بیانیه تحلیلی مجامع اسلامی ایرانیان به مناسبت فاجعه فرو ریختن برج متروپل در آبادان

May 29th, 2022 | اطلاعیه ها

تاریخ ایجاد در یکشنبه, 08 خرداد 1401

 

استبداد حاکم همه ایران را به زیر آوار برده است
بنا بر تجربه و امر واقع مستمر، هرگاه “دین” و یا “مرام” که رسالت خود را ارتقای اخلاق در جامعه، رعایت حقوق و کرامت انسان و بهبود زندگی آن می داند از اصلیت خود بیگانه و ابزار قدرت شد و متولیان دین و یا مرام، خود ناقض حقوق، مظهر بداخلاقی و فساد و فسادگستری شدند،نا هنجاری ها در جامعه گسترش می یابند و کشور رو به انحطاط می گذارد.
ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل در خیابان امیریه آبادان بر اثر شکست سازه‌ای فرو ریخت .این حادثه ده‌هاکشته و زخمی داشت وطبق تخمین آتش نشانان هنوز ۵۰ نفر در زیر آوار بسر می برند. واقعه تاسف‌بار فروپاشی برج متروپل آبادان همه مردم ایران را عزادار کرد. ودر عین اینکه عده‌ای از هموطنان بیگناه به زیر آوار رفتند گوشه‌هایی ازفساد، بی‌انظباتی و غارت و چپاول حکومتی نالایق و مسئولانش بیرون زد وآشکار شد.دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده‌است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهردار آبادان به این هشدارها اعلام کرد. مالک و پیمانکار اصلی ساختمان حسین عبدالباقی نیز که از متهمان بوده ،به گفته  دادستانی خوزستان و نیز خانواده وی درجریان ریزش ساختمان در محل بوده و جسد وی از زیر آوار بیرون آورده شده است . اما بخش عظیمی ازمردم آبادان نیز بعلت وابستگی وی به حلقه قدرتمداران نظام، این امر را باور ندارند و معتقدند برای فراری دادن وی وانمود می کنند که وی در زیر آوار ساختمان خود فوت کرده است.
بدینسان محرز شد که چگونه استبدادیان، روابط حرمسرای قدرت ثروت و فساد را به هم انتقال و ارث می دهند.
حوادثی چون سوختن ساختمان پلاسکو و فاجعه شلیک موشک به هواپیمای پر سرنشین اوکراینی و فروریختن برج متروپل و البته پیش از آن فاجعه سینما رکس آبادان داغ هایی هستند بجا مانده و همواره سوزان بر پیکر ملی ما و در ذهنیت مردم ایران ، نماد خیره سری و جهل و فساد و جنایت مافیایی است که تحت نام نظام ولایت فقیه بر ایران حاکم شده است. همانگونه که مسئولان اصلی فاجعه پلاسکو و هواپیمای سقوط داده شده هیچگاه شناسایی و تحت تعقیب واقع نشدند مردم به پیگیری این حادثه شوم نیز بی اعتمادند. خصوصا بی اعتنایی مسئولان نظام به این حادثه شوم در براه اندازی سور و شادمانی در ورزشگاهی در تهران و مشغول کردن خود به خواندن سرود مضحک “سلام فرمانده ” در حالی که همه ایران از این حادثه عزادار  است، دهن کجی و توهین به غرور ملی مردم ایران بود.
اما چرا با وجود انقلاب ضد استبدادی، جامعه ایران امروز به این جا و این حد از بی اعتمادی و ناهنجاری های اجتماعی و اوج فساد رسیده است؟
بنا بر تجربه تاریخی و نگاهی به انقلابها در جهان که همگی جنبه اصلاح جامعه و گذار از استبداد، فساد و خشونت حاکم را داشتند در می یابیم که، در پی رهایی جامعه از بیماری استبداد، بی توجهی به خطر بازگشت آن، استبداد،در لوا و رنگ دیگری و اغلب توسط قدرتمداران با همکاری موثر عناصر بازمانده از نظام پیشین -در لباس انقلابی- باز سازی شده است.
انقلاب ضد استبدادی ایران نیز از این امر مستثنی نبود. با وجود خواست عمومی تغییر از سوی اکثریت بزرگ جامعه، روحانیت قدرتمدار با همیاری عواملی بازمانده از کودتای ننگین علیه حکومت ملی دکتر مصدق در صدد باز سازی استبداد بر آمدند. متاسفانه هشدار ها یی که از سوی جانبداران استقلال و آزادی به ویژه آقای بنی صدر در مورد خطر عود استبداد و نقش مردم در جلوگیری از آن داده شد جدی گرفته نشدند و قدرتمداران با کودتا در خرداد شصت موفق به باز سازی استبداد و بر قراری روابط نظام فاسد سلطه شدند. اینک، سرطان استبداد فساد انگیز در نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران ریشه دوانده است و تنها راه برای رهایی از این بیماری نابود کننده؛ ریشه کن کردن آن و سالم ساختن تن وطن است.
مجامع اسلامی ایرانیان ضمن عرض تسلیت به مردم آبادان و همه هموطنان گرامی لازم می داند که تاکید نماید
زنهار، مادامی که این نظام و استبداد برپا است، فاجعه هایی از قبیل فروریختن برجهای پلاسکو و متروپل و… آخرین فاجعه در کشور نیست و نخواهد بود. متاسفانه در حاکمیت نظام ولایت فقیه برجهای اعتماد و اخلاق ومعنویت و دانش و فرهنگ و سلامت اداری و… سالها است که فرو ریخته اند و می توانند سلسله وار ادامه یابند. تنها برخورد مناسب با نظامی که اعتبار و ثروت وطن را به باد می دهد و به اعتماد ملت با فریب و جهل، خیانت کرده است ،باز پس گرفتن حق حاکمیت ملی از آن است. و این امر به دست خود مردم، با جنبش همگانی مستقل، به دور از خشونت و از هر گونه وابستگی ممکن است.  ساختن ایرانی آباد و آزاد و مستقل در مسئولیت ما مردم ایران است و از خشونت زدایی از  پندار و کردار و گفتار  ما خصوصا دروغ زدایی و بنای عمارت اخلاق و معنویت و دانش آغاز می شود و از دست دادن فرصتها از کمیت و کیفیت زندگی ایرانیان بیش از این می کاهد.
مجامع اسلامی ایرانیان
dabirkhaneh@majame.com
یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ برابر با ۲۹ ماه مه ۲۰۲۲

 

نظر بدهید