نکته بین: شکاف در نیروها و نشانه‌های تنهایی سید علی خامنه ای

Jan 5th, 2023 | مقالات

تاریخ ایجاد در پنج شنبه, 15 دی 1401

 

بیش از ۱۰۰ روز از خیزش ملت ایران بر علیه نظام حاکم می گذردو این روزها کشمکش ملت با حاکمیت شکل دیگری به خود گرفته است که می توان گفت در حال بازسازی و تغییر تاکتیک از هر دو سو هستیم.

اول: از سوی ملت؛ تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها برای جلوگیری از بیشتر شدن شهیدان و نیز ممانعت از اعدام دستگیر شدگانی که سید علی فرمان به اعدام آنها برای ترساندن معترضین داد و همچنین جلوگیری از بیشتر شدن دستگیر شدگان است.

به نظر می رسد رهبران میدانی خیزش، برای آمادگی بیشتر و گذر از دوره‌ای که روس‌ها برای سرکوب اعتراضات وارد شده و مشاوره و برنامه ریزی کرده اند و نیز تغییر در راهبرد جهت ادامه و گسترش هر چه بیشتر اعتراضات و بهره گیری از شیوه‌های جدید مبارزاتی تاکتیک خود را تغییر داده اند.

دوم: حاکمیت نیز برای کاهش اعتراضات و کاهش فشارهای بین المللی تلاش دارد با بهره گیری از سناریوهای دادستان و مشاوران روسیه و نیز گسترش اعدام‌ها آرامش موقتی را به وجود آورد تا شاید به تدریج بتواند معترضین را خسته کند و نیروهای خود را مجددا بازسازی نماید و در این بین خواص سکوت کرده را وادار به همراهی با خود نموده و نیروهای نفوذی و کنار کشیده نظامی و روحانی را از متن خود به حاشیه براند تا مطمئن تر بتواند با مردم درگیر شود که به نظر نمی رسد در این امر نیز موفق گردد زیرا به قول برخی بولتن نویسان خبرگزاری فارس، مردم معترض می توانند تا ۸ میلیون نفر را با خود وارد میدان‌ها نمایند که در آن صورت کاری از دست حاکمیت بر نخواهد آمد چرا که به قول آنها تا به حال تنها حدود ۶۰۰ هزار نفر وارد شده اند، از سوی دیگر به دنبال فرصتی برای شناسایی و دستگیری لیدرهای خیابانی هستند و با استفاده از جدیدترین شیوه‌های سرکوب شهری که مجهز به دوربین‌های جدید چینی است بهره می برند، البته مسائل بسیاری در این بین وجود دارد که در بخش‌های بعدی به آنها اشاره می شود .

اما در این مدت آن چیزی که از سوی مردم بر حاکمیت تحمیل شده است علاوه بر به دست آوردن خیابان‌ها و آرامستانها و تغییرات اساسی در شیوه‌های مبارزاتی، ایجاد شکافی عظیم در میان نیروهای حاکمیت از هر طیف و نهاد و سازمانی می شود که در برخی گفته‌های سید علی خامنه‌ای و نیز عده‌ای روحانیون و سرداران سپاه به خوبی مشهود است که به برخی از آنها اشاره می شود .

قبل از ورود به سخنان “وحشت آفرین” و افشاکننده سردار حمید اباذری بهتر دیدیم به بخش هایی از بولتن محرمانه خبرگزاری فارس برای سردار سلامی و برخی گفته‌های ماموران امنیتی و اطلاعتی در جریان نشست با سردار قاسم قریشی جانشین فرمانده بسیج در ۲۴ آبانماه اشاره شود .

گفتنی است که در بولتن محرمانه خبرگزاری فارس برای سردار سلامی نکاتی آورده شده که با توجه به آنها می تواند به خوبی شکاف عمیق و ریزش نیروها را مشاهده نمود:

۱– نقل قول‌هایی از رهبر جمهوری اسلامی در بولتن آمده که نشان از نگرانی او از ناکارآمدی دستگاه سرکوب دارد. غلامعلی حداد عادل، به خامنه‌ای گفته تنها یک جمعیت بزرگ می‌تواند اعتراض‌ها را جمع کند و به نظر او، بسیج ضعیف شده و توانش را ندارد.

۲در این بولتن، خامنه‌ای در دیدار با حداد عادل، گله کرده که چرا اصول‌گرایان و بسیاری از اعضای مجمع تشخیص و مجلس خبرگان و نمایندگان دولت در قبال اعتراض‌ها سکوت کرده‌اند و حتی یک توییت نزده‌اند.

۳– در این بولتن نظرسنجی وزارت کشور هم آمده که براساس آن ۵۶ درصد مردم فکر می‌کنند اعتراض‌ها به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. براساس همین نظرسنجی، بیش از نیمی ازمردم ایران معتقدند حجاب باید اختیاری باشد و کمتر از ۱۴ درصد مردم اخبار صداوسیمای حکومتی را صادقانه می‌دانند.

در سه ماه گذشته، مقام‌ها در تریبون‌های رسمی تعداد معترضان را کمتر از چهل هزار نفر عنوان می‌کردند، اما در بولتن سری حسین سلامی، تعداد معترضین در خیابان ششصد هزار نفر ارزیابی شده است.

۴– در این بولتن آمده است که «۷۰ درصد مردم تمایلی به حضور در راهپیمایی در حمایت از نظام و انقلاب ندارند. ۲۱.۴ درصد گزینه زیاد و خیلی زیاد و ۵.۹ درصد نیز گزینه تا حدودی را انتخاب کرده‌اند».

این آمار نشان می دهد که چرا در ۴ برهه‌ای که نظام از حامیان خود خواسته بود که تظاهراتی به نفع حاکمیت انجام دهند شرکت نکردند و این فلاکت رهبری و شکاف میان او و حامیانش را نشان می دهد.

همچنین اشاره شده که فرزندان برخی از خانواده‌های کشته شده گان جنگ ایران و عراق و برخی کارمندان دولت در جمع بازداشت‌شدگان حضور دارند.

۵در همین راستا به نقل از کارشناسان آمده که اذهان عمومی و مردم متقاعد شده‌اند که اعتراض‌ها در کل کشور وجود دارد و سراسری است. به گفته این کارشناسان، تداوم خیزش انقلابی و افزایش «تلفات نیروی انسانی ابهت و اقتدار نظام» را درهم می شکند و بازسازی آن نیازمند زمان است.

به جز مطالب بالا به سخنان برخی دیگر از وابستگان به حاکمیت در رابطه با سکوت خواص اشاره می شود :

۱ابراهیم رییسی در آیین ملی جهادتبین و اطلاع رسانی هنرمندانه گفته بود: بسیاری از خواص در قضایای اخیر مردود شدند و وظیفه شرعی و قانونی خود را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند. وقتی سوال می‌کنیم چرا حقایق را برای مردم نمی‌گویید؟ پاسخ می‌دهند که از جوسازی می‌ترسیم. خداوند می‌فرماید اندیشه‌ها و قلب‌ها در دست من است، سوال می‌کنیم چرا حقایق را نمی‌گویید؟ می‌گویند از جوسازی و فضای مجازی می‌ترسیم.

۲در جلسه‌ای با حضور غلامعلی حداد عادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، و رضا داوری، دبیر ، این شورا سردار کوثری از صادر نکردن بیانیه از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و همچنین موضع نگرفتن چهره‌های سیاسی اصول‌گرا علیه مردم انتقاد کرده و می‌گوید: «باید بزنیم در دل دشمن. اگر این کار را نکنیم می‌خوریم. خواص چرا سکوت کردند؟ فقط منافع خود را می‌خواهند؟ بچه‌های بسیجی در خیابان انتظار دارند».

۳رضا تقوی، رییس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نیز در این نشست می‌گوید: «نیروهای انقلابی در شهرها به شدت منتظرند تا کسی از تهران برود و توجیهشان کند.برویم به آنها روحیه بدهیم، بعضی روحیه‌‌شان را باختند.»

۴سهراب انبارکی،رئیس بسیج حقوقدانان کشور با انتقاد از سکوت برخی از خواص و شخصیت‌های کشورمان در خصوص وقایع کشور گفت: خواص از این نترسند که پس از اظهارنظرشان درباره جنگ ترکیبی که گرفتار آن هستیم پشت آنها چه خواهند گفت.

انبارکی تاکید کرد: امروز هم سکوت ناشی از شک و تردید برخی خواص کشور را هم دیدیم. برخی سلبریتی‌ها که تعداد آنها محدود است اظهار نظر دیگری داشتند که مقام معظم رهبری‌ درباره آنها گفتند؛ اینها محدود هستند و خیلی هم مهم ‌نیست. اما برخی خو‌اص موضع‌گیری‌های ناصواب داشتند و برخی از خواص و شخصیت‌ها هم نسبت به فتنه اخیر سکوت کردند. این خواصی که ما شاهد بودیم یا موضع‌گیری نکردند و یا موضع‌گیری آنها آب در آسیاب دشمن ریختن است.

۵سردار غلامحسین غیب پرور، جانشین فرمانده سپاه معتقد است   اکنون در دوران آخرالزمانی هستیم و این دوران خیلی حساس است و خدا کند که دینمان را تا آخر حفظ کنیم، در این دو سه ماه خیلی‌ها رفوزه شدند؛ منکر مشکلات اقتصادی، گرانی ها، بیکاری‌ها و … نیستیم اما حق نظام این بود که هر کس می رسد یک چاقو به پیکره نظام وارد کند؟ نوبت ما که رسید به ظاهر همه دلشان برای ما بسوزد و این جنگ احزاب مدرن را وارد کنند؟

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام علی (علیه السلام) می افزاید: دروغ، نفاق و دورویی تا کجا؟ پاسخ راه حاج قاسم این بود؟ برخی خواص از لطمه خوردن و آسیب دیدن دنیایشان ترسیدند و سکوت کردند و رفوزه شدند و بدانید دینداری با آهسته آمدن و رفتن نیست بلکه دینداری هزینه دارد.

او بیان کرد: در آخرالزمان دو راه وجود دارد یا کفر یا حق. حتی نفاق هم سمت کفر می غلطد و هیچ راه سومی وجود ندارد ما باید راه‌مان را انتخاب کنیم.

و اما سخنرانی سردارحمید اباذری که مشاور فرمانده سپاه و جانشین دانشگاه امام حسین در شبکه طبرستان مازندران می باشد   که موجب افشای شکاف نیروها و تنهایی سید علی خامنه‌ای گشته است هر چند روابط عمومی سپاه مدعی شد که او مشاور فرمانده سپاه نیست و سخنان او نظر شخصی او بوده است .

سردار اباذری قبل از آغاز اعتراضات مردمی آنچنان شعار می داد که حتی برخی از یاران او تعجب کرده بودند که ایا این شعارها حقیقی است یا تنها شعار است به برخی از شعارهای حمید اباذری که به نظر می رسد حتی خود او هم می داند خالی بندی است توجه فرمایید:

حمید اباذری در ویژه نامه خراسان و به نقل از ایرنا گفت : در شروع دولت قبل جزو ۱۶ قدرت اقتصادی دنیا بودیم ،اما با فریب لبخند غربی‌ها و قهقهه دولت قبل در برابر آنها جایگاه قدرتمان به ۲۴ تنزل پیدا کرد.

او در یک خالی بندی دیگر گفت: صدای شکستن استخوان‌های آمریکا در جهان پیچیده است.

مشاور فرمانده سپاه در حالی که در عیان شعار می داد و در عین حال اعتراضات مردم را می دید گفت: ایران مقتدرانه می ایستد و امروز به یک کشور قدرتمند مبدل شده است و هیچ کشوری نمی تواند به آن تعرض کند.گذشت روزهای ضعف ایران و امروز یک ابرقدرت هستیم.

اما با گذشت روزها در مازندران در شهرستانهایی چون امل و بابل و ساری و قائم شهر و حتی نوشهر و چالوس و…اعتراضات گسترده مردم و دانشگاههای آن شهرستانها را دید، به فکر فرو رفت به خصوص بعد از اینکه دید در شهر قائم شهر آژیر خطر در سطح شهر در شب به صدا در آمد که در آن بیان می شد که حاکمیت را باید سرنگون ساخت و … نقل به مضمون.

به همین دلیل دچار وحشت گردید و همانگونه که استاندار مازندران بعد از مواجه شدن با اعتراضات گسترده در شهرهای مازندران گفته بود که اگر اینها موفق شوند به هیچ کدام از ما رحم نمی کنند

او در بیاناتی که ناشی از وحشت گسستن نیروهای نظامی و روحانی حامی ولایت بود با صدایی، لرزان اینچنین گفت :

۱امروز داریم می‌بینیم چه بزرگانی چه خواصی کم آوردند، آقا جان تو این‌قدر القاب پشت سرت هست، کلی بیتت برو و بیا دارد چرا حرف نمیزنی؟ تو نمی‌بینی با این نظام دارند چه می‌کنند چه حرف‌هایی می‌زنند به آقا و ولی این جامعه چگونه رفتار میشه چه توهین‌هایی میشه؟ بلند شو حرفت را بزن حرفت را بزن تو جزو خواص هستی ناسلامتی، منظور ایشان از خواص به نظر می رسد همانا مراجع تقلیدی می باشد که از حاکمیت پول می گیرند و امورات بیت خود را می گذرانند اما در صد روز گذشته نه تنها از حاکمیت حمایت نکردند بلکه در برخی موارد اعتراضاتی داشته اند که در دیدار با قالیباف که رفته بود و آنها را تهدید به حمایت از سید علی کرده بود اظهار شده است از جمله در سخنان “آیات عظام” سبحانی ، نوری همدانی ، مکارم شیرازی، جوادی آملی که به وضعیت اقتصادی و بی‌ارزش شدن پول کشور و نیز مشکلات سر راه جوانان اعتراض داشتند ، جالب اینکه به نظر می رسد که قالیباف نتوانسته با “آیات عظام “وحید خراسانی، شبیری زنجانی، گرگانی،بیات زنجانی و و…دیدار کند.

۲آقا، تو نان انقلاب را خوردی چرا الآن که زمان دفاع از انقلاب است به‌خاطر چی سکوت کردی؟ چرا سکوت کردی؟ چرا حرف نمیزنی؟ عجب دنبال این هستی که دنبال کننده‌هایت کم نشوند؟ نکنه اونهایی که من را قبول دارند حالا من این حرف را بزنم نکنه گرفتار اینها شدی؟ که بله شدند حالا ما از این به‌قول معروف چهره‌ها خب اینها خیلی‌هایشون بعضی‌هایشان خیلی شریف بودند.

به نظر می رسد که این بخش از سخنان وی در رابطه با مداحان و دیگر حامیان نظام باشد که تا کنون آنگونه که باید از ولی فقیه حمایت نکرده اند.

و اما مهمترین قسمت سخنان ایشان جدا شدن سرداران نظامی سپاه پاسداران می باشد که حتی درجه‌ای بالاتر از وی و موقعیتی مهمتر از ایشان داشته اند .

۳– می‌بینید چه کسانی کم آوردند کسان زیادی را دیدیم بریدند، آقا بنده یک سردار سپاه هستم نمی‌دانم تا فردا چه خبر است چون دیدم به چشم سرداران بزرگی که کم آوردند فرماندهان خود من که لحظه لحظه جنگ را بودند زخم برداشتند کم آوردند، مقابل ارزشها ایستادند مقابل آقاشون ایستادند، مقابل نظام‌شان ایستادند.

ما دیدیم سرداران بزرگ کسانی که مسئولان درجه یک این نظام بودند دیدیم که کم آوردند دیدیم که مقابل ارزشها و مقابل نظام و مقابل آقا و مقابل مردم ایستادند

علاوه بر او بسیاری ازاخبار بیانگر ریزش نیروهای نظامی و مخالفت برخی روحانیون با احکام اعدام مورد نظر رهبری شده اند مثلا یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران گفت که فرماندهان این نهاد به دلیل کمبود نیرو هزار نفر از افراد بازنشسته در سپاه را به خدمت فرا خواندند اما تنها ۳۰۰ نفر حاضر به بازگشت به خدمت و سرکوب تظاهرات شدند.

در همین رابطه به گفته برخی از نیروهای امنیتی – اطلاعاتی و نظامی که در جلسه قاسم قریشی بود اشاره می شود که گفتند ۱۱۰ نیرو به دلیل اینکه نمی خواهند در سرکوب شرکت کنند دستگیر شده اند و یکی از حاضران در این نشست اعلام کرده بود علی خامنه‌ای در دیدار با حسین اشتری، فرمانده انتظامی کشور گفته که به نیروهای خود اعلام کنید «یک وقت خود را نبازند».

در این جلسه، مدیران رسانه‌های وابسته به حکومت خواستار افزایش حقوق نیروهای یگان ویژه شده و گفته‌اند: «اخبار خوبی درباره وضعیت نیروها نداریم. خسته شدند و خیلی ناراضی‌اند. به ویژه با این وضعیتی که در سیستان پیش آمد.»

ادامه دارد

 

نظر بدهید