کاوشگر: سپاه پاسداران، دزدان انقلاب، ویرانگران ایران، چپاولگران اموال ملت- بخش نهم

May 19th, 2022 | مقالات

تاریخ ایجاد در پنج شنبه, 29 ارديبهشت 1401

 

زهرا السادات مشیر الاستخاره، مادر خوانده باند قالیباف

زهرا مشیر که برخی او را هما نام نهاده اند به گونه‌ای در جریانات مفاسد مالی قرار دارد که از هر انگشتش سرداری و نیرویی امنیتی و یا روحانی زاییده و ازهر جیبش فسادی خارج می‌شود تا همه بدانند اگر قالیباف محمد باقر شد از قبل داشتن چنین همسر هنرمندی بوده است وگرنه محمد باقر نه صدایش به مقامات سیاسی و نظامی می‌خورد و نه سیاست و اندیشه اش. آنکه او و فرزندان محمد باقر، دامادها، باجناق ها، برادران، خواهران و پسرخاله‌ها و فرزندان آنها را می‌چرخاند همانا زهرا مشیراست که توانست خواهر داماد محسن رضایی که فرزند سرداری دیگر بود را نیز برای پسرش دست و پا کند تا پیوند قوی تری در میان فرماندهان دزد و اختلاس گر سپاه پیداکند و دخترش را نیز به پسر یکی از سپاهیان بدهد تا پازل تکمیل شود.

زهرا السادات مشیر الاستخاره،هما مشیر، همسر سردار محمد باقر قالیباف که به یمن همسری با این سردار شهردار توانست مدارج ترقی را در دانشگاه آزاد اسلامی طی کند و با واگذاری دفتری به انجمن جامعه شناسی ایران از سوی شهرداری تهران، از او به عنوان جامعه شناس نام برده شود تا حالا که مدیریت یکی از دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال را ازصدقه سری اکبر ولایتی بر عهده بگیرد.

به هنگام شهرداری محمد باقر قالیباف همسرش به سمت “مشاور” و “مدیرکل امور زنان شهرداری” و دخترش، مریم را نیز به عنوان مشاور مادرش منصوب کرده بودند.

خانم مشیر، با تشکیل مؤسسه خیریه‌ای به نام متوسلین به امام رضا مانند دیگر مافیاهای نظامی و روحانی که خیریه را برای پوشش و پول شویی ایجاد می‌کنند، توانست با به همکاری خواندن برخی از سرداران و سیاسیون وابسته به بیت و سپاه پاسداران هر آنچه را که از شهرداری می‌خواست به دست آورد. با توجه به در خواست های شورای شهر تهران از شهرداری تهران، هنوز کسی جوابگوی خورد و بردها و زمین‌ها و اموال نقد، واگذار شده به این خیریه در دوران قالیباف نیست. در واقع با توجه به ترکیب هیأت امنای این خیریه، شاید کسی جرأت نداشته باشد به حساب و کتاب آن رسیدگی کند. علاوه بر آن، او چندین مؤسسه و شرکت و انجمن، وابستگان خود را واردساخته تا از قبل آنها امتیازات فراوانی برای خود و وابستگان نظامی، روحانی و سیاسی به دست آورد، به چند مورد زیر توجه شود:

● عضویت در هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۹۳ (تشکیل مؤسسه) اتحادیه جهانی زنان مسلمان. در این شرکت او به همراه دختر «آیةالله» خزعلی (انسیه خزعلی) و صدیقه مهدوی کنی دختر مهدوی کنی،به “فعالیت‌های فرهنگی” می‌پردازند.

خانم مشیراستخاره در یک شرکت دیگر هم حضور دارد مشخص نیست کار آن چیست نام این شرکت پیام سلامت پاسارگاد است. در «شرکت پیام سلامت پاسارگاد» نام افراد زیربه چشم میخورد:

محمود بیگلر، سید محمدعلی مشیر استخاره(برادر خانم مشیر)، سردار سیدمهدی تشکری هاشمی، پسر خاله خانم مشیر(معاون قالیباف در حمل و نقل شهری)، خانم فاطمه غفورنیا، آقای مصطفی غفاری، مهدی کدخدازاده اصل، آقای محمدحسین رضائی، خانم زهرا سادات مشیراستخاره، آقای عباس نوروزی جاویدان، خانم معصومه آباد(عضو سابق شورای شهر تهران و از املاک نجومی خواران).

محل این شرکت در همان ساختمانی است که تاکنون گفته می‌شد با پول‌های خیریه درحال ساخت بیمارستان مغز و اعصاب است. آدرس این شرکت در اسناد رسمی اینگونه آمده:

شهرک شهید باقری، خیابان بهارستان، بلوار پرفسور مجید سمیعی، ساختمان پروژه بیمارستان دکترسمیعی، بیمارستان مغزو اعصاب، طبقه همکف.

سئوال این است که این شرکت حوزه فعالیتش چیست؟ چه کارهایی را انجام می دهد؟ این شرکت با مسئولیت محدود چگونه است که اعضای آن از جمله هاشمی‌تشکری سهم‌الشراکه خود را به دانشگاه پزشکی واگذار کرد؟ بابت این واگذاری چه چیزی دریافت کرد؟

● مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا: مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع)، مؤسسه‌ای مردم نهاد برای فعالیت‌های فرهنگی، درمانی، آموزشی در سطح جامعه با رویکردکاهش آسیب‌های اجتماعی از سال ۸۴ با مجوز از نیروی انتظامی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است. براساس اسناد موجود در روزنامه رسمی، سیدمحمد صادق خرازی از سال ۸۹ عضو هیات امناء خیریه امام رضا شده است. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۶ آبان ۹۵ رسما اعلام کرد که صادق خرازی رئیس هیات امناء این خیریه است. در کنار او در اسناد نام یک خرازی دیگر با نام «محمدحسین میثمی خرازی» به چشم میخورد.

از نام‌های مهم دیگر عضو هیات مدیره خیریه امام رضا، می‌باید به سردار فرهاد یعقوبی قزوین اشاره کرد. یعقوبی در واقع از افراد نزدیک به قالیباف است که نامش در شرکت هایی مانند:

– صنعتی و بازرگانی آوای شرق توس (آگهی شماره ۱۴۰۷۴۹)

– رنگین کمان تابان خلیج فارس (آگهی شماره ۱۰۰۶۵۳۸۸)

– توسعه سرمایه گذاری صدف (آگهی شماره ۱۳۶۱۶۸۰۱)

در هیات مدیره شرکت آوای شرق توس، نام محسن سجادی‌نیا (محمود سیف همسر سابق شهرزاد میرقلیخان و هم پرونده عیسی شریفی) را به نمایندگی از شرکت نوین تجارت مبین آرکا می‌توان دید که در تاریخ ۵ مهر ۹۷ به عنوان مدیرعامل انتخاب شده است.

علاوه بر سردار یعقوبی، عباس ایروانی مدیر برند «عظام» در هیات مدیره خیریه امام رضا حضور دارد. او نیز در حوزه تولید قطعات خودرو و یک شرکت ساختمانی از بزرگان این اصناف به شمار می‌رود.

نقش خیریه‌های عباس ایروانی در اقتصاد ایران بسیار زیاد است؛ یکی از سرمایه گذاران مهم شرکت عظام که حالا مدیران آن مرتب به دادگاه رفت و آمد دارند، خیریه عصر نور یکی از شرکای شرکت عظام است. با جستجو در سوابق این خیریه، به یکی از نمایندگان مجلس نیز می‌رسیم.

سه نفر از اعضای هیات مدیره خیریه عصر نور، علی، احسان و نوید کریمی قدوسی هستند. گرچه شخص نماینده مشهد خود در میان مدیران این خیریه قرار نگرفته است. امانزدیکان او کاملا با ایروانی مشارکت داشته‌اند.

زمانی که از کریمی قدوسی، در چالش «فرزندانت کجا هستند» پرسیده شد، پاسخ داد که «هفت فرزند دارد، دو پسرش طلبه هستند و دیگری در قم ساکن است. کریمی قدوسی درباره دیگر فرزندانش سکوت کرد. البته زمانی به خاطر مسائل مالی، نام حسن کریمی قدوسی پر حاشیه شد که بعدها مشخص شد برادرزاده جواد کریمی قدوسی است.

حاج عباس ایروانی به جز خیریه عصر نور، یکی از اعضای خیریه متوسلین به امام رضا هم هست. پیش از این، رویداد۲۴ گزارش مفصلی از خیریه متوسلین امام رضا و شائبه‌های مالی آن نوشته بود. در این خیریه افرادی مثل همسر قالیباف، (زهرا مشیر استخاره) معصومه آباد و تشکری هاشمی حضور داشتند. صادق خرازی هم البته در این خیریه حضورمؤثری داشت. از دیگر مسائلی که این سرمایه گذار بزرگ را به شهردار سابق تهران و صادق خرازی متصل می‌کند، سرمایه گذاری گروه عظام در پروژه هزار و یک شهر تهران است که قرار است در کنار ایران مال افتتاح شود.

صادق خرازی در این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها از علاقه خود به شخصیت عباس ایروانی گفته بود و در رونمایی آثار خطی و هنری، همیشه همراه او بوده است. ارتباط باصادق خرازی اتفاقا پازل حاج عباس را تکمیل می‌کرد تا به این ترتیب هم با سیاستمداران اصلاح طلب و هم با سیاستمداران اصولگرا رابطه نزدیک خود را حفظ کند. تکراراین موضوع خالی از لطف نیست که صادق خرازی از انگشت‌شمار سیاستمدارانی بود که از سرمایه گذاران ایران مال حمایت کرده بود.

عباس ایروانی در یکی از جلسه‌های دادگاهش گفته «نیت این‌جانب در انجام تمام این امور، رضایت خدا و خدمت به خلق، همراه با کسب روزی حلال بوده است.» خدمت به خلق تنها مختص حاج عباس ایروانی نیست. این جمله در این سال‌ها بارها از زبان متهمانی که پایشان به دادگاه باز شده شنیده شده است.

یکی دو سالی است اعضای شورای شهر به پیروز حناچی تذکره داده‌اند که درباره نحوه واگذاری و کمک‌های مالی به این خیریه(متوسلین امام رضا)، شفاف‌سازی کند. آنگونه که اعضای شورای شهر گفته‌اند پرداخت‌ها و کمک‌های مالی میلیاردی به این خیریه اساسا شفافیت نداشته است.

قالیباف در توضیح واگذاری زمین‌ها به خیریه همسرش زهرا مشیر استخاره گفته بود: «از همان چند سال گذشته در بنیاد شهید دنبال کردند تا بیمارستانی که مایه افتخار در حوزه مغز و اعصاب باشد را بسازیم. این بیمارستان هم اکنون در حال نهایی شدن است تا به عنوان بزرگ‌ترین مرکز مغز و اعصاب ایجاد شود، این بیمارستان یک هیأت

امنا دارد که خیریه امام رضا (ع) با ۹ عضو آن را پایه‌گذاری کرده و شخصیت‌های بزرگی نیز از چهره‌های ملی و علما عضو هیأت امنا هستند، یک عضو هیأت امنای این خیریه نیز همسر بنده است، کل این بیمارستان هم وقف است، اما ببینید چه حرف‌هایی می‌زنند؟»

حافظی، در شورای شهر تهران، گفته بود ابعاد ماجرا و میزان زمینی که به خیریه داده شده، از آن چیزی که قالیباف می‌گوید بزرگتر است و «زمینی به مساحت ۴۹۶۰۸متر در منطقه ۲۲ تهران به مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا داده شده است.»

رویداد۲۴ به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد میزان واگذاری این زمین، بیش از میزانی بوده که حافظی گمان می‌کرده است. گویا این زمین‌ها توسط سازمان مشارکت‌ها به مؤسسه خیریه همسر قالیباف واگذار می‌شود که البته رحمت الله حافظی در تذکرهای خود فقط به یکی از این زمین‌ها (بزرگترین زمین) اشاره کرده است در حالیکه اسنادجدید نشان می‌دهد سه قطه زمین واگذار شده است:

۱. قطعه ۱۲ از پلاک ثبتی ۵/۱۹ به متراژ ۳۰۰۰ متر مربع و اعیانی ۴۰۰۰ متر مربع در تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۰

۲. قطعه ۱۷ از پلاک ثبتی ۵/۱۹ به متراژ ۴۹۰۶۸ متر مربع در همان تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۰

۳. بخشی از قطعه ۱۳ پلاک ثبتی واقع در حریم دکل برق به متراژ ۲۰۸۴۵ متر مربع و ۹۴۴ متر مربع (جمعا ۲۱۷۸۹ متر مربع) در تاریخ ۱۴ ار دیبهشت سال ۹۰ (یعنی کمتراز ۱۰ روز از دو واگذاری قبلی)

سازمان مشارکت‌ها وظیفه فروش املاک شهرداری را ندارد و مشخص نیست این واگذاری بر اساس کدام بند از اختیارات این سازمان بوده است، اما این قطعات به متراژجمعی ۷۳۸۷۵ به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون به خیریه متوسلین به امام رضا واگذار شده است.

نحوه واگذاری به این صورت بوده که قسمت اول که حافظی از آن خبر داشته، به صورت ۵ درصد نقد و مابقی با اقساط ۳ ساله واگذار می‌شود و مابقی به صورت ۱۵ درصدنقد و مابقی اقساط دو ساله بوده است. با این حال بعد از ۴ سال، در سال ۹۵ حدود ۳۶ درصد چک‌ها وصول نشده بوده است.

نکته عجیب‌تر اینجاست که در این مدت شهرداری تهران حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به این مؤسسه کمک مالی کرده است که گویا پرداخت در حالی صورت گرفته که مستنداتی دال بر علت یا وجود قرارداد با شهرداری تهران نیز وجود نداشته است؛ یعنی معلوم نیست ۲۵۰ میلیارد تومان بابت چه امری به خیریه همسر قالیباف داده شده است.

در نامه‌ای که معاونت مالی و اقتصاد شهری به حراست می‌‌نویسد، از مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان پرداختی به خیریه سخن گفته شده است. نکته بسیار عجیب اینجاست که تا کنون گفته می‌شد میزان این پرداختی ۶۰ میلیارد تومان بوده است، اما گویا شهرداری به اسنادی دست پیدا کرده که رقم پرداختی‌ها در آن بسیار بیشتر است.

در تاریخ ۱۸ آبان سال جاری معاونت مالی اقتصادی شهرداری تهران نامه‌ای به حراست شهرداری می‌نویسد که در آن جزییاتی عجیب از نحوه واگذاری ذکر شده و از حراست درخواست می‌شود به وضعیت زمین‌هایی که به شکلی مبهم به خیریه همسر قالیباف داده شده، رسیدگی شود.

در نامه معاونت مالی اقتصادی شهری آمده است: املاک طی ۳ قرارداد به سازمان مشارکت‌ها واگذار می‌شود. در قرارداد اول ۷۳ هزار و ۸۵۷ متر مربع با قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان واگذار می‌شود. در بخش دیگر نامه آمده است: قبل از انعقاد قرارداد با سازمان املاک شهرداری‌ها تمام قطعات به خیریه متوسلین امام رضا (خیریه همسر شهردار پیشین) واگذار شده است.

آنگونه که معاونت مالی و اقتصاد شهری در نامه توضیح داده، در سال ۱۳۹۰ تنها ۵ درصد از بهای ملک به عنوان پیش پرداخت توسط شهرداری دریافت می‌شود و قرار می‌شودبخش دیگر ۵ درصد نقد و مابقی در اقساط سالانه پرداخت شود.

به گزارش رویداد۲۴ از محتوای نامه چنین بر می‌آید که چنین قراردادی کاملا یک‌سویه و به نفع طرف مقابل بوده و مهمتر آنکه فروش ملک اساسا ارتباطی به سازمان مشارکت‌ها نداشته و این اقدام می‌بایست از طریق سازمان املاک انجام می‌شده است. با این حال این قرارداد منعقد می‌شود و بنا بر نامه‌ای که در اختیار حراست است،چک‌های آن نیز رد و بدل می‌شود. نکته بسیار عجیب آنکه در نامه‌ای که به حراست زده شده، آمده که تا سال ۱۳۹۵ یعنی ۵ سال پس از قرارداد، معادل ۳۶ درصد قیمت معامله پرداخت نشده است.

در نامه رسمی معاونت مالی و اقتصاد شهری به حراست، آمده است که قیمت ملک از ابتدا نادرست بوده و کمتر از حد واقعی قیمت‌گذاری شده است. گویا کارشناسان هنگام قیمت‌گذاری، بخش اعیان را محاسبه نکرده‌اند. همین نکته باعث اختلاف فاحش قیمت شده است.

شهرداری تهران در نامه‌ای که به حراست زده، مدعی است میانگین قیمت ملک ۱۳۵ هزار تومان برآورد شده است؛ حال آنکه ارزیابی قیمت زمین‌های آن منطقه درسال ۸۹ (چند ماه پیش از واگذاری) نشان می‌دهد که ملک با یک‌پنجم قیمت واگذار شده است و به گفته معاونت مالی اقتصادی شهری، قیمت‌ها هنگام واگذاری حقیقی نبوده است.

در بخش دیگر نامه به حراست شهرداری تهران، به رابطه شغلی و نسبی (واگذاری به همسر شهردار وقت) در قرارداد اشاره شده که گویا قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات رعایت نشده است، از این جهت خوب است بعضی چهره‌های اصلی این خیریه را بشناسیم: یکی از افراد حاضر در هیأت مدیره این خیریه محمد جواد شوشتری است که هم مدیرکل دفتر شهردار تهران بوده و هم در هیأت مدیره خانه شهریاران و هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری حضور داشته است. او در «شرکت اندیشه و عمل پویا» نیز حضور دارد.

شوشتری تنها شخص نزدیک به قالیباف نیست و چهره‌های دیگر نیز در این خیریه حضور دارند از آن جمله اند: سردار مهدی تشکری هاشمی، پسر خاله خانم مشیر الاستخاره، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران. تشکری هاشمی در هیات مدیره شرکت پیام سلامت پاسارگاد به همراه همسر و برادر همسر قالیباف نیز حضور دارد.

ادامه دارد

 

نظر بدهید