بیانیه مجامع اسلامی ایرانیان در باره وضعیت سخت معیشتی و جنبش های اعتراضی مردم

May 17th, 2022 | اطلاعیه ها

تاریخ ایجاد در سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401

 

مردم ایران امروز در شرایط دشورای به سر می برند. وضعیت معیشت مردم هر روز از روز قبل سخت تر می شود و در این میان فاصله طبقاتی و رده بندی طبقاتی میان جامعه به سرعت در حال دگرگونی و سقوط است. گرچه ایران، از نظر امکانات و منابع کانی و طبیعی در میان کشورهای ثروتمند قرار دارد اما سیاست های استبداد حاکم بر ایران وضعیتی را به وجود آورده است که مردم با نقض مستمر حقوق شان از سوی حاکمیت نه تنها از آزادی و استقلال بلکه از رفاه و رشد نیز برخوردار نیستند.

بنا بر آخرین داده مرکز آمار ایران تا آخر سال۹۹ ده میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر قرار داشتند. فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد هشدار می دهد که افزایش سریع جمعیت زیر خط فقر در ایران به مرحله”شوک آور ” رسیده است.

با وجود گرانی های اخیر و بالا رفتن هزینه های زندگی بدون افزایش حقوق و دستمزد، میزان درآمد یا خط فقر برای یک خانوار چهار نفری حداقل ۱۲ میلیون تومان است، بدین ترتیب تقریبا ۷۰ در صد از مردم ایران زیر خط فقر نسبی و حدود ۶۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر مطلق ( در آمد زیر ده میلیون در خانوار) قرار دارند.

حال مردم ایران که از این وضعیت به تنگ آمده اند صدای اعتراض خود را بلند کرده و در بسیاری از شهرها و مناطق کشور جنبش های اعتراضی شکل گرفته است .

از آنجا که نظام ولایت مطلقه بحران ساز است، استقرار و موجودیت خود را در ایجاد بحران و ادامه آن می بیند. بنا بر طبیعت استبدادی خود که استعداد ستیز و بعکس فاسد پرور است، نمی تواند برای بحران اقتصادی و معظل معیشتی مردم راه حلی بیابد و دست به سرکوب وخشونت می زند.

اما تغییر بنیان اقتصاد ایران از اقتصاد رانتی فساد انگیز و فاسد پرور به یک اقتصاد تولید محور، نیازمند دست برداشتن از استبدادناقض حقوق پنجگانه ایرانیان و سپردن حق حاکمیت و اداره امور به جمهور مردم، بر قراری حقوق آنها و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت خویش است. نیازمند سپردن کار به کارشناسان و کاردانان و خلع ید از فاسدان کارندان و رانت خواران و غارتگران ایران است.

اما نظام ولایت مطلقه در ناتوانی از حل بحران و جستن راه حل درونی، با از دست دادن پایگاه خود در داخل، علاوه بر سرکوب معترضان به ناچار با بستن قراردادها و پیمانهای ویرانگر چشم امید به حمایت بیگانه دارد.

حال نیز حکومت رییسی به فکر “جراحی اقتصادی”افتاده است و قصد دارد اقدام به حذف نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی بکند، و فعلا با حذف ۴ ارز ترجیحی برای گروه کالاهای اساسی که با بیش از ۴۰ کالای دیگر ارتباط مستقیم دارد شروع کرده است که مسلما بر قیمتهای همه اجناس تاثیر گذاشته و بازهم گرانی بیشتر ببار خواهد آورد. اما هدف اصلی این حکومت برای حذف ارز ترجیحی، جبران کسری بودجه است.

این حکومت وامدار مافیای سیاسی نظامی است وگرنه می توانست بجای گران کردن قیمت کالاهای مورد نیاز مردم:

از هزینه‌های جاری دولت بکاهد که اکنون ۱۰۰ در صد افزایش یافته است.

ازبودجه نهادهای تبلیغاتی متعدد و حوزه های علمیه در قم، ستاد امامان جمعه و یا نهادهای نظامی- مافیایی، بودجه سازمان تبلیغاتی مافیای حاکم،صدا و سیمای نظام و هزینه کمک های برون مرزی…که همگی سربار بودجه سالانه هستند بکاهد.

در واقع امر این مردم ایران هستند که باید با جنبش سراسری به دور از خشونت، خود به جراحی کردن کل ساختار این نظام استبدادی و فاسد و نا کارآمد اقدام نمایند. واز کسانی که با دست زدن به کودتا درسال شصت علیه منتخب آنها استبداد و ولایت مطلقه را بر قرار و مشتی مافیای فاسد و نیز یک اقتصاد رانتی فساد انگیز و فاسد پرور را به مردم تحمیل کرده اند خلع ید نمایند.

هموطنان

مجامع اسلامی ایرانیان ضمن حمایت از جنبش های اعتراضی مردم ایران و دفاع از حقوق آنان یاد آور می شوند:

امروز در اثر ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی نه تنها جامعه ایران بلکه موجودیت کشور با خطر جدی مواجه است. هرگاه ایرانیان جنبش خود را که اینک به خاطر وضعیت سخت معیشتی آغاز کرده اند به جنبشی فراگیر، به دور از خشونت و برای احقاق حقوق خود و باز پس گیری حق حاکمیت خویش از استبدا حاکم مبدل کنند. گسترش و فراگیری جنبش در اقصی نقاط ایران دایره امکان سرکوب رژیم سرکوبگر را تنگ و تنگ تر خواهد کرد و امکان استقرار حق حاکمیت مردم که در آن حقوق پنجگانه شامل حقوق انسان،حقوق شهروندی، حقوق ملی، حقوق جامعه ایران به عنوان عضوی از جامعه جهانی و حقوق طبیعت را فراهم خواهد کرد تا بالاخره ایران و ایرانی به یمن زیست در استقلال و آزادی، راه رشد بر میزان عدالت اجتماعی و رفاه را بگشاید.

البته، تغییر، زمانی امکان پذیر است که افراد جامعه با اشراف به حقوق خویش و عمل به آن و محترم شمردن حقوق دیگری بیانگر خواست تغییر شوند. تا عبور از جامعه ای که در آن نقض حقوق روزمره است به جامعه حقوند ممکن گردد.

در این بین باید هشیار بود، متاسفانه در روزهایی که مردم در جنبشند انتشار اخبار و اطلاعات غلط، با هدف به خشونت کشاندن جنبش اعتراضی از سوی عناصر نظام و نیز آنان که چشم به دخالت بیگانه دارند شایع است. تجربه به ما آموخته است که واکنش چنین گزارشات و شعارها که ناقض اصول استقلال و آزادی و نیز خشونت زدایی هستند شدن،کار جنبش را سخت و در مقابل، کار سرکوب را آسان خواهد کرد.  

اما،شما نیروهای نظامی و انتظامی در اختیار استبداد که خود را “مامور و معذور” می دانید و با از یاد بردن کرامت انسانی و حقوق خویش کار سرکوب جنبش های اعتراضی را با نقض حقوق و کرامت شرکت کنندگان بر عهده دارید، برای چندمین بار تجربه کردید و دیدید که یک دست شدن دولت – حکومت و مجلس و قوه قضائیه – نه به کم شدن فساد انجامید و نه به رانت خواری پایان داد. تنها نتیجه کار شما در سرکوب مردم، امکان ادامه استبداد فاسد و فساد گستر شد. نیز بدانیدکه علاوه بر اینکه وطن ما در خطر است دایره سختی معیشت موجود هر روز گسترده تر می شود، این گستردگی شامل شما نیز خواهد شد و خانواده شما که از مردم ایران جدا نیستند را در بر خواهد گرفت. از این رو هر چه زودتر اقدام به ترک اردوگاه استبداد و پیوستن به جنبش مردمی بکنید تا ایران از استبداد برهد و شما نیز در آزادی، کرامت انسانی خویش را باز یابند.

مجامع اسلامی ایرانیان

dabirkhaneh@majame.com

 

۲۷ اردیبشت ۱۴۰۱ برابر با ۱۷ ماه مه ۲۰۲۲

 

نظر بدهید