نصرالله نجات بخش : بن بست ولایت مطلقه فقیه

Jul 17th, 2014 | مقالات

 

مرکز مطالعات راهبردی سپاه، چگونه انتخابات مجلس دهم را مهندسی میکند؟

در شماره قبل از نقش سپاه در امور سیاسی و به ویژه در مهندسی کردن انتخابات گفتیم، در کالبد شکافی جناحهای رنگارنگ و بررسی اخبار و تحلیل انتخابات لازم است به یکی از مهمترین نهاد های مرموز و موثر در زمینه سازی انتخابات آینده رژیم، سپاه یعنی به ” مرکز مطالعات راهبردی سپاه” بپردازیم. قوی ترین بازوی حفظ رژیم، سپاه پاسداران و در راس آن فرماندهان اصلی ارگانهای درون مرزی و بیرون مرزی سپاه است. فرماندهانی که دچار توهم قدرت کاذبی هستند که گمان می کنند که به سادگی قدرت نابودی ارتش آمریکا را در خلیج فارس دارند! پاسدار ” فدوی” فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته بود که ما در هر 50 ثانیه می توانیم یک ناو آمریکا را نابود کنیم! سخنی که مورد تمسخر فرمانده پنتاگون قرار گرفت. از آنجا که مقامات بالای سپاه پاسداران بشدت فاسد شده و روش کار آنها به دوره سپاه دولت تاریخی عثمانی شبیه شده که پس از پایان جنگ، یا باید آنها را با جنگی دیگر سرگرم می کردند و یا به چپاول غارت و غرامت، کاری که هاشمی رفسنجانی پای آنها را به حوزه اقتصادی و رانت خواری کلان کشاند و اکنون سیل عظیمی از بازنشستگان سپاه نیز به کار قاچاق و امور اقتصادی پر منفعت مشغول هستند. بنا بر این در چنین سازمانهایی تمرکز و انضباط نظامی وجود ندارد و علی خامنه ای اگر بخواهد می تواند کنترل داشته باشد اما به همان میزان نیز نوعی خودسری در فرماندهان آشکار است که می توانند حتی علی خامنه ای را دور بزنند. انتشار فیلم ویدئویی اخیر از سخنان جعفری امری بوده که عامدانه توسط سپاه صورت گرفته و اگر غیر از این بود تا بحال موجی از دستگیری ها را آغاز می کردند در این فیلم می خواهند به دولت روحانی و حتی خامنه ای و دیگر جناح های رژیم پیام دهند که سپاه هر کاری که بخواهد انجام می دهد. انتشار این فیلم حتی به حیثیت علی خامنه ای هم که مدعی عدم دخالت و تقلب در انتخابات در سال 1388 بود لطمه وارد کرد، اما حرص قدرت در فرماندهان سپاه بسیار بیشتر از تبعیت از ولی فقیه است. بی تردید سپاه اجازه بازگشت اصلاح طلبان به مجلس آینده را نمی دهد اما باید توجه داشت که این امر به دشواری انتخابات ریاست جمهوری نیست، در نهایت شورای نگهبان با یک دستور محرمانه صلاحیت ها را رد خواهد کرد و مجلسی دلخواه تشکیل خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که سپاه اجازه رو شدن مسائل موشکی خود را به غربی ها نخواهد داد و همین مساله ممکن است کار مذاکرات را به بن بست بکشاند. با این حال نمی توان هر احتمالی را نادیده پنداشت و مدعی شد که تمام روزنه ها بسته شده، احتمال توافق محرمانه با سپاه نیز وجود دارد به ویژه در دولت اوباما که شاهد بودیم چگونه زیرکانه با طالبان به توافق سری برای تبادل اسرا آن هم بدون اطلاع کنگره رسیدند.

در دو دوره انتخابات گذشته دیدیم که در طرح عملیات سپاه در مهندسی انتخابات، فرماندهان سپاه از   12000 مامور دوره دیده هاديان از سوی بسیج و سپاه و از تشکیل یگان شناسایی هوایی بسیجیان و اشراف اطلاعاتی سپاه در سطح تهران صحبت می کردند و با اشاره به توان دفاعی بسیجیان تهران از تشکیل 4 گردان تکاور بسیجی و یک یگان شناسایی هوایی خبر میدادند، از لشکر27 و رزمندگان تهران که نقش بسزایی در عملیات بیت‌المقدس و شهر خرمشهر داشته اند سخن می راندند و امید واری می دادند که فاتحان خرمشهر روزی فاتحان بیت‌المقدس شوند و همه تلاش و آمادگی را داشته باشند که بیت‌المقدس به دست قوای محمد فتح و از دست صهیونیست‌های غاصب رها شود تاکید می کردند بر اینکه: سپاه محمد رسول‌الله(ص) متشکل از لشکر 27 و لشکر 10 و منطقه مقاومت بسیج که دارای 23 ناحیه محلات است و 50 هزار حلقه صالحین در محلات تشکیل شده و سپاه تهران بزرگ در عرصه دفاعی، با 24 گردان امام حسین و 4 گردان رزمی، لشکری و 4 گردان تکاور بسیجی و یک یگان شناسایی هوایی آماده است و مدعی بودند که: در حوزه امنیتی نیز دو تیپ حضرت زهرا و آل محمد و 4 یگان امنیتی ولی عصر(عج)، امام حسن مجتبی(ع)، امام هادی(ع) و امام رضا(ع) آمادگی‌های خوبی در حوزه امنیتی دارند.

همچنین اذعان می داشتند که یگانی برای امداد و نجات و انتقال برای گردان‌های عاشورا و الزهرا(س) تشکیل خواهد شد و از اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی در سطح تهران در حوزه‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردارند و آمادگی لازم را در همه این عرصه‌ها دارند..

نهاد نوظهور و خارق العاده مرکز مطالعات راهبردی چگونه پدیده و هدایت حرکت های جهادی آن با چه هدفی تبیین شده است؟ ذکر این نکته لازم است که در حکومت اسلامی و به ویژه از ابتدای دهه 60 و سپس به نوعی دیگر در دهه های 70 و 80 ارکان مهم حکومت دست به تشکیل مراکز ” فرعی” بسیاری زده اند و از القاب و اصطلاحاتی هم برای این مراکز استفاده کرده اند که حتی به درستی مفهوم آن را نمی دانند. تعدد این مراکز فرعی در یک ارگان گاهی باعث می شد که خود مسئولان مربوطه دچار ابهام در شرح وظایف شوند ، و مشکل این بود که خلق الساعه یک مرکز فرعی را تأسیس می کردند ، بدون آنکه قبلا روی شرح وظایف آن مطالعاتی صورت پذیرد. این امر در مورد تشکیلات داخلی سپاه پاسداران نیز صادق است. به عنوان مثال یکی از اهداف ظاهری مرکز مطالعات راهبردی ” فراهم کردن بستر برای برقراری ارتباط با مراکز علمی ” عنوان گردیده در حالیکه سپاه پاسداران خود مجهز به دانشگاه است و طبیعتا در حوزه ارتباط با مراکز علمی می تواند از طریق دانشگاه خود ( امام حسین) اقدام نماید.

سپاه پاسداران اکنون مجموعه ای حجیم و عظیم شده که قصد بستن محدوده های خود را هم ندارد و از آنجا که شخص خامنه ای نیروی سپاه را تنها نقطه تکیه گاه خود می داند عریض و طویل کردن این مجموعه بدون هرگونه بازدهی و هدر دادن بودجه عظیمی که در اختیار دارد از نظر خامنه ای مساله مهمی محسوب نمی شود.

در ظاهر اهدافی که برای مرکز مطالعات سپاه تعریف کرده اند که وقتی روی این اهداف دقیق شویم فقط یک هدف از آن بیرون می آید!

1-   توسعه و گسترش فرهنگ و ادبیات مطالعات راهبردی و امنیتی و تدوین خط مشی کلی حرکت‌های جهادی

2-   فراهم کردن بستری برای برقراری ارتباط با مراکز علمی و حمایت، هدایت، نظارت، سازماندهی و پشتیبانی از حرکت‌های جهادی کشور

3-   دیده بانی علمی امنیت ملی جمهوری اسلامی و ارائه برآوردهای به موقع و دقیق از محیط راهبردی آن.

4-   الگوسازی حرکت‌های جهادی در عرصه‌های ملی و بین المللی وکمک به راه اندازی حرکت‌های جهادی طلاب، فارغ التحصیلان، دانش آموزان، بسیج محلات و

5-   اعزام مبلغین و مشاورین فرهنگی به اردوهای جهادی

تنها هدفی که این مرکز دارد فقط ” امنیت جمهوری اسلامی” است و در واقع حرف اصلی فعالیت های این مرکز بحساب می آید. همانطوری که در اساسنامه سپاه هم درج شده حفظ نظام ولایت فقیه هدف محوری آن است.

از اینگونه هدفهای شعارگونه که بگذریم، به هدف اصلی می پردازیم، منظور از دیده بانی علمی امنیت جمهوری اسلامی و استفاده از واژه های ” به موقع” و “دقیق” چیست؟ در واقع افرادی صاحب نظر- البته از نگاه سپاه- در امور سیاست داخلی و خارجی در مرکز مطالعات نشسته اند و اخبار و وقایع سیاسی – نظامی را بصورت روزانه زیر نظر می گیرند و از منابع محرمانه داخل رژیم نیز در تحلیل های خود استفاده می نمایند. هدف این مجموعه این است که چالش های ” امنیتی” رژیم را در داخل و خارج کشف و ارزیابی نمایند.

سعید جهادگر” می نویسد، انتقال و اشاعه و تعمیق ارزش های انقلاب اسلامی همواره یکی از دغدغه های امام راحل و مقام معظم رهبری بوده قطعا بدون تفکر جهادی بین اقشار مختلف جامعه و اصلاح ساز و کارهای اداری و بدون تقویت و روحیه خودباوری و مسئولیت پذیری نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم محروم جامعه در جوانان که مدیران آینده کشور خواهند بود صورت نخواهد پذیرفت. همچین نیل به این اهداف نیازمند متصدی است که تمامی تلاش خود را در جهت حمایت و هماهنگی و پشتیبانی از این حرکت های جهادی به کار برند. بدنه تشکیل دهنده این مرکز کلیه منتظران واقعی، یاران متعهد و متخصص برای ظهور حضرت بقیه الله (عج) و مدیریت جهانی خواهند بود. (1(

سردار جعفری با اشاره به ضرورت وجود مراکزی برای مطالعات راهبردی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، گفت: با توجه به تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب به اهمیت فرهنگ و همچنین با توجه به شعار سال و نیز جنگ نرم فرهنگی دشمنان علیه انقلاب اسلامی ایران، چنین مراکزی می‌توانند با مطالعات عمیق و ارائه راهبردهای مناسب و راهکارهای عملیاتی، انقلاب اسلامی را برای پیش‌برندگی در این عرصه خطیر یاری کنند.

فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد : با توجه به فعاليت هاي گسترده جوانان مومن در عرصه هاي فرهنگي و همچنين با توجه به داير بودن مراکزي نظير اين مرکز که با نگاه راهبردي به عرصه مي نگرند، آينده روشن تري از تحولات فرهنگي در مسير ايجاد تمدن اسلامي، در انتظار جامعه اسلامي مان، خواهد بود.

 

تابان” عنوانی است که مرکز آینده پژوهیِ مطالعات راهبردی سپاه پاسداران به مطالعات راهبردی داده و «عمق بخشی به نگاههای راهبردی در حوزه¬‌های سیاست داخلی و سیاست خارجی برای شناسایی نیروهای توانمند در تحلیل‌های راهبردی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی را از اهداف خود اعلان کرده است و بررسی تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از مهم‌ترین موضوعات برنامه های دراز مدت، با عنوان «صراط» قرار داده است.

حسن رحیم‌پور ازغدی، عبد‌الحسین خسروپناه، محمود نبویان، حمید روحانی و سعدالله زارعی از جمله مسئولین آموزش این دوره ها معرفی شده‌اند.

مرکز «آینده پژوهی و مطالعات راهبردی «تابان» درآبان ماه سال ۱۳۸۹از سوی سپاه پاسداران راه‌اندازی شده و رضا سراج عضو سابق بسیج دانشجویی به سمت رئیس این مرکز گمارده شد، دوره «آینده پژوهی و مطالعات راهبردی صراط» در شرایطی برای دانشجویان گزینشی برگزار می‌شد که سپاه همزمان پروژه عظیمِ دیگری را با نام «شجره طیبه صالحین» در دست اجرا داشت.

سپاه پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸اجرای طرح «صالحین» را در دستور کار خود قرار داده که یکی از اهداف این طرح مقابله با “جنگ نرم” است، در حال حاضر مهم‌ترین برنامه راهبردی سپاه و بسیج اجرای کامل این طرح در تمام پایگاه‌های بسیج در محلات و ادارات دولتی است، فرماندهان سپاه امیدوارند با اجرای این طرح٬ آسیب‌پذیری نیرو‌های بسیج در «جنگ نرم» را به حداقل برسانند. ((2

اما از هم اکنون موضوع مهندسی انتخابات دوره دهم مجلس رژیم در برنامه کار دست اندرکاران داخل و خارج قرار گرفته است، به فاصله دو هفته بعد از تاکید اوباما برای تقویت غرب گرایان در خلال مذاکرات هسته ای مشاور سابق اوباما می گوید: از داخل ایران به ما میگویند نرمش نشان دهید تا حامیان دولت مجلس دهم را فتح کنند، احتمالأ بعد 6 ماه دو طرف برای تمدید تعلیق فعالیت هسته ای ایران توافق میکنند، گروه سیاسی: حمایت امریکایی ها از اصلاح طلبان در ایران سر درازی دارد و حتی اگر افکار عمومی جملات صریح جرج بوش در سال 1388 مبنی بر اینکه “اصلاح طلبان در ایران خط مقدم آمریکا هستند” را فراموش کرده باشد، این روزها مضمون سخنان بوش را می توان از سوی دیگر مقامات حاکم در امریکا، از جمله از باراک اوباما و از گری سیمور شنید.

بر اساس اظهارات علنی مقامات امریکا طی روزهای گذشته ظاهرا توافق ژنو نه تنها منجر به حل مساله هسته ای ایران در دراز مدت نیز نخواهد شد، بلکه به ابزاری برای «زمان خریدن» آمریکایی ها جهت توقف بیشتر فعالیت های هسته ای ایران، تشدید فشارهای اقتصادی در دراز مدت و در نهایت معامله با اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم تبدیل خواهد شد.

در این رابطه گری سیمور مشاور سابق اوباما در امور کنترل تسلیحات و خلع سلاح که اکنون مدیر اجرایی مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد است، در سخنرانی خود در مرکز مطالعات راهبردی لندن با اشاره به این موضوع گفته است:: برخی از ایرانی هایی که من با آنها صحبت کرده ام و مدعی هستند از جانب حکومت ایران سخن می گویند بی سر و صدا به من گفتند که آمریکا باید در حوزه مسائل هسته ای نرمش داشته باشد تا اینکه دست حسن روحانی رئیس جمهور ایران تقویت شود و به پیروزی در عرصه سیاست خارجی دست پیدا کند و تحریمهای اقتصادی ایران برداشته شود و او درموقعیتی قوی قرار داشته باشد تا بتواند تندروها را در انتخابات بزرگ پیش روی ایران یعنی انتخابات مجلس شکست بدهد و وقتی او در چنین موقعیتی قرار بگیرد می تواند ایران را به سمت سیاستهای معتدل تر هم در عرصه داخلی و هم درعرصه سیاست خارجی هدایت کند. (3)

بر پایه خبری که ایران هسته ای منتشر کرده است، سیمور در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با اشاره به تصمیم آمریکایی ها برای به تمدید و به تاخیر انداختن حداکثری در زمینه توقف فعالیت های هسته ای ایران می گوید: آمریکا می خواهد توافقی حاصل شود که این زمان فرار هسته ای ایران را طولانی تر کند یا دست کم برای مدت یک سال یا بیشتر به تعویق بیندازد. می توان با محدود کردن تعداد و نوع سانتریفیوژهای ایران و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده اش، این کار را انجام داد. آمریکا از ایران خواهد خواست که این دوره زمانی تاخیر در این زمینه برای مدتی بسیار طولانی باشد و برای مدت چند سال باشد یعنی بسیار طولانی تر از دوره زمانی که طرف ایرانی حاضر است درباره محدود شدن برنامه هسته ای اش بپذیرد. فکر می کنم وقتی دوره شش ماهه درنظر گرفته شده برای توافق شش ماهه در ماه ژوئیه پایان می یابد، احتمالا با رضایت دو طرف، این توافق برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد، مشاور سابق اوباما می افزاید: «به هرحال، معتقدم به علت آنکه دو طرف و بویژه ایران و آمریکا درباره مسائل اساسی ازجمله میزان و گستره برنامه هسته ای ایران، بسیار با هم اختلاف دارند، رسیدن به توافق جامع بعید است … نگران آن هستم که اگر بحران اوکراین بدتر شود یعنی همان وضعی که در حال حاضر بسیار محتمل به نظر می رسد، این مسئله می تواند توافق نسبی با ایران را دشوارتر کند و درعین حال ممکن است سبب تسهیل روند فروپاشی این روند مذاکرات شود.

این اظهارات در حالی از سوی سیمور مطرح شده است که باراک اوباما رییس جمهور امریکا نیز دو هفته قبل در گفت وگویی با بلومبرگ ویو به یکی از آرزوهای امریکا در پایان مذاکرات اشاره کرده و گفته بود: اگر آنها قابل تغییر باشند، اگر در واقع در نتیجه توافق درباره برنامه هسته ای، آن دیدگاهها و رویکردهای (مخالف حکومت) در داخل ایران تقویت شود … حتی اگر این روند یک دهه یا پانزده سال یا بیست سال هم طول بکشد، این نتیجه ای است که ما باید آرزوی آن را داشته باشیم، به نظر می رسد همانطور که از ابتدا نیز قابل پیش بینی بود، مذاکرات ژنو در عمل نه تنها کمکی به رفع تحریم ها علیه ایران و به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای ایران نخواهد کرد بلکه بیشتر به ابزاری برای غرب جهت مدیریت تحولات داخلی ایران و باج دادن و باج گرفتن با اصلاح طلبان تبدیل خواهد شد.این مساله ای است که گری سیمور در بخش دیگری از گفتگوی خود به آن اشاره کرده و ضمن تصریح بر اینکه لغو برخی تحریم های فرعی در این شرایط، هیچ تغییری در ساختار اصلی تحریم ها علیه ایران ایجاد نکرده است، وی می گوید: «باوجود نگرانی برخی از منتقدان، کاهش تحریمها سبب فروپاشیدگی شدید یا تحلیل رفتن جدی کل رژیم تحریمها نشده است. علت اصلی این مسئله آن بوده است که دولتهای اروپایی و آمریکا به شرکتها درباره انعقاد قرارداد با ایران یا برداشتن گامهای نسنجیده ای هشدار داده اند که می تواند سبب شود آنها مشمول تحریمها قرار بگیرند. مسئولان شرکتها به تهران سفر کرده اند اما قراردادی امضاء نکرده اند.

به نظر میرسد، کل رژیم با بن بست مواجه شده . هم پذیرش شرایط کشورهای 1+5 و رسیدن به توافقنامه جامع برایش گران تمام می شود و هم مقاومت در برابر آن می تواند موجودیت اش را به خطر بیندازد. شعر و شعار ها نیز نمی تواند رژیم را از این بن بست نجات دهد.

 

اکنون، علی خامنه ای با تغییراتی که در ترکیب شورای راهبردی ایجاد کرده، بسیار قابل تامل و دقت است زیرا او افرادی مانند سعید جلیلی، ابراهیم شیبانی، حسین طارمی، مهدی مصطفوی اهری را وارد این شورا کرده، و پاسدار احمد وحیدی، شریعتمداری، شمخانی و ولایتی را حذف کرده است. یک نشریه نزدیک به باند مصباح یزدی در این مورد نوشته : ” شاید بتوان جستجو نکردن افق های جدید در صحنه سیاست خارجی را یکی از مهمترین علل کم کاری و در نتیجه نارضایتی رهبری از شورای راهبردی پیشین برشمرد“.

نگاهی به ترکیب کنونی این شورا و اینکه علی خامنه ای که بدنبال “افقی نو” باشد خنده دار بنظر می رسد. زیرا بعنوان مثال چه ارتباطی می تواند بین فردی چون ابراهیم شیبانی ( رییس سابق بانک مرکزی) و احمد وحیدی ( پاسداری که دارای حکم جلب پلیس بین الملل است) و مهدی مصطفوی که در حوزه فرهنگی کار کرده ، با یک شورای راهبردی روابط خارجی وجود داشته باشد؟!! آنها چگونه می توانند به دنبال افق جدیدی در سیاست خارجی رژیم باشند؟!

 

ادامه دارد

پی نوشت ها :  

(1)  خبر گزاری تسنیم، 20 اسفند 1392، روزنامه ابتکار   24 خرداد 1393

(2)  سایت مرکز دیگربان، ۲۳تیر1393

(3)  به گزارش گروه سیاسی- رجانیوز, ۲۷اسفند ۱۳۹۲

 

نظر بدهید