کاوشگر: سپاه پاسداران، دزدان انقلاب، ویرانگران ایران، چپاولگران اموال ملت- بخش دهم

May 29th, 2022 | مقالات

تاریخ ایجاد در یکشنبه, 08 خرداد 1401

رانتخواری فرزندان سردار محمد باقر قالیباف و نقش آنها در فساد

الیاس قالیباف

با وجود پدری مانند سردار محمد باقر و مادری چون زهرا السادات مشیر مگر می شود فرزندی چون الیاس پرورده نشود. همسر او دخترسردار احمدی فروشانی و خواهر محمد مهدی احمدی، دامادسردار محسن رضایی می‌باشد که بدون هیچ تخصصی در بخش ارزی بانک شهر به فرمان سردار محمد باقر قالیباف به مقام بالایی رسیده‌است.

برادر دیگر عروس قالیباف داماد سردار رحمانی فضلی وزیر کشور سابق می باشد و سید محمد احمدی فروشانی پدر بزرگ آنها نماینده اولین دوره مجلس بود .

به دنبال شایعاتی در مورد مسائل مالی قالیباف و وابستگان به او ، اوگفت: «ما اینجا هستیم و خدمتگزار مردمیم و با کمک شما و غیرت و روحیه جهادی و نیز امر به معروف و نهی از منکر واقعی کار خود را ادامه می‌دهیم.»

گفته می‌شود در اردیبهشت ماه گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت دو ساعته‌ الیاس قالیباف، پسر بزرگ محمدباقر قالیباف به دلیل «مسائل مالی» ستاد انتخاباتی پدرش در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و هم‌چنین ارتباط با بابک زنجانی، دلال نفتی زندانی، منتشر شد.

در آن زمان، وب‌سایت تابناک (متعلق به محسن رضایی) در گزارشی مدعی شد که شهردار تهران «بسیاری از پروژه‌های اقتصادی خود و ارتباط‌هایش با افرادی مانند بابک زنجانی و رضا ضراب را از طریق الیاس صورت می‌داده است.

به دنبال شایعاتی در مورد الیاس قالیباف، پدر او وارد شد و او را معلمی ساده خواند همانگونه که در مورد شایعات پیرامون همسرش از او دفاع کرد. اما با نگاهی به برخی از مطالب می‌توان به میزان فساد پسر سردار پی‌برد و عنوان سردار زاده را در کنار آقا زاده و ملا زاده قرار داد. در زیر به برخی از فعالیت‌های ساده این معلم توجه فرمایید:

 

● پس از آنکه محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخابات ۱۳۹۶ به تجارت لباس توسط دختر وزیر آموزش و پرورش پرداخت، محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد حسن روحانی پرونده مالی و تجارتی الیاس قالیباف را مقابل پدرش گذاشت و گفت: شهردار تهران باید درباره پسرش به جامعه پاسخ دهد.

الیاس قالیباف سالهاست به تجارت در داخل و خارج از ایران اشتغال دارد و نامش برای فعالیتهای آموزشی در مدرسه غیرانتفاعی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

● اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بود که خبر بازداشت الیاس قالیباف، پسر بزرگ و مشاور رسانه‌ای شهردار تهران در رسانه‌های داخل ایران منتشر و بعد از مدتی از روی سایت‌هابرداشته شد. در آن خبر آمده بود که او به دلیل مسایل مالی مرتبط به موسسه «شمس الشموس» به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بوده است.

این خبر از سوی شهردار تهران تکذیب شد و محمدباقر قالیباف در دفاع از پسرش گفت: الیاس صرفا یک معلم است.

● در نیمه دوم ماه اردیبهشت همان سال اما، وبسایت «خرداد نیوز» با انتشار اسنادی، عنوان کرد: الیاس قالیباف عضو هیأت مدیره مؤسسه آموزشی “شمس الشموس” است که سرمایه اولیه آن “صد هزار تومان” اعلام شده و درحال حاضر بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان می‌ارزد. این مؤسسه که در “سعادت آباد” تهران واقع شده، صاحب امتیاز مدرسه‌ای غیر انتفاعی به نام “مهر هشتم” است. الیاس قالیباف در ابتدا به عنوان مدیرعامل این مؤسسه آغاز به کار کرد، بعدتر رییس هیأت مدیره شد.

بنا به اسناد «خرداد نیوز» این ملک متعلق به یکی از اعضای هیأت مدیره بوده است که یکسال پس از ثبت مؤسسه و اعلام روزنامه رسمی، آن را با قیمت ودیعه ۵۰ میلیون و ماهانه ۴ میلیون تومان به عضو دیگری از هیأت مدیره اجاره داده بود. “خرداد نیوز” در این گزارش گفته بود چنین واگذاری میتواند شایبه «فرار مالیاتی» را زنده‌کند.گفته میشود برخی از اعضای هیأت مدیره این مؤسسه از هم کلاسی‌های الیاس قالیباف در مدرسه “مفید” و دانشگاه “امام صادق” هستند.

در پی این افشاگری بود که محمدباقر قالیباف به همراه الیاس از “امیر عابدپور” مدیر مسوول سایت خرداد نیوز و “رضا رییسی” روزنامه نگار این وبسایت شکایت کرد.

البته هیأت منصفه مطبوعات پس از دریافت اسناد “خرداد نیوز” اتهامات وارده بر آنها یعنی “تشویش اذهان عمومی” و “نشر اکاذیب” را وارد ندانست و آنها تبرئه شدند.

● جدای از مدرسه “مهر هشتم” که درباره آن گفته می‌شود یکی از شرایط ورود به آن برای دختران «داشتن حجاب خانواده» است، الیاس قالیباف را به عنوان مدیر تیم رسانه‌ای تبلیغاتی پدرش می‌شناسند که «امپراطوری رسانه‌ای» شهردار تهران را ایجاد کرده است.

الیاس قالیباف عضو هیأت مدیره مؤسسه مطبوعاتی “سیمای مهر هستی”و از سهامداران آن است. این مؤسسه صاحب امتیاز چندین سایت خبری از جمله فردانیوز، شفاف و عصرایران است و روزنامه “تهران امروز” را منتشر می‌کرد که یکسال بعد از انتشار با صاحب امتیازی این مؤسسه، توقیف شد.

این مؤسسه پیشتر با عنوان “چهره مهر هستی” فعالیت می‌کرد. اگرچه هیأت مدیره آن تغییر کرده است اما پیشتر هیأت مدیره‌ای داشت متشکل از نزدیکان محمدباقر قالیباف؛افرادی از جمله هادی ایازی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مهدی هاشمی تشکری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی ذاکری، مدیرمسوول روزنامه همشهری، علیرضا ظهره وند، مدیر مؤسسه اقتصادی جامعه الصادق و پرویز اسماعیلی، مدیر عامل سابق خبرگزاری مهر.

این مؤسسه خصوصی برخی تولیدات فرهنگی هم داشته است؛ مثل تولید فیلم “درباره الی”. در عین حال مجله “زندگی ایرانی” که امتیاز آن فروخته شده است، زیر نظر تیم رسانه‌ای الیاس قالیباف منتشر می شد.

● در اوایل تابستان سال ۱۳۹۴ بار دیگر نام الیاس قالیباف در رسانه‌ها مطرح شد؛ این بار درباره اختلاس ۸ هزار میلیاردی در شهرداری تهران. در آن زمان گفته شده بود که ۸ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری توسط الیاس قالیباف ناپدید شده و او در پی این اختلاس چند روزی در بازداشت به سر برد. شهرداری تهران مقابل این شنیده‌ها اعلام کرد کل بودجه شهرداری در یک سال ۸ هزار میلیارد تومان است.

این زمزمه‌ها اما توسط محمدباقر و الیاس قالیباف و محسنی اژه‌ای در مقام سخنگوی قوه قضاییه تکذیب شد. در آن زمان الیاس قالیباف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود گفت: «من الیاس قالیباف، دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی هستم که در یک مجتمع آموزشی فعالیت می‌کنم. زندگی اعیانی ندارم. نه خارج از کشورم و نه زندان. نه دزدی کرده‌ام نه اختلاس.» البته در زمان انتخابات ۱۳۹۲ رسانه‌ها در معرفی محمدباقر قالیباف نوشته بودند که الیاس فارغ التحصیل “مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاه‌های مالزی است.”

● مؤسسه مهر هشتم که مرکز یادگیری و مشاوره، زیرمجموعه آن است. الیاس ابتدا مدیر عامل و سال بعد رییس هیأت مدیره می‌شود. صاحب امتیاز و رییس مرکز پلیس + ۱۰می‌باشد که مردم ایران می دانند بسیاری از کارهایشان از جمله پاسپورت و تعویض آن و شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه و… به عهده این مراکز می‌باشد که در آمدخوبی دارد. لازم به ذکر است که فرزند دیگر او یعنی اسحاق نیز دارای یک مجوز شبیه الیاس میباشد .

● مؤسسه فرهنگی هنری سیمای مهر هستی، صاحب امتیازان سردارمحمد هادی ایازی(پدر عروس علی مطهری یعنی مرتضی مطهری ) و الیاس قالیباف و… می باشند.

● یاشار سلطانی، خبرنگار آزاد ، که پیگیر مفاسد سردار قالیباف می‌باشد و به علت افشای املاک نجومی دستگیر شد در مورد الیاس قالیباف نیز مواردی را به شرح زیر اشاره کرده است؛ در توییت اول سلطانی آمده‌است:

« آقای قالیباف؛ از تراکم فروشی‌های همسر و فرزند‌تان الیاس هم بی‌خبرید؟! مدرسه شمس الشموس متعلق به الیاس قالیباف زیر مجموعه خیریه امام رضا(ع) متعلق به همسرقالیباف است. بنیاد مستضعفان ۳ قطعه زمین به مساحت ۵۸۳۹ متر در سعادت آباد به شمس الشموس واگذار کرد».

به پیوست این توضیحات، تصاویر زیر از مکاتبات بین بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران و یک شرکت پیمانکاری به نام شرکت ساختمان و عمران شهر پایدار، منتشر شده‌است(این شرکت یکی از ۸ شرکت طرف قرارداد شهرداری تهران در دزدی اموال مردم تهران می‌باشد).

● در نامه اول که خطاب به مدیرعامل سازمان املاک و اموال بنیاد مستضعفان است، عزیزالله نظری، شهردار منطقه ۲، به تفاهم‌‌‌ نامه‌ای اشاره کرده است که در تاریخ ۱۱اسفند ۱۳۹۳ بین شهرداری، بنیاد مستضعفان و مؤسسه شمس‌الشموس که متعلق به الیاس قالیباف است، منعقد شده‌است. این‌گونه که از متن نامه برمی‌آید، شهرداری منطقه ۲تهران تایید می‌کند که خیریه امام رضا و مؤسسه شمس‌الشموس، عوارض ملکی متعلق به بنیاد مستضعفان را که معروف به «باغ برره» است پرداخت نموده و در عوض از بنیاد مستضعفان می‌خواهد که دو ملک مورد توافق را به نام مؤسسه شمس‌الشموس دربیاورد و نتیجه را به شهرداری اعلام کند.

●در نامه دوم که تاریخ آن ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ است و خطاب به مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است، از شهرداری خواسته شده که مطابق توافق‌نامه‌‌ای که در تاریخ ۱۴ تیر۱۳۹۳ منعقد شده‌، هولوگرام یا همان مجوز تراکم سیار برای یک شرکت پیمانکاری صادر کند که قرار است ملکی متعلق به مؤسسه شمس‌الشموس یا همان پسر قالیباف را بسازد. این ملک دارای همان شماره ثبتی است که باغ برره دارد.

توجه به تاریخ از این بابت اهمیت دارد که این سال سالی است که قرار بود قالیباف از شهرداری تهران برود و در نتیجه کارها باید به سرعت انجام شود.

● در نامه سوم، که گیرنده آن مشخص نیست و تاریخ نیز ندارد و احتمالا بعد از خروج قالیباف از شهرداری تهران نوشته شده‌، درباره تفاهم نامه سه‌جانبه شهرداری، بنیاد مستضعفان و مؤسسه پسر قالیباف توضیحاتی ارایه شده است. در این نامه آمده‌ که میزان بدهی بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران برای عوارض باغ برره، ۶۳ میلیاردو ۵۷۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که شمس‌الشموس آن را به صورت غیرنقدی به شهرداری پرداخت کرده‌است. همچنین در نامه اعلام شده که شمس‌الشموس در مورد بخشی از زمین باغ برره که در طرح بزرگراه یادگار امام افتاده‌، تقاضای خسارت کرده که پس از بررسی‌های شهرداری به‌دلیل ابهامات تفاهم‌نامه بین شمس‌الشموس، شهرداری و بنیاد مستضعفان، درخواست شمس‌الشموس ملغی اعلام شده‌است.

● در نامه چهارم نیز، که بدون توضیحات سلطانی چندان قابل فهم نیست، آمده‌است که مبلغ ۶۴ میلیارد تومان بابت عوارض ملکی که شمس‌الشموس صاحب آن است به شهرداری تهران پرداخت شده‌است. سلطانی در توضیحات تکمیلی در توییت دوم خود نوشته‌است:

«در عوض قرار شد عوارض ۶۴ میلیارد تومانی ساخت برج ۲۱ طبقه در باغ برره متعلق به بنیاد را شمس‌الشموس پرداخت کند! این ۶۴ میلیارد تومان در قالب هولوگرام (تراکم سیار) به بنیاد منتقل شد. هولوگرام‌ها متعلق به خیریه همسر قالیباف است و مشخص نیست یک خیریه چرا باید هولوگرام فروشی کند!»

گفتنی است که فروش هولوگرام از سال ۱۳۹۶ به‌دلیل ایجاد فساد در شهرداری تهران، ممنوع اعلام شده‌است.، یعنی بعد از خروج سردار قالیباف ازشهرداری تهران که در زمان او هزاران میلیارد تومان هلوگرام به نزدیکان و آشنایان واگذار شده بود.

هولوگرام به برگه‌هایی گفته می‌شد که شهرداری به‌عنوان تسویه حساب با طلبکاران خود، آنها را صادر می‌کرد و مجوز تراکم سیار برای صاحب آن برگه‌ها به حساب می‌آمد.

برگه‌های هولوگرام در واقع امکان ساخت و ساز بدون بررسی‌های فنی و مهندسی و در هر مکان و زمانی را به صاحبان خود می‌دادند. از این جهت، در اختیار داشتن این برگه‌های هولوگرام‌دار، رانتی بدون دردسر برای کسانی بود که موفق به دریافت آن از شهرداری تهران می‌شدند.

آنگونه که از توضیحات یاشار سلطانی بر می‌آید، خیریه امام رضا و مؤسسه زیرمجموعه آن، یعنی شمس‌الشموس که زهرا مشیر، همسر قالیباف و الیاس قالیباف، فرزندقالیباف در آن سمت‌های کلیدی دارند، دسترسی قابل توجهی به این هولوگرام‌ها داشته‌اند.

در پاسخ به اتهاماتی که سلطانی به خانواده قالیباف وارد کرده‌، علی اصغر قهرمانی، وکیل الیاس قالیباف، ضمن رد این اتهامات، آنها را سیاسی و جناحی و در راستای اتهاماتی خواند که پیشتر نجفی شهردار سابق تهران آن را کلید زده‌بود. او هدف از این اتهامات را تخریب چهره قالیباف در شرایط پیش از انتخابات مجلس یازدهم خوانده‌است.

● برای شناخت بهتر، می‌توان به یکی از اعضای هیأت امنای شمس‌الشموس اشاره کرد که برای خوانندگان چهره‌ای آشنا می‌باشد؛ یعنی محمد هادی رضوی داماد سردار بسیجی محمد شریعتمداری، عضو برجسته بیت رهبری و وزیر کار و امور اجتماعی دولت حسن روحانی با سوابق زیر، گفتنی است که پدر رضوی که حجةالاسلام می باشد نیز از اختلاس گران و دزدان معروف در رابطه با قراردادهای صداو سیما است .

محمد هادی رضوی سال گذشته در جریان خورد و بردها در دادگاه به سال‌ها زندان محکوم گشت اما معلوم نیست در کجا است.

عضو هیأت مدیره آینده سازان فاطمی نوین

عضو هیأت مدیره رهجویان فاطمی پویا

عضو هیأت مدیره موسسه آموزشی شمس‌الشموس به همراه الیاس قالیباف

عضو هیأت مدیره و سهامدار نهاد آدینه قشم

عضو هیأت مدیره شایگان تجارت آتیه

برگزار کننده جشنواره فیلم مدافعان حرم با همکاری خبرگزاری فارس

سرمایه‌گذار سریال شهرزاد به همراه محمد امامی

متهم در پرونده بانک سرمایه با اخذ وام صد و بیست میلیاردی، بانکی که سردار محمد باقر در آن دخالت دارد. و…

در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بهار ۹۶، الیاس قالیباف با انتشار پستی در اینستا گرامش، فهرست اموال خود را اعلام کرده که ۳ دانگ از آپارتمان مسکونی در منطقه ۳ تهران و چند میلیون تومان موجودی در بانک پاسارگاد، بانک آینده و بانک انصار از آن جمله است. او گفته بود که مریم قالیباف (خواهرش)، آپارتمان مسکونی ۱۵۰ متری در منطقه ۴ تهران دارد.

اسحاق قالیباف

فرزند دوم محمد باقر و زهرا السادات که در مورد حضور او در استرالیا و خرید واحدی مسکونی در یکی از برج‌های مسکونی و تجاری استرالیا برای دریافت اقامت، گزارشاتی منتشر شده است، به هنگام عقد اسحق قالیباف و همسرش، سید ابراهیم رییسی مراسم عقد را در جوار ضریح امام رضا برنامه ریزی نموده بود. در مورد مفاسد اسحق قالیباف

خبرنامه گویا چنین آورده است:

جزئیات جدید از “سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری” قالیباف در استرالیا: روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۶ و تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، «محمدباقر قالیباف» طی نامه‌ای خطاب به «ملت شریف ایران» از اموال خود رونمایی کرد. وی مدعی شد در حساب بانک ملی‌اش، ۳ میلیون تومان و در حساب بانک شهر ۲۵ میلیون تومان پول دارد و یک باب مغازه ۱۵ متری در بازار خیام مشهد، تنها دارایی‌های او در این دنیاست.

 

وی در شرح اموال فرزندش «اسحق قالیباف» نوشت که او یک دستگاه خودروی نیسان پاترول مدل ۷۱ و یک‌دستگاه موتور سیکلت دارد و مجموع موجودی وی در بانک‌های اقتصاد نوین، سپه، ملی و صادرات در حدود یک میلیون تومان است!

قالیباف در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی شده بود از «منافع ۹۶ درصد جامعه را دفاع می‌کند نه ۴ درصد بالای جامعه».

روز یک‌شنبه ۸ مهرماه، وب‌سایت «آواتودی» از آدرس منزل «اسحق قالیباف» در ملبورن استرالیا پرده برداشت. پس از آن خبرنگار «آمدنیوز» دریافت که «اسحق قالیباف» یک سلول از برج لاکچری که در خیابان چپل است واقع در ثروتمندترین منطقهِ ملبورن را خریداری کرده است. در این ساختمان که یهودیان آن را ساخته‌اند، مغازه‌های بسیاری از مشهورترین برندهای تجاری دنیا وجود دارد.

منزل اسحق قالیباف در یکی از طبقات فوقانی این برج قرار دارد که از «ریل استیت مارشال وایت» به مبلغ صد میلیون دلار خریداری شده و متراژ آن در حدود ۸۰۰ متراست.

اسحاق قالیباف علاوه بر این منزل سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در استرالیا داشته و چندین ملک و پمپ بنزین را خریداری کرده که این دارایی‌ها در «فامیلی تِراست» نگهداری می‌شود.

اسحق علاوه بر سرمایه‌گذاری اموال ملت ایران در استرالیا، انحصار واردات گوشت استرالیایی به ایران را نیز به همراه پدر در دست گرفته و ماهانه ده‌ها تن گوشت به ایران وارد می‌کند که حق کمیسیون اسحق از یک کیلو گوشت وارداتی به ایران، «چهار دلار جهانگیری» است.

مریم قالیباف

دختر محمد باقر و زهرا السادات که از دوران نوجوانی به نام مشاوران جوان در خدمت مادر در شهرداری تهران بود که او خود نیز هم زمان با چند مسئولیت دیگر، مشاور زنان شهرداری تهران بود.

گفته می‌شود مریم قالیباف با فرزند یک سپاهی ازدواج کرده که از یاران دوران جنگ محمد باقر به نام بحیرایی است. مشخص نیست بحیرایی شهردار منطقه۱۸ تهران با ایشان ارتباطی دارد یا نه .

در مورد مراسم ازدواج این نوگل محمد باقر و زهرا السادات وب سایت معماری نیوز مرتبط با یاشار سلطانی می‌نویسد: «عروسی مریم قالیباف، دختر محمدباقر قالیباف، شامگاه جمعه ۱۸ تیر در پارک جنگلی لویزان برگزار شد. اما شهرداری منطقه چهار تهران «در همین رابطه» و برای «چهار روز» در «آماده‌باش کامل» قرار داشت.

معماری‌نیوز افزوده که به مناسبت عروسی دختر شهردار تهران، نه تنها ورودی جنگل لویزان «از چند روز پیش چراغانی شد» بلکه از ظهر جمعه «درهای اصلی پارک جنگلی به روی مردم بسته شد تا عموم مردم نتوانند وارد جنگل شوند».

این سایت خبری هم تصاویری از کارت دعوت به مراسم عروسی را منتشر کرده و هم با انتشار عکس‌هایی نوشته که شهرداری راه‌های منتهی به رستوران پارک را «به صورت ضربتی و جهادی» آسفالت و لکه‌گیری کرده است؛ کنایه‌ای به صفتی که شهردار تهران علاقه دارد مدیریتش با آن توصیف شود.

واکنش شهرداری تهران به این گزارش بسیار تند بود. در جوابیه‌ای که روابط عمومی شهرداری منتشر کرد، این خبر «از اساس کذب محض» توصیف شد و آمد که انتشار آن «در ادامه تخریب‌های غیراخلاقی شهردار تهران از سوی یک سایت دروغ‌پرداز» بوده است. شهرداری تهران تهدید کرد که «حق شهردار تهران در پیگیری قضایی منتشرکنندگان این شایعه محفوظ خواهد بود».

شهرداری تهران برای محکم کاری، فیلمی هم منتشر کرد از تعدادی از مردم که می‌گویند در ساعات بعدازظهر و عصر جمعه برای تفریح به پارک لویزان آمده‌اند و کسی هم مانعشان نشده است.

معماری نیوز اما با پافشاری بر گزارش اولیه‌اش، نوشت: شهرداری تهران «نه تنها اقدامی غیرقانونی انجام داده و حقوق شهروندی را نقض کرده» بلکه «رسانه‌ها را متهم می‌کند و با وقاحت دروغ می‌گوید».

   این سایت منتقد شهرداری تهران افزود: مأموران شهرداری تهران بعد از انتشار خبر اول، موانع را برداشتند و «طوری وانمود کردند که گویی هیچ محدودیتی برای شهروندان اعمال نشده است». معماری نیوز همچنین تصاویر دیگری را منتشر کرده که بستن مسیرهای ورودی به پارک جنگلی لویزان را نشان می‌دهد.

حق چه با معماری نیوز باشد چه با شهرداری تهران، عروسی دختر آقای قالیباف در زمان و مکان مقرر برگزار شده است.

… ادامه دارد

 

نظر بدهید