بیانیه مجامع اسلامی ایرانیان در دفاع از جنبش حق طلبانه مردم ایران

Sep 24th, 2022 | اطلاعیه ها

تاریخ ایجاد در شنبه, 02 مهر 1401

 

در طول ۴۳ سال گذشته سرکوب به جای پذیرش حقوق جمهور مردم ایران، روش کار استبداد ولایت فقیه برای بقا و ماندن در قدرت بوده است .

امروز مردم ایران در دفاع از خون بناحق ریخته ژینا (مهسا )امینی برای حق طلبی در مقابل استبداد دینی حاکم بر کشور به پا خاسته اند. اما خون ژینا به منزله نیشتری بر دمل چرکین و کهنه استبدادِ تحمیل شده بر مردم ایران است که زندگی مردم در وجوه مختلف، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در تنگنا قرارداده است.

شعارهای مردم در شهرهای مختلف حاکی از خواست یکپارچه آنها در نشانه گرفتن راس قدرت مستبد می باشند:

زن، زندگی، آزادی

این آخرین پیامه – هدف خود نظامه

مرگ بر ستمگر- چه شاه باشه چه رهبر

مرگ بر دیکتاتور

این همه سال جنایت – مرگ بر این ولایت

فقر و فساد و بی داد – مرگ بر این استبداد

خونی که در رگ ماست – هدیه به خواهر ماست

آهای آهای نشسته ها – مهسای بعدی از شماست

فیلمهای کوتاه از صحنه های مبارزه علیه استبداد نشانگراین است که مردم دربسیاری ازشهرهای ایران بپا خاسته اند. پیروزیِ ولایت جمهور مردم، با همگانی و سراسری شدنِ مقاومت ها تا جنبش همگانی، میسر می شود.جنبش همگانی به همراه بکارگیری راهکارها و راهبرد هایِ خشونت زدایی، روشِ ابداعی ایرانیان، در ماه هایِ پیش از رویدادِ انقلابِ مردمیِ سال ١٣۵٧ بود، و هنوز پیشرو ترین روش مبارزه علیه استبداد است

آنچه در اعتراضات روزهای گذشته به خوبی مشاهده می شود همکاری و همیاری مردم با همدیگر و نترسیدن از نیروهای سرکوب و ایستادگی در مقابل آنهاست. در این میان، مقاومت های زنان ایران زمین با برخورداری از انواع روش های خشونت زدایی، از آتش زدن روسری های اجباری، ایستادن در مقابل نیروهای سرکوب برای دفاع از حق خود، و همچنین دفاع از مردان در مقابل نیروهای سرکوب قابل توجه می باشد.مبارزات امروز مردم ایران گواه این امر است که 43 سال شعار “یا روسری یا توسری” وتحقیر زنان،روش بکار گرفته از سوی نظام ولایت مطلقه، به هدف سلطه بر جامعه بی اثر بوده و نسل جوان ایران،از زن و مرد یکپارچگی را اساس روش مبارزه قرار داده است.

روش استبداد حاکم تاکنون، از جمله در جریان اعتراضات سال 88 و 96 و 98 بر این بوده است تا با آتش زدن بانکها و مساجد و ادرات دولتی و… توسط عوامل خود، جنبش مردمی را به خشونت بکشد وآن را به مردم نسبت دهد تا بدین ترتیب جو را برای سرکوب و در کنترل خود در آوردن اوضاع آماده سازد.

نباید خشم از ستم حاکم باعث واکنش شود و ما را نیز در اعمال خشونت همجنس آنها کند.  

بایسته است که هموطنان عزیز در این جنبش اخیر نیز هوشیاری کامل بخرج داده و در دام این روش استبداد و خشونت زائی های آن گرفتار نگردند و با عناصر خشونت طلب و هرگونه خشونت طلبی مخالفت ورزیده و همکاری نکنند و آنها را منزوی کرده و تنها بگذارند. این روزها شاهد هستیم که در بسیاری ازشهرها، از سوی مقاومت کنندگان در مقابل خشونت دولتی این روش موفق بکار گرفته می شود. تجربه نشان داده است که هر گاه اعتراضات در سطح شهر پراکنده هستند ماموران نظام ولایت فقیه عملا عاجز از سرکوب معترضان هستند. وسعت گرفتن اعتراضات، حتی در شهرهای کم جمعیت نیز نظام ولایت فقیه را دچار عجز از فراهم آوردن و گسیل نیروی سرکوب کرده است.

سران رژیم ولایت فقیه، همچون گذشته با تحلیل های خود، مردم از استبداد به تنگ آمده را غیر خودی و عامل خارجی و فریب خورده و تحت تأثیر تبلیغات خارجی می خوانند! نشنیدن صدای مردم، موجبِ مرگ استبداد ولایت فقیه، همچون استبدادهای دیگرِ در طول تاریخ، خواهد شد.شعار، بیا بیرون هموطن حقتو فریاد بزن، شعار اتحاد و یک دلی و یک زبانی برای پایان دادن به این نظام است .

در بهار عربی، شاهد این امر بودیم که فقدان بدیل مستقلِ مردمسالار، با برنامه های مدون و شفاف حقوقی برای دوران بعد از گذار، بمنظورِ پر کردن خلاء های موجود، پاشنه آشیلِ آن جنبش ها بود. در نتیجه؛ استبداد، توسط عناصر قدرت طلب بازسازی شد. صحیح است که جنبش مردم ایران از آن تجربه ها درس گیرد، و نیروهای سیاسی نیز اهمیت چنین مهمی را درک کرده و جامعه را بی بدیلِ حقوقی نگذارند.

ما در مجامع اسلامی ایرانیان، طی ۴١ سال، با باور به اصول استقلال و آزادی، در همکاری با آقای ابوالحسن بنی صدر نخستین منتخب مردم ایران، در مقابل استبداد ولایت فقیه، از حقوق مردم دفاع کرده و سعی داشته ایم، پژواک صدای حق طلبانۀ آنها بشویم. ما خواهانِ ایرانی آباد و آزاد و مستقل و حقوند بوده، و هستیم. ما، به سهم خود، برای اینکه مردم کشور ما برای برپایی ولایت جمهور مردم و استقرار دولتی حقوقمدار، بعد از رژیم ولایت فقیه، چشم اندازی مدون داشته باشند، بعنوان یک سازمان سیاسی، مسئولیت داشتیم، سهم خود را در پیش بینی ها و تدارک نیازهایی بعد از گذار از رژیم ولایت فقیه، ادا کنیم. از اینرو، برای اینکه در فردای سرنگونی رژیم ولایت مطلقه، چشم اندازِ ولایت جمهور مردم، موجود باشد، همراه با آقای ابوالحسن بنی صدر، متونی را برای گذار از استبداد به حاکمیت جمهور مردم، تدوین و به جامعه پیشنهاد داده ایم.

پیشنهادهای ما به جامعه:

1- قانون اساسی بر اساس حقوق پنجگانه. مبنای این قانون اساسی پیشنهادی، حقوق ذاتی همه شهروندان است. دولت، خالی از دین و مرام، و حقوق، اساس تمامی روابط و بنیاد ها می باشد.

2- برنامه عمل برای دوران گذار، منشور اقتصاد تولید محور

3-ساختار حقوقی دوران گذار برای انتقال حاکمیت به مردم ایران، “سند اساسی دوران گذار برای انتقال حاکمیت به مردم ایران”

دبیر خانه مجامع اسلامی ایرانیان

جمعه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱ مهر ۱۴۰۱

dabirkhaneh@majame.com

نظر بدهید