چنين مسائل كوچكي از اجراي دستورات مافوق در مواقع نياز كشورسرخورده و ناتوان ميشود.

«قدرت الله كريميان»، جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام:

در ادامه در اعتراض به رفتارهای علی شمخانی گفت: «هر روز ما نامه از آقای برادر شمخانی دريافت می‌كنيم كه شهر را آرام كنيد، بزنيد و آرام كنيد. بزنيم؟ چگونه بزنيم؟ مردم را نمی‌شود زد. مردمند، چطور جواب خدا را بدهيم؟»

سرتیپ دوم محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی:

دوستان و فرماندهان محترم كه در اين جلسه حضور دارند كه با بعضي از آنها در جنگ همرزم بوده ام، ازمسائل اين روزهاي كشور اطلاع دارند. من ديگر در مورد مسائل مطرحه صحبت نمي كنم تنها در مورد اتفاقات اخير در نيروي خود صحبت مي كنم. حضرت آقا در نيروي نظامي اراك ميزان اعتقاد به نظام از بيش از پنجاه درصد كمتر شده است. ما چه كرديم كه اعتقادات افرادي كه التزام فكري و عملي به نظام داشته اند از دست رفته است. حضرت آقا نيروي تحت امر من در رده گروهبان و استوار هم اين روزها التزام به نظر فرمانده ندارد وبه نظر من مسائل از ميزان سختي زندگي و بحثهاي متعددي كه دوستان مطرح كرده اند گذشته است. نيروي من امروز در روبروي من سر صف صبحگاهي مي ايستد، اعتراض مي شود ،بازداشت مي شود، دادگاهي مي شود، اما خم به ابرو نمي آورد. اين تضاد نيست، تضاد اعتقادي مساله دار شدن است. من به جرات مي توانم عنوان كنم بسياري از نيروهاي ما از نظام حتي عبور كرده اند. شايد آقايان نخواهند و نتوانند بيان كنند كه در واحدهاي آنها چه خبرهايي است، اما من مستقيما خدمت رهبري عرض مي كنم كه بسياري از نيروهاي نظامي از نظام عبور كرده اند و خود را براي سيستم جايگزين آماده مي كنند.

«عباس بنائی خیرآبادی»، فرمانده سپاه فجر شیراز:

…عده‌ای از نيروهای من تجهیزات خود را زمين گذاشته و اعلام كردند معترضین بر حق هستند.»

سرتيپ قدرت الله كريميان:

خدا رحمت كند شهيد همت در يك عمليات خدمت ايشان بوديم در همين مناطق مرزي، آن زمان من اطلاعات شناسايي بودم، مي فرمودند كه خاك و ناموس در وطن برابري مي كنند. ماهم اگر آن صحبت را اساس و بنيه تفكر خود قرار دهيم، چگونه ميشود با يك اسلحه در حمايت از خاك اشرار را سركوب كرد و با همان اسلحه دختران را كف خيابان به گلوله بست. اينها باهم مغايرت دارد. براي ضد انقلاب توجيه داريم. به نيرو مي گوييم ضد انقلاب و كار او تجاوز به خاك است. براي مردم چه بگوييم. خدا لعنت كند دولتهاي قبل را با آن عملكرد ضعيف كه كشور را با اين وضعيت تحويل داده اند. ولي نميتوانيم كسي كه مشكل و دردش تامين اقلام خانوار نان و نمك و برنج و گوشت و ماست است را با اسلحه و زور گلوله آرام كنيم. امام زمان خون گريه مي كند به اين وضع تصميمگيري و اقدامات در كشور كه سخت كرده معيشت را براي مردم، آنوقت هر لحظه و هر روز ما نامه از آقاي برادر شمخاني و همكارانشان كه در سايه امن در دفترشان زير تهويه مطبوع نشسته اند دريافت مي كنيم كه شهر را آرام كنيد، بزنيد و آرام كنيد. بزنيم؟ چگونه بزنيم؟ مردم را نميشود زد. مردمند چطور جواب خدا را بدهيم. من حاضرم همين الان سردوشيهايي كه با دست مبارك حضرت آقا دريافت كرده ام تقديم ايشان كنم وبروم در خانه آبرويم جلوي خانواده ام حفظ شود. نمي شود با كسي كه درد نان دارد مسلحانه عمل كنيم.

سرهنگ «احسان خورشیدی»، فرمانده سپاه ناحیه امام حسین کرج:

…رفته رفته بحران ميان نيروهاي تحت امر ما به نحوي بروز داده شد و به تازگي متوجه كارشكني و كمك نيروها به مردم شده ايم. هفته گذشته سهميه انبار در سپاه البرز كه توسط چند سرباز وظيفه و يك ستوان تعاوني تحويل شده و به آشپزخانه لشكر مي رفت گزارش شد كه به سرقت رفته است. حفاظت تحقيق كرده به نتيجه رسيده است كه سرقتي در كار نبوده و ماموراني كه مسئول جابه جايي بودند، برده اند همه را در محله هاي فقيرنشين كرج بين مردم تقسيم كرده اند و همين الان هم هنوز در بازداشت هستند و نمي دانيم چه بايد بكنيم. به دادگاه نظامي معرفي كنيم يا چه امري بهتر است؟مساله دزدي از سپاه است و از طرفي دزدان به مردمي دادند كه به نان شب محتاج هستند. درستش اين است كه نهايتا اينها به دادگاه نظامي مي روند، اما مساله همدردي نيروها با مردم مساله كوچكي نيست. اينبار آشپزخانه و آذوقه لشكر را دادند، دفعه بعد اگر اسلحه خانه را دراختيار قرار دادند، چه مي شود كرد. امنيت نظام در تامين و تاثير بر مردم است .آقاي حاجي صادقي طوري مسائل را عنوان مي كنند كه مثل اينكه هيچ مشكلي در نهادهاي نظامي و اطلاعاتي نيست و همه چيز به جاي خود درست است.

سرهنگ شاپور احمدی (فرمانده ناحیه مقاومت آبادان):

…نیروی تحت امر من که جوان و میانسال و پیر را در خود دارد، روبروی مردم نمی‌ایستد. وقتی دلیل را جویا می‌شوی، می‌گوید نظام برای ما چه کرده که از او دفاع کنیم.

در شهر آبادان نیروهای بسیجی کادر فقط به کارهای اداری خود می‌پردازند، که در شرح وظایفش آمده است. نیروهای پایگاهی هم حضرت آقا روشن بگویم، نمی‌آیند. دلیل نیامدن‌شان هم ناتوانی در سرکوب مردم است. آن‌ها می‌گویند اگر این مرزها زمانی باز هم مورد تجاوز قرار گیرد، و باز هم بمباران شود خاک آبادان، با جان و دل می‌آیند. اما روبروی مردمی که از جنس خودشان هستند، فقر، کارگری، تنگدستی و جنگ زدگی را بعد از گذشت سالیان حس می‌کنند، به میدان پا نخواهند گذاشت.

…فرماندهی سپاه اهواز در جریان کامل هستند که در اغتشاشات اخیر نیروهای استان‌های بوشهر و مرکز استان و چهارمحال بختیاری شهر را نگه داشتند. میزان حضور مردم در این شهر بعد از سال‌ها در مقابل دولت و نظام بی‌سابقه بوده است. حضرت آقا تعداد زیادی از بازنشستگان شرکت نفت و حفاری و مردم عادی عموما بعد از سن بازنشستگی برای کارگری به بصره می‌روند.

سرهنگ شاپور احمدی (فرمانده ناحیه مقاومت آبادان):

نیروهای تحت امر ما بارها تکرار کرده‌اند اگر بخواهد سال نود و هشت تکرار شود، ما در مقابله با نیروهای خارجی حشد الشعبی، در کنار مردم خواهیم ایستاد. هیچ نیرویی حق ندارد بر روی دختران این سرزمین اسلحه بکشد.

سوم: اعتراف به دستگیری پر تعداد اعضای خانواده نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات

سرهنگ خورشیدی :

«همين امروز صبح حداقل شش افسر ارشد براي مشكل دستگيري خانواده خود در اعتراضات اخير با من تماس گرفته اند كه به فرماندهي محترم نيرو درخواست مساعدت بدهم، اما فرمانده نيرو چند نفر را مي تواند آزاد كند، در همين جمع ماشاءالله تعداد زيادي فرماندهان استاني هستند. خودشان مي توانند روشن بگويند چند نفر اين روزها مساعدت در اين مورد درخواستشان بوده است. نمي توان همه نظرات را كلان ديد و من صحبتهاي حاج آقاي صادقي را تاييد نمي كنم. نمي توان از مسائل كوچك كه در مجموع مساله بزرگي است به سادگي گذر كرد.

سردار «محمود چهارباغی»، فرمانده توپخانه سپاه قدس:

… در روزهاي آخر ماموريت من در شهر حلب و اطراف اين شهر من با مشاهداتي روبرو شدم كه خدمت مقام معظم رهبري، حاضرين و سروران محترم عنوان مي كنم. خيلي كوتاه بايد به عرض برسانم كه نيروي تحت امر من كه در كشور سوريه و بعضي اوقات هم در كشور عراق عليه جبهه دشمن و جبهه به واقع باطل و كفر مشغول به مبارزه است با خبرهاي بدي از خانواده خود مردد مي شود. در ميان اين خبرها دستگيري افراد خانواده مهمترين مساله است. چطور نيروي تحت امر من در جبهه جمهوري اسلامي عليه كفر و باطل مي تواند عملي درست و دقيق و بنا به فرمايشات حضرت آقا شايسته و در لحظه داشته باشد كه همسر، خواهر، برادر يا پدر او در بازداشت خودمان است. حال از مبحث تعهد به نظام و مسائلي كه حفاظت اطلاعات بر آن پافشاري مي كند كه البته اين پافشاري درست است، بگذريم، اما با نيرويي كه براي تامين امنيت و آرامش كشور، خانواده و فاميل خود در جبهه هایي كه دشمن وغير دشمنش معلوم نيست و اگر لحظه اي درنگ كني يا سر از بدنت برمي دارند و يا با شنيع ترين اعمال با تو برخورد خواهند كرد، با خاطري جمع و آسوده مي تواند عمل كند. افسري در كنار من از سال اول جنگ در سوريه در كنار من مي جنگد، اين نيرو حضرت آقا التزام عملي به رهبري و نظام در او به حدي بالا است كه در چندين عمليات قبل از حركت عكس حضرت آقا را درجيب مي گذاشت كه اگر در درگيري با داعش اسير شد با ديدن عكس آقا شهادتش حتمي شود، در روزهاي اخير براي آزادي همسرش از زندان اوين با دستور بازداشت سپاه سنگر هاي مبارزه را ترك كرده و پشت درب زندان اوين به انتظار آزادي است. آيا مي شود؟ آيا امكان دارد ما نيروهاي معتقد خودمان را با دست خودمان از دست بدهيم؟ بايد اين نكته را بگويم كه همين فرد در كميني كه براي سردار شهيد همداني توسط داعش گذاشته شده بود دوبار به نزديكي محل اسارت سردار شهيدمان رفت كه بتواند ايشان را نجات بدهد.

صحبت من در مورد از دست دادن نيروهاي شهادت طلب است كه ما با دست خودمان به اعتقاداتشان ضربه وارد كرده ايم.راه نجات كشور در بر گرفتن اين افراد است نه در پراكنده بودن.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران:

« آزادی اعضای خانواده اين نيروها می‌تواند مقداری از ميزان خشم نیروهای تحت امر نیروهای مسلح را كاهش بدهد.»

چهارم: وضعیت بد مالی نیروهای سپاه و نفوذ و فروش اطلاعات

سرتيپ رحيم نوعي اقدم:

……در اين ميان مساله لو رفتن طرحهاي عملياتي و پيش دستيهاي نيروهاي اسرائيل در تله گذاري عملياتي و داشتن اطلاعات و كد رمزهاي تعيين شده براي عمليات توانسته قدرت ما را در اين مناطق كاهش دهد. پيش دستي نيروهاي اسرائيلي در پنج عمليات به ما نشان داده است كه مساله نفوذ يا عدم همدلي و عدم تمايل نيروها به باقي ماندن در مرزهاي اسرائيل، آنها را به راه هاي غير قابل تصوري وارد كرده است. فروش اطلاعات براي كاستن فشار زندگي در شكل اول و در شكل دوم عدم تمايل به جنگهاي روزانه و هفتگي و خستگي نيروها و عدم درك صحيح از موقعيت كنوني كشور و مساله اغتشاشات در كشور نيروها را با تضاد مواجه كرده است. در محدوده تحت امر من در نيروي قدس بنا به گزارشاتي كه سردار قاآني هم در اختيار دارند و بقيه بخشهاي سپاه قدس احساس خطر كرده و بعضي از نيروها به مشاغل درون كشور تمايل نشان مي دهند. ضمن اينكه حقوق دريافتي اين نيروها با مخارج اين روزهاي خانواده همخواني وبرابري ندارد. مشكلات اقتصادي و عقيدتي روز افزون باعث از دست رفتن نيروهايي شده است كه در همين سه سال گذشته در مبارزه با نيروهاي باقي مانده داعش گاهي بدون سلاح و مهمات قابل توجهي حاضر به سينه به سينه جنگيدن بوده اند. مساله فرسايش در نيروهاي نظامي جدي و خطر آفرين است و اگر ما مناطقي كه سالها با تلاش فرماندهان متخصص در برون مرز به دست آمده است را ازدست بدهيم مساله جنگيدن و تهديد عملي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي خارج از تصور نخواهد بود.

محسن کریمی:

ما در تحقيقات متوجه مساله تامين اطلاعات خارج از رده شده ايم. مي دانيد آقايان كه افسرواحد مخابرات وقتي در واحد عمليات سرك مي كشد چه معني دارد؟ ماشاءالله همه آقايان سابقه حضور در جبهه و شبيه جبهه دارند اينجا. افسر وقتي از محل كار خود در جاي ديگري تحقيق و تفحص مي كند روشن بگويم كه يا جاسوس است يا اطلاعات فروش يا داراي دسته خرابكاري يا دارد مردم را تغذيه اطلاعاتي مي كند. همه آن سه مورد اول را بگوييم با كار اطلاعاتي سركوب مي كنيم. با تغذيه اطلاعاتي مردم مي خواهيم چه كنيم. درگزارشات خواندم كه براي سفر هاي سران دولت و مجلس تمهيداتي انديشيده اند. در اين شرايط مساله تنها يك چيز است، لو رفتن مسير و سفرهاي آنها قبل از انجام. در اينصورت مشكل كشور ديگر دول خارجي نيستند. مشكل كشور مردم آگاه شده از اسرار و مگوهاي نظامي است. دولت هر دولتي باشد نظام هرنوع نظامي باشد، در اين شرايط سقوط مي كند. گزارش وزارت اطلاعات را مي ديدم كه قبل ازجلسه توضيحي داده بود درمورد خطرات شكاف در بخش حفاظت كشور. در لحظه خواندن به اين فكر مي كردم كه اگر حفاظت كه وظيفه از بين بردن شكاف در ارگانها را دارد خود داراي شكاف باشد چه كسي ناظر بر آن است. درز اخبار و اطلاعات در شبكه هاي اجتماعي را آقايان ديده اند؟ من يك رئيس دفتر دارم كه به او گفته ام روزانه يك بولتن از شبكه هاي اجتماعي تهيه وبه من نشان دهد تا از مسائل كشور در لحظه مطلع شوم.

سردار «رحیم نوعی اقدم»، فرمانده قرارگاه حضرت زینب سپاه قدس در سوریه:

مساله‌های عقیدتی نيروهای ايرانی باعث شده است كه از توان عملیاتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی کاسته شود و برخی از نیروهای سپاه قدس برای رفع مشکلات مالی خود، حاضر به فروش اطلاعات به اسراییل شده‌اند.

سرتیپ دوم علی جمعه ملک شاکویی (فرمانده سپاه نینوای گلستان):

درز و نشر اطلاعات اصلی‌ترین مشکل در دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی و فرهنگی کشور است. میزان بحرانِ نظام در نشر اطلاعات روزانه از شبکه‌های درونی اطلاعاتی، و نشر اطلاعات و اخبار در رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد که در کشور ما با مساله ضد امنیت مواجه هستیم. حفاظت اطلاعات در نهادهای مختلف دقیقا به چه کاری باید مشغول باشد. آقایان گزارش می‌کنند که در سال همین مدت بیش از چندین هزار نفر سرپیچی و تمرد و دستگیری داشته‌اند. آن هم در مساله‌ای که پیش ‌آمده به بهانه کشته شدن یک دختر، کشور به مرحله بحران هم خواهد رسید، آیا زمان این مساله نرسیده است که یک تغییر بزرگ در سیستم اطلاعات و اخبار و حفاظت از اسناد اجرا شود؟ اگر خبر با درز و نشر اخبار و اطلاعات سیستم‌ها چه می‌توان کرد؟ اغلب آقایان که در اینجا حضور دارند، با نظر من موافق هستند که سیستم اطلاعاتی و نظامی کشور دچار فساد شده است. این مساله از نبودن امنیت اقتصادی و اعتقادی رخ می‌دهد. هفته گذشته در منطقه من یک جاسوس و دو خرابکار امنیتی کشف و دستگیر شده‌اند. اما اگر این مورد را با دستگیری بیش از چهل نفر از پرسنل مهم سپاه استان که به امر درز اطلاعات دستگیر و محاکمه شدند، مقایسه کنیم، امر قابل توجهی نیست. پرونده‌های این پرسنل را اگر بخوانید، در مقابل مبالغ کم از پنج میلیون تومان، تا صد میلیون تومان این مسائل را به خارج هدایت کرده‌اند. اگر بخواهیم درست نتیجه بگیریم، شخصی که با پنج میلیون تومان اطلاعات فروخته است، در فکر زندگی فوق تخیلی نبوده است، و می‌خواهد زندگی را کمی آسان‌تر بگذراند. و باید عرض کنم که این افراد اطلاعات مهم کلیدی استانی را در اختیار داشته‌اند. و حتی در مواردی پل ارتباطی با دستگیر شدگان خارجی دراستان ما بوده‌اند. مامور ما امروز تمام سعی و تلاشش این است که خود را به سرویس‌های خارجی ثابت کند که می‌تواند. این مساله شوخی نیست. سیستم مثل موریانه خورده می‌شود. حفاظت اطلاعات و اسرار کشور مهم‌ترین موضوع است و نقش افراد در سمت‌های حفاظتی باید به درستی انجام شود.

پنجم :فساد و رانت درون نهاد سپاه پاسداران

سرلشکر غلامعلی رشید:

…درمورد نمايش مبارزه با فساد شما ببينيد آقاي رئيس جمهور وقتي به قوه قضائيه رفت، آمد جلوي فساد را بگيرد، به نظر اين بنده حقير كه ايشان مشكلات خود را كه سالها مي دانيم با جريان حاكم بر قوه قضائيه و حاج آقاي لاريجاني كه امشب بايد حضور مي داشتند را با مساله طبري و محاكمه نمايشي ايشان حل كردند. مردم هم ديدند و خنديدند. اگر در زمان ايشان طبري و امثالهم رانت خوار و دزد بودند پس بودجه صد وسي ميلياردي آقاي اژه اي كه برادر عزيز توضيحي هم بابت آن ندادند در دست آقاي ترامشلو چه مي كند؟ آقاي ترامشلو با چه مجوزي تاييد مجلس؟ دولت؟ يا نظام بودجه هاي كلان در اختيار دارد و منظور از بودجه به اين بزرگي كه مي دانيم و اطلاع داريم كه از ايران هم خارج شده است چه بوده است؟ و ما تنها يك ترامشلو در قوه قضائيه نداريم و سوال من اين است كه با يك بودجه به اين مبلغ آيا نمي توان بخش مهمي از نيروهاي مسلح را از غم مسائل معيشتي رها كرد كه بعد از آن تضاد آنها با سيستم حاكميت در ذهن و عقيده او حل شود؟ برادران عزير افراط و خودبيني و صرف بيت المال در اختيار را با علي ابن ابي طالب مقايسه كنيد شايد در سيستم بتوانيم نقصها و كمبودها را برطرف كنيم. حال من از آقاي محسني اسم بردم قصدم مثال بود، اگرچه مي دانم صرف بودجه‌ها تنها منحصر به قوه قضائيه نيست.

سردار محمد ماراني:

در سه ماهه گذشته توان عملياتي نيروهاي مرزي علي الخصوص در منطقه سيستان و بلوچستان به دليل استفاده از نيروها در سطح اين استان پايين آمده است. در هفته گذشته طبق اطلاعات و آمار در اين مناطق چهار نيروي مرزي به دست اشرار مرزي و نيروهاي ضد انقلاب مسلح به شهادت رسيدند. بعد از آغاز اعتراضات در اين استان تاكنون سيزده نفر از پرسنل مرزي توسط حفاظت دستگير شده اند. اين افراد به ضد انقلاب كمك كرده و بسياري از محموله هاي تسليحاتي كه از مرز پاكستان وارد كشور شده بود را با دريافت رشوه رد و به كشور وارد كرده بودند. در روزهاي گذشته گزارشات نشان مي دهد كه تعدادي از نيروهاي نظامي كه در مرزهاي شرقي كشور هستند، تمايلات خاص براي خارج شدن از مرز و تسليم اتاقك و قلعه هاي مرزي را به ضد انقلاب در سر دارند. شكاف در عقيده به نظام اسلامي در بين نيروهاي مرز شرقي كشور بسيار ديده مي شود. توانايي نيروهاي تحت امر اينجانب در مساله حمايت از نظام رو به سستي مي رود و مسائل مختلف بعد از اتفاقات در اين استان باعث شده است كه دوستان و فرماندهان يگانهاي ديگر نيز از اين مساله باخبر باشند. اطلاعات سپاه در هفته دست كم يك يا دو عامل انفجاري قوي را از سطح خيابانهاي استان جمع آوري مي كند. سطح فرار سربازان وظيفه و اعتراضات در خوابگاه‌ها يا مجتمعهاي مربوط به سپاه پاسداران در اين منطقه نا معمول گزارش مي شود.

دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی:

…بدون تعارف بايد بدانيم كه رشوه بخش مهمي از مشكلات نيرو شده يعني رشوه و كسب درآمد حرام در بعضي نيروها سيستم را ضعيف كرده است. ما در نيروي دريايي بارها ماموران ارشدي را كه با قاچاقچيان كالا و حتي مواد مخدر و اسلحه تباني كرده بودند در ساعات مختلف شبانه روز مسيرهاي دريايي و رودخانه اي را باز گذاشته بودند برخورد كرديم، دراين برخوردها تعديل بوده، خلع درجه بوده و اخراج و دادگاه نظامي هم بوده است. مشكل اين مساله هست كه ما براي اين نيروي خودمان در ابتدا آموزش مي دهيم حقوق مي دهيم، اميدواري به آينده و از نظر اعتقادي او را تامين مي كنيم. وقتي به نيرو وارد شد تمام اميدها و آرزوهاي او را از دستش مي گيريم.

…در خصوص صحبتهاي دوستان در مورد مشكلات عقيدتي وكاستيها بايد عرض كنم درنيروي دريايي ما بازداشت داشتيم در مورد اعتراضات اخير و همين الان يكي از آقايان صحبت كردند در مورد تميز دادن معترض از اغتشاشگر، نظر من هم همين است كه معترضين با اغتشاشگران تفاوت دارند و نمي توان چوب و فلك را آماده كرد و همه را چوب زد. بايد رفت بين مردم و مشكلات و درد مردم را ديد. در مساله دولت هم ما هيچ اقدام عملي در حوزه نيروي دريايي براي بهتر شدن شرايط نيروها نديديم. بودجه هاي نظامي هم كه وضعش مشخص و تامين ميشود.

…گله من از عدم توجه دولت اقاي رئيسي عدم حضور در نيروهاي مسلح هم هست. يادم است كه درزمان احمدي نژاد كه بنده در فرماندهي منطقه اي بودم ايشان حداقل دوبار به نيروها سر زد و اين نيروها لمس كردند كه رئيس جمهور توي گرماي جزيره هاي جنوب مي آيد و با آنها حرف ميزند و مشكلات را مي پرسد. اگرچه بغير از تامين مواد غذايي براي نيروها كاري انجام نشد، اما لمس مي شد وجود رئيس جمهور در شرايط سخت، لذا خواهشمندم به مسائل نيروها توجه شود.

سردار دكتر محمد رضا حسني آهنگر، فرمانده دانشگاه امام حسین:

حضرت آقا نكته مهم، مساله عقيدتي اين نيروها است. اين نيروها در بخشهاي اساسي و مهم كشور در آينده كار مي كنند و با شركتهاي بزرگ دنيا در ارتباط قرار مي گيرند. بخش عمده اي از اين نيروها در وزارت دفاع و نيروهاي مسلح مشغول به كار مي شوند وبايد از نظر اعتقاد به نظام در سطح بالاي عقيده باشند، و اگر اين شرايط ادامه پيدا كند در كشور، اين افراد از نظر اعتقادي با چالش روبرو مي شوند، خانواده هاي خود را در نظر مي گيرند و زمينه تبادل اطلاعات با شركتهايي كه عمدتا در اختيار سرويسهاي جاسوسي دنيا قرار دارند، پيش مي آيد. اين شركتها مساله تله گذاري وشكار اين افراد را در دستور كار خواهند داشت. شناسايي اين افراد از چند نظر مهم است. انتقال اخبار به روز فعاليتهاي نظامي كشور، اطلاعات به روز از مديران ارشد صنايع نظامي و صنايع حساس كشور، دسترسي به دانش الكترونيك داخلي، دسترسي به محتواي محرمانه توليدات حساس مي تواند زمينه را براي سد سازي مقابل نيازهاي كشور و استفاده از بنيه تربيت شده كشور به نفع سرويسهاي جاسوسي رقم بزند. مساله ترور هاي اخير و دسترسي به اسناد اطلاعاتي كشور از نمونه اين عملكرد دشمنان نظام بوده است.

…. شرايط كشور در روزهاي اخير چند تحصن چند ساعته را مابين نيروهاي اين دانشگاه براي مخالفت و اعتراض به شرايط كشور رقم زده است. اين تحصنها تاكنون جنبه شخصي و خانوادگي نداشته است وتنها از مردم جامعه طرفداري كرده است لذا توجه ويژه به مساله دانشجويان معتقد و توجه به هزينه هاي تربيتي اين افراد لازم است كه نيروهاي تربيت شده نظام در آينده هم در خدمت نظام و با اعتقاد كامل براي تامين نياز مديريتي كشور تربيت شوند

 

نظر بدهید