سالروز ملی شدن صنعت نفت و نوروز بر شما مبارک باد

Mar 17th, 2022 | اطلاعیه ها

تاریخ ایجاد در پنج شنبه, 26 اسفند 1400 

 

پیام مجامع اسلامی ایرانیان به مناسبت سالروز ملی کردن صنعت نفت در ایران و نوروز باستانی
سالروز ملی شدن صنعت نفت و نوروز بر شما مبارک باد
روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹روز تصویب نهائی قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلسین شورای ملی وسنا به پبشنهاد دکتر حسین فاطمی و بکوشش دکترمحمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران ویاران بنامش در تاریخ این مرز وبوم ماندگار است.  حکومت ملی  دکتر مصدق با اجرای این قانون وخلع ید از شرکت نفت ایران وانگلیس (بریتیش پترولیوم)  دست استعمار پیر انگلیس را از به یغما بردن ثروت ملی  ایران کوتاه کرد.
هدف دکتر مصدق از اجرای سیاست موازنه منفی و ملی کردن صنعت نفت ایران، احیا و حفظ حقوق ملی مردم ایران و استقلال اقتصاد و خارج کردن آن از سلطه قدرت مسلط  و اجرای سیاست اقتصادی تولید محور بود تا ایران از نظر اقتصادی و تولید به خود متکی باشد. مصدق در دوران زمامداری هنگامی که سلطه گران، ایران را تحریم کردند ،توانست سیاست اقتصاد بدون نفت را عملی کند. ملی کردن صنعت نفت چه پیش از اجرا وخواه پس از آن مخالفانی داشت. از جمله بخشی از حامیان استبداد پهلوی و نیز ولایت مطلقه فقیه که از قضا هر دو از جانبداران  کودتایی که با همکاری سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس حکومت ملی را سرنگون کرد هستند، مدعیند که ملی کردن صنعت نفت از دو جنبه سیاسی و اقتصادی در سود ایران نبود!.می گویند دکتر مصدق جانبدار اقتصادی بسته و درون گرا و مخالف اقتصاد آزاد بود. این ادعا در حالی مطرح می شود که موازنه منفی بیان اقتصاد بسته نبود بلکه بیان محور کردن حقوق ملی در تصمیم گیری برای وطن بود، مصدق می گفت این ملتایران است که نیازهایش را تعریف می کند ونه قدرتهای خارجی، این ملت ایران است که برای پاسخ دادن به نیازهایش راه حل، چه در شکل تولید داخلی وچه در شکل واردات ارائه می دهد تا اقتصاد تولید محور جانشین اقتصاد مصرف محور دوران استبداد شود و در نتیجه احیا و حفظ حقوق ملی میسر گردد.  در سیاست موازنه منفی که مصدق بدان باور داشت استقلال و آزادی دو اصل لازم برای احیا و حفظ حقوق ملی، جدایی ناپذیرند و بدون یکی نمی توان دیگری را داشت. وی اعتقاد داشت باید ثروتهای ملی در خدمت حقوق ملی و حفظ آن باشند و ملی کردن صنعت نفت ایران  و خلع ید از قدرت سلطه گر و سپردن اداره آن به ایرانیان را در همین راستا انجام داد.
در واقع، ملی کردن صنعت نفت و خلع ید از قدرت سلطه گر با گسترش آزادی می توانست به خواسته او یعنی اقتصاد تولید محور درخدمت حقوق ملی و رشد وارتقاء کشور جامه عمل بپوشاند. بدین خاطر بود که در دوران زمامداری از آزادیها و رعایت حقوق دفاع می کرد. پس از کودتا و بازسازی استبداد پهلوی نفت ایران که ملی شده بود در اختیار قدرت استبدادی دست نشانده انگلیس و امریکا ،وسیله قدرتهای خارجی برای سلطه دوباره خویش بر صنعت نفت ایران و تبدیل اقتصاد تولید محور به اقتصاد مصرف محور، وابسته به فروش نفت شد. انتخاب ۲۹ اسفند برای اعلام ملی کردن صنعت نفت ایران  و تقارن آن با آغاز سال نو، این پیام را در خود داشت که با خلع ید از قدرت سلطه گر فصل نوینی در تاریخ ایران آغاز خواهد گرفت. فصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، فصل اعتماد به نفس و باور به توانایی ایرانیان به اداره أمور خویش به دور از حاکمیت سلطه خارجی و داخلی. کودتای ۲۸ مرداد درسال ۳۲ و باز سازی استبداد و سیاست موازنه مثبت، کوشش سلطه گران برای از بین بردن این اعتماد به نفس بود. انقلاب ۲۲ بهمن و سرنگونی نظام سلطنتی که دو شعار اساسی آن استقلال و آزادی و هدف آن استقرارحاکمیت ملی و نظام جمهوری بود باردیگر نشان داد که ایرانیان خواهان دراختیار گرفتن سرنوشت خویشند. انقلاب مردم، نوید تحقق این خواسته را داد از این رو بود که سلطه گران با همکاری و همیاری همان سه دسته زور پرست که کودتا علیه حکومت ملی دکتر مصدق را ممکن کردند، به مقابله با آن پرداختند و با کودتا، ضد انقلاب را حاکم و استقرار حاکمیت ملی را به تاخیر انداختند.
هموطنان
نیک می دانیم که نوروز ترجمان فرهنگ استقلال و آزادی است و بانیان و آموزگاران آن، ایرانیان بوده‌اند و آموزش آنها این بوده‌است: تاریخ، تاریخ امرهای واقع مستمر است. این امرها هستند که محک تمیز تاریخ ساختگی از تاریخ واقعی هستند. چنان‌که از زمان ورود مصدق به جنبش مشروطیت تا مرگ او و از آن پس تا امروز، وی موضوع تاریخ‌سازی زورپرستان نیز هست . متاسفانه امرهای واقع مستمر، از جمله فقدان استقلال، فقدان آزادی، بیابان شدن ایران، فقر فزاینده، خشونت فزاینده، آسیب‌های اجتماعی، ضد فرهنگ قدرت با شتابی خیره‌کننده، فراگیر می‌شوند. برخوردار نبودن ایرانیان از حقوق پنج‌گانه، در نتیجه، تخریب روزافزون نیروهای محرکه، شفاف گزارش می‌کنند که تاریخ‌های دست ساخت زورپرستان، قلابی هستند.
پس به خود بیاییم و با نو کردن دید خود به تاریخ، ایران و ایرانیان را ازگرفتاری بیماری مهلک قدرت باوری رهایی بخشیم و حقوق ذاتی حیات خویش را، خودانگیختگی فردی و جمعی خود را، شادی وشور و تلاش را ، امید و شکیبائی را به یمن نوروز بیاد آوریم.
 هشدار که ایران امروز از استبداد وابسته رنج می برد و تمامیت آن در خطر جدی است. هر روز ادامه نظام ولایت مطلقه بر این خطر ورنج می افزاید.
 راه برون رفت ایران از یوغ سلطه گران خارجی و سلطه داخلی تنها در تحقق حقوق پنجگانه، شامل حقوق بشر ،حقوق شهروندی، حقوق ملی، حقوق طبیعت و حقوق ایران درجامعه جهانی است. در این سال نو باید بکوشیم تا با حقوند شدن و محترم شمردن و اجرای حقوق یاد شده به استبداد ویرانگر در عینیت و در ذهنیت پایان دهیم تا با استقرار جمهوری و بر قراری حق حاکمیت ملی، روز ایران و ایرانی نو بگردد.
مجامع اسلامی ایرانیان ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
 

dabirkhaneh@majame.com

نظر بدهید