نکته بین: استثنایی ترین نظام در ورطه سقوط؛ بخش دوم:نظام چه سناریوهای دیگری را در سر می پروراند

Jan 17th, 2022 | مقالات

 

تاریخ ایجاد در شنبه, 26 آذر 1401

 

 

سناریوهای شکست خورده نظام

نظام حاکم بر ایران برای انحراف افکار عمومی می کوشد با اعمال خشونت شدید، معترضین را به واکنش وادارد و برخی از معترضان را به کاربرد اسلحه وادار کند و یا با ایجاد وحشت مانع از گسترش جنبش بشود. از این رو سناریوهای مختلفی را انجام داده است از جمله:

–          حمله به مراکز نیروهای کرد مستقر در عراق تا آنها را وادار به دست بردن به اسلحه در شهرهای کردستان ایران نماید که تا کنون بی نتیجه مانده است.

–          حمله به دانشگاه شریف و خوابگاههای دانشجویان تاشاید بتوانند با سرکوب شدید مانع از انجام اعتراضات گسترده دانشجویان دیگر دانشگاهها شود، که این طرح وزارت اطلاعات شکست خورد.

–          حمله و ایجاد درگیری درزندان اوین، که به نظر می رسد برای انحراف افکار عمومی در رابطه با قتل دختر دانش آموز اردبیلی بود.

–          حمله و قتل نزدیک به 100 نفر در نماز جمله زاهدان تا شاید نیروهای معترض زاهدان را وادار به استفاده از اسلحه نموده و با عنوان حمله گروههای تروریستی یا برچسب تجزیه طلبی استان سیستان و بلوچستان را مورد حمله قرار داده و بعد به سرکوب شدید استانهای دیگر بپردازد.

–          گسیل نیروهای سپاه پاسداران با ادوات سنگین نظامی ،به شهرهای کردستان و آذربایجان غربی و سرکوب شدید مردم تا شاید آنها را وادار به مبارزه مسلحانه نماید و با انگ تجزیه طلبی همان سیاست مورد نظر در سیستان و بلوچستان را پیاده نماید.

–          حمله به شاهچراغ: یکی از سناریوهایی که قریب به اتفاق بر این نظر هستند که کار برنامه ریزی عملیات حمله به شاهچراغ توسط خود نظام بوده تا شاید بتواند با این عملیات موجب جریحه دار شدن نیروهای حامی نظام گشته و آنها را به میدان بکشاند زیرا تا آن زمان در سه نوبت نظام از طرفداران حاکمیت درخواست راهپیمایی کرده بود ولی از سوی حامیان نظام به شکلی که بتوانند مانور دهند صورت نگرفته بود.

به نظر می رسد که تمام سناریوهای آنان تا به حال به بن بست رسیده است.

 

نظام چه سناریوهای دیگری را در سر می پروراند

–          – برنامه ریزی برای وارد کردن برخی نیروهای اصلاح طلب و مستقل به درون جریان اعتراضات تا بتوانند با گرفتن برخی امتیازات محدود جریان جنبش را به انحراف بکشانند، شاید ملاقات برخی اصلاح طلبان با رییس قوای قضاییه و مجریه و دبیر شورای عالی امنیت ملی به این دلیل باشد که با چانه زنی ها، در فکر برنامه ریزی هماهنگ با حاکمیت باشند.

–          هماهنگی با برخی مراجع جهت آرام سازی فضای انقلابی کشور تا فرصتی برای بازسازی سازمان سرکوب و فراهم آوردن شرایط میانجیگری به وجود آید .

–          احتمال نیاز به جنگی خارجی، تا بتوانند با ایجاد شرایط جنگی و اعلام شرایط اضطراری کشتار مردم را در داخل توجیه نموده و عمل نمایند.

–          – فراهم آوردن شرایطی برای نرمشی قهرمانانه و مذاکره با کشورهای غربی تا با خیال راحت کشتار داخلی را به اجرا در آورند و با بده و بستانهایی، مانع از اعتراض جهانیان گردند.

–          تعطیلی کلی دانشگاهها و مدارس کشور برای مدتی محدود تا مراکز برپایی اعتراضات را تعطیل نموده و مانع ادامه جنبش گردند و بعد از تصفیه ای مانند انقلاب فرهنگی و تجهیز دانشگاهها به امکانات کنترلی، دانشگاهها را فعال نمایند. هر چند فشارهای کنونی به دانشجویان از جمله ممنوعیت خروج از کشور به مدت 10 سال، اخراج از دانشگاه، مردودی ترم تحصیلی، ممانعت از ورود به دانشگاه و اخراج از خوابگاه دانشجویی و…، نتوانسته خللی در اراده دانشجویان فراهم آورد .

جالب اینکه در حالی که مردم شعار می دهند : توپ ، تانک، فشفشه …آخوند باید گم بشه

، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که امسال بر خلاف سال گذشته که 4 هزار روحانی به استخدام آموزش و پرورش در آمده بودند تعداد 20 هزار و 800 نفر از روحانیون به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند.

 

نظر بدهید