بیانیه تحلیلی شماره ششم مجامع اسلامی ایرانیان :در اهمیت استقلال جنبش عمومی مردم ایران

Oct 22nd, 2022 | اطلاعیه ها

تاریخ ایجاد در شنبه, 30 مهر 1401

هموطن، استقلال و آزادی دو اصل تفکیک ناپذیر و لازم برای استقرار حاکمیت ملی بدین معنا است که تعیین سرنوشت مردم به دور از هر جبری برعهده خود آنها است و هیچ قدرت داخلی و خارجی حق ندارد امری را بر آنها تحمیل کند. استقلال، دشمن تراشی نیست. استقلال زیست خارج از روابط سلطه و بر قراری رابطه بر مبنای رعایت حقوق ملی متقابل با سایر کشورها می باشد. ملتی رشید است که بر توانایی های خود متکی و بنا بر این از قید قیمومیت داخلی و خارجی رها باشد.
بنا بر تجربه، امر واقع این است که هرگونه تقاضا و درخواست از بیگانگان به ویژه قدرتهای سلطه گر برای دخالت، چه نظامی و خواه غیر نظامی و… در هر کشور ناقض استقلال و بالطبع آزادی آن خواهد شد و برای کشور زیان آور و مخرب است و آن را از رشد باز می دارد.
باید از تجربه درس گرفت، در جریان انقلاب بزرگ مردم ایران، اصل استقلال که همراه با آزادی، دو شعار محوری آن بودند، با تماسهایی که پیش از پیروزی توسط آقای دکتر ابراهیم یزدی به نمایندگی از آقای خمینی و نیز پس از آن در ایران با سلطه گران گرفته شد و با اجرای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران که طرح آن در آمریکا ریخته شده و منجر به زد و بند های پنهانی شد ادامه یافت، نقض شدند که پی آمد آن محدود کردن آزادی ها و سپس استقرار ولایت مطلقه فقیه شد.
اینک که جوانان، زنان و مردان ایران، جنبش حق طلبانه ای را برای باز پس گیری حق حاکمیت خود از مستبدان حاکم آغاز کرده اند، باید هشیار بود و به قدرت های بیگانه فرصت نداد تا بار دیگر با دخالت خود مانع از استقرار حاکمیت ملی بگردند.
باید یاد آور شد که:
١- سرنوشت ايران، درخود ايران و توسط مردم تعيين می شود و دخالت قدرتهاي خارجي خواه مستقيم و یا غير مستقيم به زیان جنبش و ناقض حقوق ملی است. دخالت قدرتهای خارجی نه تنها کمکی نیست بلکه جنبش را تضعیف می کند.
٢-تغيير نظام سياسي در ايران امري داخلي است و مردم به دور از دخالت بیگانگان توانا به این تغییر هستند.
تنها كافي است اين قدرتها بگذارند ايرانیان که مردمی با فرهنگ اند جنبش خود را به ثمر برسانند و در جهت منافع خود، بار دیگر جنگي را بر مردم ايران تحميل نكنند.
۳- تحميل هرگونه خشونت به جنبش مدني ايران ( چه سركوب مردم در خيابان از طرف نظام ولايت فقيه و چه از بيرون توسط قدرتهاي خارجي و وابستگان به آنها ) كه موجبات تضعيف جنبش را فراهم مي آورد، محكوم است و ما آنرا به جد رد مي كنيم.
۴- از آنجا که روابط حقمدار بین انسان ها مشترک و در ذات انسان نهفته است، حمایت افکار عمومی از جنبش مردم و مطالبات حق طلبانه آنها و اطلاع رسانی از چگونگی نقض حقوق آنها توسط حاکمیت و وسعت سرکوب از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این رو نظام ولایت مطلقه می کوشد تا با بستن راه های ارتباطی؛ اینترنت و شبکه های اجتماعی از اطلاع رسانی در مورد جنبش جلوگیری به عمل آورد. پیشنهاداتی از قبیل قطع روابط ديپلماتيك و بستن سفارت خانه ها نه تنها کمکی به مردم و جنبش حق طلبانه آنها نمی کند ،بلکه علاوه بر ایجاد مشکلات برای ایرانیان برون مرز و درون مرز، به نظام در سانسور بیشتر و بستن راه های اطلاع رسانی یاری می رساند .علاوه بر آن قطع هر گونه روابط دیپلماتیک و سیاسی راه را برای گزینه های جنگ و حمله نظامی که به ضرر مردم و جنبش است را باز می گذارد.شایان توجه است که در روابط خارجی ، تقلیل سطح روابط دیپلماتیک در حد کنسول با قطع روابط دیپلماتیک تفاوت بسیار و نتایج و تبعات متفاوتی دارد .
۵- جنبش مردم ایران در مسیر تلاش خود وتداوم جنبش موفق به تغییر نظام مستبد حاکم بر ایران خواهد شد. اما تا آنزمان، بايستي از افكار عمومي دنيا بخواهيم كه از دولتهای خود بخواهند روابط خود را با جمهوری اسلامی شفاف بگردانند و از زد و بند های پنهان، بستن قراردادهاي پنهانی به ویژه برای فروش وسایل سرکوب با اين نظام خودداری کنند. از نمایندگان مجالس آنها، نهاد های مدنی و سندیکاها بخواهیم تا كميسيونهاي تحقيق براي شفاف سازی و رد يابي معاملات دولت خود در فروش وسايل سركوب ( از قبيل گاز اشك آور و خودروهاي مجهز به تيربار و دستگاههاي استراق سمع و فيلترينگ كه همگي بكار سركوب مي آيند) به نظام سرکوبگر و ناقض حقوق تشکیل دهند. شفافيت بهترين راه مبارزه با فساد و معاملات تسليحاتي پنهان با نظام حاكم بر ایران است.
۶- تجربه نشان داد كه تحریم هاي اعمال شده، ضرری را متوجه سران نظام و سرکوبگران و خروج سرمایه توسط فاسدان نکرد، اما باعث ضرر و زیان مردم ايران و ضعيف كردن بنیه اقتصادی و کوچک کردن سبد معيشت و افزایش نرخ فقر مطلق نزد آنها شد. در این مدت، نظام ولايت فقيه از راه فروش نفت بصورت خصوصي و با تخفیف های ویژه به غارت ثروت ملی ادامه داده و می دهد و نياز مالي خود و سوداگریهای منطقه ای را تامين مي نمايد. قطع روابط ديپلماتيک بر امکان شدت بخشیدن تحريمها عليه مردم مي افزايد. جهت درست تحريم ها بایستی نه هدف گرفتن اقتصاد مردم بلكه معاملات پنهان مسئولان نظام و خروج سرمايه از ايران توسط غارتگران باشد.
۷-هشیار باید بود؛ از کارهای لابی های اسلحه سازی، فضا سازی برای مداخله نظامی در کشورها به ویژه مناطقی است که از ثروت ملی برخوردارند. آمریکا و متحدان او برای حمله به عراق چنین فضایی را ساختند و با فریب افکار عمومی زمینه حمله به عراق را فراهم کردند. یاری خواستن از قدرتها بیگانه جهت دخالت در حرکت مردم، كمك به لابي هاي تسليحاتي در امريكا و اسراييل، دامن زدن به انتخاب گزينه جنگ و یا حمله نظامي و يا بمباران تاسیسات هسته اي ايران، است. آيا كساني كه دانسته و يا ندانسته به اين امر دامن ميزنند، مسئولیت خطری كه مردم ايران را تهديد مي كند، می پذیرند؟
۸- وظيفه ايرانيان خارج از كشور، یاری خواستن از قدرتها و توسل به آنها برای مداخله نیست بلکه پژواك صداي مردم ايران شدن در جنبش حق طلبانه برای زیست کرامتمند در ایران مستقل و آزاد و برخوردار از حقوق به دور از روابط قدرت است.
دبیرخانه مجامع اسلامی ایرانیان
dabirkhaneh@majame.com
جمعه ، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ برابر با ۲۸ مهر ۱۴۰۱

 

نظر بدهید