علی صدارت : هموطنانی که در دستگاه امنیتی و سرکوب رژیم گرفتارند، لطفا توجه بفرمایند

Jun 7th, 2019 | مقالات

علی صدارت : هموطنانی که در دستگاه امنیتی و سرکوب رژیم گرفتارند، لطفا توجه بفرمایند!

قدرت، برای حفظ موقعیت و منافع خود، هر کسی و هر چیزی را به راحتی فدا می‌کند.

قدرت، قدرشناس و باوفا نیست.

قدرت، وقتی که منافعش در خطر بیفتد، از دروغ و دغل که هیچ، از انجام هرگونه جنایتی و فسادی، هیچ‌گونه شرم و آرزمی ندارد.

قدرت، برای توجیه جنایت و فساد خود، مصلحت نظام…، منافع ملی…، را علم می‌کند.  

قدرت، در نهایت به وضوح و با بی‌شرمی اعلام می‌کند: ’حفظ نظام از اوجب واجبات است‘ 

قدرت، نمی‌گوید حفظ اسلام…، حفظ ایدئولوژی…، بلکه می‌گوید حفظ نظام، زیرا که می‌داند با فسادها و جنایتهای خود، چیزی از همان اسلام فقاهتی ادعایی خود هم باقی نگذاشته است.

قدرت، نمی‌گوید حفظ کرامت انسان‌ها…، حفظ منزلت افراد…، حفظ و احقاق حقوق…، زیرا که به خوبی می‌داند دامنه تجاوز به حقوق،  باید همواره وسعت بیشتری بگیرد و حتی سرسپرده‌ترین مهرههای رژیم هم، به محض اینکه تاریخ مصرفشان گذشته، فدای ’نظام‘ شده‌اند.

این ’نظام‘ وقتی که لازم دانست، سعید امامی را بعد از شکنجه‌های فراوان، به علت واجبی، در زندان خودکشی کرد. حتی به خانواده او هم رحم نکردند. آقای خامنه‌ای آمر قتل، او را ’سعید جون‘ خطاب کرد که سایر شما هموطنانی را که در دستگاه امنیتی و سرکوب رژیم گرفتار هستید را با تحمیق، به ادامه کشتار و شکنجه و سرکوب برادران و خواهران خودتان، وا دارد. بر عده دیگری از شما هم منت گذاشتند و اسرار مگو را، درگوشی به شما گفتند و خدا می‌داند که چه دروغ‌هایی را سر هم کردند و چه ضداطلاعات و سواطلاعاتی را به هم بافتند تا که شما قبول کردید که وجدان خود را سرکوب و راضی کنید که به شراکت در جنایتهای رژیم، ادامه دهید.

آقایان روحانی و ظریف مامور اجرای دستورات ’مقام معظم رهبری‘ بوده و هستند (مدارک در ذیل آورده شده است)، و آنها هم از این آدم‌فروشی قدرت، جان سالم بدر نبرده‌اند. و ولایت فقیه که در این زمان تقصیرهای قرارداد بدتر از ترکمنچای را به گردهٌ آنها می‌اندازد، خدا می‌داند در چه زمانی لازم ببیند بلایی را ولایت پهلوی بر سر هویدا و نصیری آورد، بر سر روحانی و ظریف و…. هم بیاورد. فراموش نکنیم که خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی هم هنوز در ’حصر‘ هستتند. 

هموطنانی که در دستگاههای کشوری و لشکری و امنیتی این رژیم گرفتار هستید، به خود بیایید! بیدار شوید! 

آنچه نمی‌مانند ظلم است، و آنچه می‌ماند ایران و ایرانیان هستند.

چرا که خود این آقایان می‌گویند: «الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم» 

آغوش هموطنان شما، برای اینکه جهت ساختن سرنوشت خوب و خوبتر، به مردم بپیوندید، باز است. تا دیر نشده، و تا نقش شما در ’سوریه‌ای‘ شدن ایران بیشتر نشده و به مرحله‌ای غیرقابل بازگشت نرسیده، پشت به قدرت، و روی به ملت کنید. 

علی صدارت

(مردم باید یک کاری بکنند! چه باید کرد؟    https://alisedarat.com/1397/08/06/4317/)

پشت پرده سخن خامنه‌ای درباره دولت جوان، و رابطه جنبش با تحریم و جنگ (سوم خرداد ۱۳۹۸)

(با تشکر از آقای حمیدیان برای تلاش پیگیر ایشان برای شکستن دیوارهای سانسور و خودسانسوری، از جمله جمع‌آوری کردن مدارک ذیل:)

بنی صدر: آقای خامنه ای، اگر موافق برجام نبودی چرا مانع نشدی، مگر نه اینکه ولایت مطلقه داری؟ در قانون اساسی تجدید نظر شده قید شده است که خطوط سیاست خارجی و اقتصادی و…با این آقاست و این آقا باید تعیین کنه، خب شما این خط را معین نفرمودی که اینها طبق آن خط عمل کنند؟ اگر معین نکردی خلاف قانون کردی و  ولایت مطلقه عمل نکرد، اگر معین کردی که کردی (۱) بلحاظ اینکه آقای روحانی گفتند «جمله به جمله به تصویب ایشان رساندیم» (۲) پس شما تصویب کردید و حالا می زنید زیرش! پس هم دروغگویید و هم ولایت مطلقه، حرف زور است. در عمل وقتی میخواهی تصمیم بگیری و وقتی این تصمیم، نتایج دلخواه شما را به بار نمی آورد مجبوری بزنی زیرش که زدی زیرش، قبل از شما هم آقای خمینی همین کار را می کرد.

یک دور گفتی که به مجلس واگذار می کنم، خب مجلس داشت رسیدگی میکرد و کمیسیون تشکیل داد و کمیسیون قرار بود به مجلس، گزارش بدهد، به دستور چه کسی آن مجلس، همه اینها را متوقف کرد و در بیست دقیقه اجازه اجرا داد(۳) آقای روحانی هم گفت که ما قرارداد امضاء نکردیم. ولایت فقیه یعنی این، یعنی ۱۰۵ تعهد می پذیرید که هیچ کدامتان حاظر نیستید مسئولیت بعده بگیرید ولی مردم ایران الان دارند بهای سنگین تعهدها را با این تحریمهای سنگین و تهدید به جنگ می پردازند.

بنازم به این آقای مطلقه که چهل سال مسئله ساخته و مسئله بر مسئله افزوده، حالا می گوید که اگر میخواهید که اینها درست بشود یک دولت جوان و حزب اللهی روی کار بیاورید تا همه مسائل را حل کند!! قضیه این است که ایشان میخواهد به جوانها بگوید که من جوانگرا هستم اما پشت و باطن این ظاهر این است که یعنی جانشین ایشان هم یک جوان خواهد بود، یعنی یک روحانی از ۶۰ سال به بالا قطعا نخواهد بود، پس چه کسی خواهد بود؟ آقا زاده ایشان. در سپاه هم نگرانی ایشان از بابت جنگ نیست چون اگر نگرانی ایشان از بابت جنگ بود باید کسانی را بکار می گمارد که تجربه جنگ دارند، ولی درجه یک ها را برداشته و درجه دو ها را که در سرکوب جنبشها از جمله جنبش ۸۸ سابقه دارند، گمارده بعنوان اینکه جوان گرایی میکند که در واقع، نشانگر نگرانی ایشان از جنبش مردم است پس این آقا دارد زمینه فراهم می کند برای فرزندش که اگر خودش از دنیا رفت، او بشود رهبر.

آقای روحانی می گوید «اگر ایران را بمباران هم بکنند ما مقاومت می کنیم» و کسی هم نیست که به این آقا بگوید آقا شما چرا باید بگذارید که ایران بمباران بشود که شما مقاومت بکنید؟ چه عیب دارد که کاری بکنید که ایران بمباران نشود و در دنیا بگویند که یک ملت عاقل و بالغ و رشیدی است و یک مسئله را حل کرد؟ شما بجای مردم میگویید که بزنند ایران را کن فیکون هم بکنند!! چون بنای آن بمباران این است که تمام تاسیسات حیاتی اقتصادی ایران را نابود کنند، خب وقتی نابود کردند شما چه مقاومتی میکنید؟ فرض کنیم مقاومت هم می کنی، هنره؟ هنر این است که این امر واقع نشود و جو جنگ به جو صلح بدل بشود و شما بتوانید حقوق ملی مردم ایران را به کرسی بنشانید

حالا چرا مردم جنبش نمی کنند؟ مردم  بین دو سنگ آسیاب گیر کردند، یکی طرف آقای خامنه ای و ابزارهای سرکوبش هستند و یک طرف هم آقای ترامپ و تحریم و تهدید به جنگ. هرگاه شما مردم به جنبش برخیزید، جنگ بی معنی میشود و تحریم هم می رود پی کارش! چون هیچ حکومتی نمی تواند به کشوری حمله کند که مردمش در جنبش هستند. دوم اینکه چون شما مردم در جنبش هستید هم این رژیم زیر فشار قرار می گیرد و هم آقای ترامپ که این رژیم برایش تخم طلایی می کنه، برای اینکه افکار عمومی دنیا می گویند چرا ملتی را که در جنبش هستند را به این شدت تحریم میکنید که اینها از لحاظ زندگی روزمره در مضیقه باشند …

مصاحبه رادیو عصر جدید با آقای بنی صدر، جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸

 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

لینک صوتی

https://soundcloud.com/a-banisadr/banisadr-98-03-03asrjadid

لینک تصویری

https://www.youtube.com/watch?v=GTocK3OYA0M

لینک بالاترین

https://www.balatarin.com/permlink/2019/5/25/5102672

**********

(۱)

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در نامه ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری اجرای برجام را تایید کردند.

ایشان همچنین درباره اجرای برجام ۹ دستور صادر کردند.

http://alwaght.com/fa/News/19387/انتشار-نامه-آیت-الله-خامنه-ای-به-رئیس-جمهور-درباره-برجام

آیت الله خامنهای مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اجرای برجام را تایید کرد

http://www.bbc.com/persian/iran/2015/10/151021_l39_khamenei_jcpoa_approved

(۲)

روحانی: هیچ قدمی بدون مشورت با رهبری در برجام برنداشتیم

تمامی مراحل مذاکرات منتهی دستیابی به برجام با مشورت و طبق دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام گرفت

https://www.parsine.com/fa/news/325274/هیچقدمیدربرجامبدونمشورتبارهبریبرنداشتیم

http://www.bbc.com/persian/iran-38218613

(۳)

لاریجانی: برجام پرونده رهبری است

علی لاریجانی، رئیس مجلس می‌گوید پرونده برجام مال او نیست و در رسیدگی به آن نفع یا دخالتی نداشته است، بلکه به وظایفی عمل کرده که در سطح کلان هماهنگ شده بود.

https://www.dw.com/fa-ir/لاریجانیبرجامپروندهرهبریاست/a-18789771

 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

انتشار نامه آیت الله خامنه ای به رئیس جمهور درباره برجام

چهارشنبه 29 مهر 1394

   http://alwaght.com/fa/News/19387/انتشار-نامه-آیت-الله-خامنه-ای-به-رئیس-جمهور-درباره-برجام

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در نامه ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری اجرای برجام را تایید کردند. ایشان همچنین درباره اجرای برجام 9 دستور صادر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقاي روحاني

رئيس جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيت ملي دامت توفيقاته

با سلام و تحيت،

اكنون كه موافقتنامه‌ي موسوم به برجام پس از بررسي‌هاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي؛ كميسيون ويژه و ديگر كميسيون‌ها و نيز در شوراي عالي امنيت ملي سرانجام از مجاري قانوني عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم مي‌دانم نكاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصت‌هاي كافي براي رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه‌ي كشور در اختيار داشته باشيد.

1 ـ پيش از هر چيز لازم مي دانم از همه‌ي دست‌اندركاران اين فرآيند پرچالش، در همه‌ي دوره‌ها

از جمله: هئيت مذاكره كننده‌ي اخير كه در توضيح نقاط مثبت و در اصل تثبيت آن نقاط همه‌ي سعي ممكن خود را به كار بردند، و نيز از منتقداني كه با ريزبيني قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه‌ي ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاء كميسيون ويژه‌ي مجلس و نيز از اعضاي عالي مقام شوراي عالي امنيت ملي كه با درج ملاحظات مهم خود برخي از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند، و نيز از رسانه‌ي ملي و نويسندگان مطبوعات كشور كه با همه‌ي اختلاف نظرها در مجموع، تصوير كاملي از اين موافقتنامه در برابر افكار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه‌ي پر حجم كار و تلاش و فكر در مسأله‌ئي كه گمان مي‌رود از جمله‌ي مسائل به ياد ماندني و عبرت‌آموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه‌ي خرسندي است. به همين دليل با اطمينان مي‌توان گفت كه پاداش الهي براي اين نقش آفريني‌هاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زيرا وعده‌ي نصرت الهي در برابر نصرت دين او تخلف ناپذير است.

2 ـ جنابعالي با سابقه‌ي چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي طبعاً دانسته‌ايد كه دولت ايالت امريكا در قضيه‌ي هسته‌ئي و نه در هيچ مسأله‌ي ديگري، در برابر ايران رويكردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل كند. اظهارات رئيس جمهور امريكا در دو نامه به اين جانب مبني بر اينكه قصد براندازي جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرفداريش از فتنه‌هاي داخلي و كمك مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله نظامي ـ و حتي هسته‌ئي كه مي‌تواند به كيفر خواست مبسوطي عليه وي در دادگاه‌هاي بين‌المللي منتهي شود ـ پرده از نيت واقعي سران آمريكا برداشت. صاحبنظران سياسي عالم و افكار عمومي بسياري از ملت‌ها به وضوح تشخيص مي‌دهند كه عامل اين خصومت تمام‌نشدني، ماهيت و هويت جمهوري اسلامي ايران است كه برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع بر حق اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ايستادگي در برابر زياده طلبي و دست‌اندازي به ملت‌هاي ضعيف، افشاي حمايت امريكا از ديكتاتوري‌هاي قرون وسطائي و سركوب ملت‌هاي مستقل، دفاع بي‌وقفه از ملت فلسطين و گروه‌هاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلم‌هاي عمده‌ئي را تشكيل مي‌دهند كه دشمني رژيم ايالات متحده امريكا را بر ضد جمهوري اسلامي، براي آنان اجتناب ناپذيركرده است. و اين دشمني تا هنگامي كه جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس كند ادامه خواهد داشت.

چگونگي رفتار و گفتار دولت امريكا در مسأله‌ي هسته‌ئي و مذاكرات طولاني و ملال‌آور آن، نشان داد كه اين نيز يكي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريبكاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوليه‌ي آنان كه با نيت قبول مذاكره‌ي مستقيم از سوي ايران انجام مي‌شد، با نقض عهدهاي مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهي آنان با خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و ديپلوماسي زورگويانه‌ي آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائي دخيل در مذاكرات، همه نشان دهنده‌ي آن است كه ورود فريبكارانه‌ي آمريكا در مذاكرات هسته‌ئي، نه با نيت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پيشبرد هدف‌هاي خصمانه‌ي خود درباره‌ي جمهوري اسلامي صورت گرفته است.

بيشك حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه دولت آمريكا و ايستادگي‌هايي كه بر اثر آن در طول مسير مذاكرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به كار رفت، توانست در موارد متعدّدي از ورود زيان‌هاي سنگين جلوگيري كند.

با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه،‌ مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ي كشور منتهي شود.

3ـ بندهاي نه‌گانه قانون اخير مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ي ذيل مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي، حاوي نكات مفيد و مؤثر است كه بايد رعايت شود، با اين حال برخي نكات لازم ديگر نيز هست كه همراه با تأكيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام مي‌گردد.

اولاً: از آنجا كه پذيرش مذاكرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌هاي ايران موكول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و كافي براي جلوگيري از تخلف طرف‌هاي مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ي آن اعلام كتبي رئيس‌جمهور امريكــا و اتحاديه‌ي اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها است. در اعلام اتحاديه‌ي اروپا و رئيس‌جمهور امريكا بايد تصريح شود كه اين تحريم‌ها به‌كلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين‌كه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به منزله‌ي نقض برجام است.

ثانياً: در سراسر دوره‌ي 8 ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ي مجلس اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.

ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد كه آژانس پايان پرونده‌ي موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نمايد.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازي كارخانه‌ي اراك با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ي طرح جايگزين و تضمين كافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ي اورانيوم غني‌ شده‌ي موجود در برابر كيك زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در اين‌ باره همراه با تضمين كافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور بايد به‌ تدريج و در دفعات متعدد باشد.

سادساً: مطابق مصوبه‌ي مجلس،‌ طرح و تمهيدات لازم براي توسعه‌ي ميان‌مدت صنعت انرژي اتمي كه شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اكنون تا 15 سال و منتهي به 190 هزار سو است،‌ تهيه و با دقت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شود. اين طرح بايد هرگونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.

سابعاً: سازمان انرژي اتمي، ‌تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌اي ساماندهي كند كه در پايان دوره‌ي 8 ساله هيچ كمبود فناوري براي ايجاد غني‌سازي مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، ‌تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاكرات است.

تاسعاً: وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل بويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است،‌ تشكيل شود. تركيب و وظائف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.

با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه‌ي جلسه 634 مورخ 94/5/19 شوراي عالي امنيت ملي با رعايت موارد ياد شده تأييد مي‌شود.

در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحريم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران كار لازمي است، ليكن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات كنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همه‌ جانبـه‌ي اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد. اميـد است كه مراقبت شود كه اين مقصود با جديت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقويت توليد ملي توجه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرمائيد كه وضعيت پس از برداشته شدن تحريم‌ها، به واردات بي‌رويه نينجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفي از امريكا جداً پرهيز شود.

توفيقات جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران را از خداوند متعال مسألت مينمايم.

سيّدعلي خامنه‌اي

29/مهرماه/94

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

آیت الله خامنه‌ای مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اجرای برجام را تایید کرد

21 اکتبر 2015 – 29 مهر 1394

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ایران، مصوبه این شورا برای اجرای برجام را تایید کرد.

در نامه آیت‌الله خامنه‌ای، که تاریخ آن ۲۹ مهر ماه است، زمان تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی ۱۹ مرداد ذکر شده است.

در این نامه، ۹ الزام جداگانه نیز مورد تاکید قرار گرفته که به گفته رهبر ایران، باید در اجرای برجام به آنها توجه شود.

رهبر ایران همچنین خواستار تشکیل “یک هیات قوی و آگاه و هوشمند” برای تحقق ۹ الزام تعیین شده توسط وی و “رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل” شده است.

آقای خامنه ای در این نامه توصیه کرده که “ترکیب و وظائف این هیات” در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.

آیت الله خامنه ای در نامه خود از هیات مذاکره کننده‌ هسته ای “که در توضیح نقاط مثبت و در اصل تثبیت آن نقاط همه‌ی سعی ممکن خود را به کار بردند” و منتقدانی “که با ریزبینی قابل تحسین، نقاط ضعف آن را یادآور شدند” و “مخصوصاً از رئیس و اعضای کمیسیون ویژه‌ی مجلس” تشکر کرده است.

او همچنین از اعضای شورای عالی امنیت ملی “که با درج ملاحظات مهم خود برخی از نقاط خلاء را پوشش دادند”، رئیس و نمایندگان مجلس “که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند” و سرانجام از صدا و سیما و مطبوعات “که با همه‌ی اختلاف نظرها در مجموع، تصویر کاملی از این موافقتنامه در برابر افکار عمومی نهادند” قدردانی کرده است.

آیت الله خامنه ای با تاکید بر بی اعتمادی خود به ایالات متحده، اظهارات و رفتار مقام های آمریکایی در جریان “مذاکرات طولانی و ملال‌آور” هسته ای را تایید کننده غیرقابل اعتماد بودن آنها دانسته است.

وی ابراز خشنودی کرده که “حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریکا و ایستادگی‌هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفته، توانسته در موارد متعدّدی از ورود زیان‌های سنگین جلوگیری کند.”

رهبر ایران با این حال توافق جامع هسته ای را دارای “نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی” دانسته که “در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.”

____________________________________________

حسین باستانی، بی بی سی:

دستور امروز آیت الله خامنه ای برای اجرای برجام حکایت دارد این توافق در صورتی قابل اجراست که اتحادیه‌ اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا کتبا اعلام کنند که که تحریم‌های اقتصادی و مالی “لغو” شده اند.

دستور رئیس جمهور آمریکا در این مورد، از قضا سه روز پیش صادر شده که به وضوح نشان می دهد چنین شرطی – در صورت جدی بودن- تامین نشده است. در دستور اوباما، صراحتا به نهادهای آمریکایی ابلاغ شده که اجرای تحریم های هسته ای ایران را “به شیوه توضیح داده شده در متن برجام” متوقف (و نه لغو) کنند. متن برجام هم، از سه ماه پیش در دسترس بوده و مشخص است که در آن، برخلاف تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا که کلا “لغو” می شوند، تحریم های آمریکا به دستور رئیس جمهور آمریکا “متوقف” یا “تعلیق” می شوند (چون لغو نهایی آنها نیاز به مصوبه کنگره دارد).

رهبر جمهوری اسلامی ایران، عملا در شرایطی از دولت حسن روحانی خواسته در صورت لغو نشدن کتبی تحریم ها برجام را اجرا نکند که عملی نشدن این شرط قطعی بوده، اما او قاعدتا با علم به این حقیقت، آگاهانه تصمیم گرفته که فرمان اجرای توافق جامع هسته ای را صادر کند. آیت الله خامنه ای در عین حال، گویی آگاهانه تصمیم گرفته است که منتسبان رهبر، در آینده دولت حسن روحانی را به خاطر “عبور از خط قرمزی” مورد حمله قرار دهند که وی امروز می‌توانست جلوی عبور از آن را بگیرد و نگرفت.

____________________________________________

ملاحظات رهبر ایران در اجرای برجام

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از نامه خود، خواستار رعایت بندهای نه‌گانه مصوبه اجرای برجام در مجلس (که سه شنبه هفته پیش به تصویب رسید) و “ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی” شده است.

این تاکید، نشان دهنده آن است که در مصوبه ۱۹ مرداد شورای عالی امنیت ملی، ۱۰ ملاحظه مشخص هم وجود داشته؛ هرچند این ملاحظات تاکنون به طور علنی منتشر نشده اند.

آیت الله خامنه ای علاوه بر ملاحظات ذکر شده در مصوبات مجلس و شورای عالی امنیت ملی، خود نیز به ذکر ملاحظات جداگانه ای پرداخته و بر رعایت آنها در جریان اجرای برجام تاکید کرده است.

وی انجام مذاکرات هسته ای از سوی جمهوری اسلامی را “اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی” دانسته و خواستار اخذ “تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل” شده است.

آقای خامنه ای مشخصا خواستار “اعلام کتبی رئیس‌جمهور امریکا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها” شده و افزوده است: “در اعلام اتحادیه‌ اروپا و رئیس‌جمهور امریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌ کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله‌ نقض برجام است.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده است که در طول دوره‌ هشت ساله اجرای برجام، “وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای، از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر، توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد”. او بر همین مبنا دولت را موظف کرده است که در صورت وضع تحریم‌های جدید، اجرای برجام را متوقف کند.

آیت الله خامنه ای در ادامه نوشته نوسازی رآکتور اراک و همچنین مبادله اورانیوم غنی‌ سازی شده ایران با کیک زرد (که برای تولید سوخت نیروگاه نطنز لازم است) باید تنها در صورتی آغاز شود که آژانس بین المللی انرژی “پایان پرونده‌ موضوعات حال و گذشته (پی ام دی) را اعلام کند”.

به گفته رهبر ایران، در طول دوره‌ هشت ساله اجرای برجام، ‘وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای، از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر، توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد’

“موضوعات گذشته و حال” یا “ابعاد احتمالی نظامی” برنامه هسته ای ایران، اشاره به جنبه هایی از برنامه هسته ای ایران دارد که در مورد احتمال کاربرد نظامی آنها تردید وجود داشته است.

ایران و آژانس بین المللی انرزی اتمی، بر سر چگونگی حل و فصل ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران (پی ام دی) توافقنامه ای را امضا کرده اند که محرمانه است.

آقای خامنه ای در عین حال خواستار آن شده که شورای عالی امنیت ملی، طرحی را برای توسعه‌ صنعت هسته ای ایران، به نحوی که تا ۱۵ سال آینده ظرفیت غنی سازی ایران به ۱۹۰ هزار سو برسد، تهیه کند.

رهبر ایران در تیر ماه سال پیش از نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی سازی در آینده سخن گفته بود ولی زمان مشخصی را برای رسیدن به این ظرفیت ذکر نکرده بود.

هر “سو”، ظرفیت غنی سازی یک سانتریفوژ نسل یک است که عمده سانتریفوژهای ایران از همین نسل هستند. در پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، ایران ۱۹ هزار سانتریفوژ (عمدتا نسل یک) داشت که ۱۰ هزار عدد از آنها فعال بودند.

مطابق برجام، ایران باید تعداد سانتریفوژهای خود را به کمی بیش از ۶ هزار عدد کاهش بدهد.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

  https://www.parsine.com/fa/news/325274/هیچ-قدمی-در-برجام-بدون-مشورت-با-رهبری-برنداشتیم

روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران؛

هیچ قدمی در برجام بدون مشورت با رهبری برنداشتیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری که از صبح سه شنبه همزمان با شانزدهم آذرماه و روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور یافته است، در نشستی با اعضای هیأت رییسه این دانشگاه، عملکرد، برنامه ریزی ها، نیازمندی‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد.

۱۶ آذر ۱۳۹۵ – ۰۹:۰۲ ۰

کد خبر: ۳۲۵۲۷۴

لینک کوتاه : parsine.com/001McM

تحریریه پارسینه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که با درود و سلام بر آن پیر روشن ضمیر و هادی ما امام عزیز و بزرگوار، مرحوم آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح، شهید همت ها، شهید باکری ها و آن هایی که از همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزان شتافتند.

وی افزود: همچنین درود و سلام بر شهید زین الدین ها،شهید ستاری ها، شهید بابایی ها و شهید صیاد شیرازی ها و همه شهیدانی که از دانشگاه و از دانشگاه تهران در جبهه های مبارزه، ایستادگی و مقاومت کردند.رییس جمهوری ادامه داد: درود و سلام من بر همه دانشگاهیان و دانشجویان و اساتیدی که در این سه سال و نیم از دولت تدبیر و امید حمایت کردند.

روحانی یادآور شد: بسیار خوشحالم برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو و روز دانشگاه و روز حرکات عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری حضور یابم.وی ادامه داد: حرکات عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری از همین دانشگاه شروع شد که عزیزترین دانشجویان شریعت رضوی، قندچی، بزرگ نیا توانستند پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز درآورند که البته این پرچم تعلق به همه جوانان و دانشجویان و عزیزانی داشت و دارد که حاضرند خود را فدای کشور، استقلال و آزادی کنند.

رییس جمهوری همچنین گفت: از همه ملت بزرگ ایران از رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و همه مردم تشکر می کنم، آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده که همه با هم بوده ایم و دست به دست هم داده ایم. اجماع همواره کارساز بود و گره ها را از پیش روی ما باز کرد.در هنگام سخنان رییس جمهوری، تعدادی از دانشجویان این شعار را سردادند «بسیجی واقعی همت است و باکری».

رئیس جمهور همچنین گفت: من باید از همه دانشجویان و دانشگاهیانی که طی این سه سال از دولت تدبیر و امید حمایت کردند تشکر کنم. همچنین از همه ملت بزرگ  ایران، مقام معظم رهبری و حوزه علمیه نیز باید تشکر کرد. دستاورد ما زمانی به دست آمده که همه ما در کنار هم بودیم و دست به دست هم دادیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سخنرانی دانشجویانی که پیش از وی به ایراد سخن پرداختند ، گفت: همه سخنانی که امروز از طیف‌های مختلف دانشجویی بیان شد، زیبا بود و من از آن استقبال می‌کنم. از دانشگاه همین توقع وجود دارد که زبان باز، گویا و نقاد داشته باشد. ما هم روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و شعار استکبار و استبداد ستیزی می‌دادیم.

وی در ادامه گفت: انقلاب عظیم ما به سادگی به دست نیامده است، همه ما در سال ۴۱ کنار هم ایستادیم و پشت سر امام (ره) به مبارزه پرداختیم. مردم ما با مجاهدت خود انقلاب را به پیروزی رساندند و در مقابل متجاوزگران و تحریم‌ها ایستادگی کردند. من امروز هیچ انقلابی را نمی‌شناسم که پشیمان باشد.

روحانی همچنین با اشاره به برجام گفت: هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم و جلسه گذاشتیم. نامه‌های مکتوب آن هست و دستورهایی که من روی نامه های ایشان برای اجرا دادم.پیش از سخنان رییس جمهور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نقطه نظرات و دغدغه های خود در حوزه‌های مختلف در حضور رییس جمهور پرداختند.

روحانی با اشاره به روند تغییر رویکرد شورای عالی امنیت نسبت به پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد:‌ ما ثابت کردیم ایران تهدید نیست. در خود سازمان ملل و همان شورای امنیتی که روزی ایران را  تهدید می‌کرد کاری کردیم که بگویند در زمینه‌ی صلح آمیز هسته‌ای باید به ایران کمک کنید.

وی ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری بر حل مساله‌ی هسته‌ای تاکید نکرده بودند و اگر مجلس ما به این موضوع رای نداده بودند ما نمی‌توانستیم مذاکرات را  ادامه دهیم در واقع همه ما در کنار ملت توانستیم این پرونده را جلو ببریم.ما در این حرکت بزرگ ملی که به هیچ جناح خاصی هم ربط ندارد کاری کردیم که همان هایی که روزی  برنامه‌ی هسته‌ای ایران را ممنوع و تحریم می‌خواندند مجبور شوند به ما کمک کنند.

وی همچنین گفت:‌ امروز ما داریم آب سنگین به دنیا می‌فروشیم. محموله اول را به آمریکا و محموله دوم را به روسیه فروختیم. آنهایی که می‌خواستند تحقیق و توسعه ایران را ممنوع کنند حالا می‌دانند که IR۸  ایران فعال است و مراحل خود را طی می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به  مذاکرات ایران در اوپک  خاطرنشان کرد: ما توانستیم حق خود را در زمینه نفتی  پس بگیریم . امروز حدود ۲ میلیون و خورده‌ای بشکه نفت می‌فروشیم. آیااین بد است که نظام ما هر اندازه که تصمیم بگیرد بتواند نفت را به هر کشوری که بخواهد بفروشد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه سایر تحریم ها علیه ایران به طور صد در صد برداشته شده است اظهار کرد:‌امروز  ما با بانک‌های کوچک و متوسط دنیا مراوده مالی داریم. مقداری بانک‌های بزرگ از مراوده با ما می‌ترسند. طرف مقابل ما شش کشور است که با بعضی از آنها رابطه خوب و با بعضی‌ها دوستانه  است.آمریکا هم یکی از این شش کشور است که همواره دشمن ما بوده است. شما تردید نکنید که آمریکایی ها تا جایی که بتوانند می‌خواهند به ما فشار بیاورند آنها می‌خواهند که نسبت به ما تخلف کنند، مورد اخیرش هم همین قانون داماتو است.

رئیس جمهور ادامه داد: در خصوص انتخابات آمریکا ایران تنها کشوری بود که همچنان می گوید نه خوشحال شده است و نه غمزده، حالا یک نفر در آمریکا انتخاب شده است و برنامه های او هم در آینده اعلام خواهد شد و ما  مسیر خودمان ادامه می دهیم. بله، او خیلی چیزها دلش می خواهد، ممکن است دلش بخواهد برجام را تضعیف کند، دلش بخواهد برجام را پاره کند مگر ملت ما گذارد. آمریکا نمی تواند تاثیرگذار بر اراده ما باشد. نمی تواند در استقامت و ایستادگیمان تاثیر گذار باشد.

وی افزود: نمونه آن را در جنگ تحمیلی دیدیم که همه آمدند پشت سر بعثی های عراق، شرق و غرب، اروپا و آمریکا، شوروی سابق، کشورهای مرتجع منطقه، همه آمدند و مگر نبود اینکه در میانه های جنگ شرق و غرب هواپیماهای مختلفی را به صدام دادند و خیلی دیگر از تجهیزات جنگی و ابزار شیمیایی را از همین اروپا به صدام تحویل دادند.

وی با بیان اینکه با همه حمایت هایی که از عراق در دوران جنگ می شد، ما توانستیم موفق شویم، افزود: ما چطور در این جنگ پیروز شدیم، ما با اجماع و اتحاد در برابر توطئه های بزرگ به پیروزی رسیدیم.

روحانی اظهارکرد: همین دانشگاه های شریف و تهران و متخصصین کشورمان و امسال شهید ستاری ها، بابائی ها، اینها به ما کمک کردند که در این جنگ نابرابر بتوانیم به پیروزی برسیم. در عملیات والفجر ۸ بیشترین هواپیماهای عراقی را نابود کردیم تا جایی که آمریکا و شوروی اعلام کردند که یک کشور خارجی دارد به ایران کمک می کند. در حالی که هیچ کشوری به ما کمک نمی کرد.

رئیس جمهور اظهارکرد: همین دانشجویان، اساتید، صاحبنظران ما، تلاش ها و استقامت های ما و امید به آینده ای که در ما بود، باعث موفقیت ها و پیروزی های ما شد.

وی با بیان اینکه بسیج قهرمان، سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نیروی انتظامی عشایر و مردم همه در کنار هم بودند، گفت: دانش آموز، کارگر، دانشجو، همه مردم به میدان آمدند و ما توانستیم آن پیروزی را به دست آوریم.

روحانی اظهارداشت: ما از مشکلات متعددی تا به حال عبور کرده ایم و به امید خدا ملت ما با هدایت رهبری و اجماع نظر، دیگر مشکلات را هم پشت سر خواهد گذاشت.

رئیس جمهور گفت: به اعتراف همه کشورها، حتی دشمنان سرسخت ما، هیچ کشوری نبوده که بتواند در برابر قدرتهای بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش دو سال، سه سال، دفاع کند و پرونده خود را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند که البته همه اینها بحث جناح و حزب خاصی نیست.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم، مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم و جلسه گذاشتیم. نامه‌های مکتوبی که ایشان خطاب به بنده داده‌اند و دستوری که بنده روی این نامه‌ها نوشته‌ام، موجود است. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسند، مگر اینکه بنده دستور اجرای کامل بدهم.وی تصریح کرد: مبنای ما این بوده است که دستورات ایشان را کامل اجرا کنیم.

روحانی اظهار داشت: ایشان روزی دستوراتی دادند که بنده گفتم مشکل است. ایشان گفتند توکل کنید به خدا. من تیم مذاکره‌کننده را به تهران فراخواندم و گفتم نظر مقام معظم رهبری این است.رئیس‌جمهور ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند اگر این‌طور است، ما می‌رویم و مذاکرات تمام می‌شود، مدتی صحبت کردیم و بنده به تیم مذاکره‌کننده گفتم به خدا توکل کنید، ما از این مشکل عبور خواهیم کرد؛ تردید نکنید. آن نکات به حول و قوه الهی اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه باعث شد این مشکل حل شود، امید به آینده و اجماع در کنار هم بود.روحانی افزود: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند ایران‌هراسی را در جهان راه بیندازند. بدین معنا که ایران برای اروپا و جامعه جهانی خطرناک است؛ به همین دلیل پرونده ایران را ذیل فصل ۷ شورای امنیت بردند. بدین معنا که ایران صلح و آرامش جهان را به خطر انداخته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هدف از مذاکرات این بود که ما به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیست دروغ می‌گویند و اگر خطری وجود دارد، از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها، جهان را تهدید می‌کند.وی تصریح کرد: آن روزی که شوروی تجزیه شد، فرصتی بود که اداره کشورهای کوچکِ تجزیه‌ شده را در دست بگیریم، آن روزی که عراق به هم ریخت، فرصت حمله به عراق بود که ما سوءاستفاده کنیم؛ اما آیا ما سوءاستفاده کردیم؟ ملت و کشور ما، ملت متجاوز نیست.

روحانی اظهار داشت: اگر کسی چشم طمع داشته باشد، ملت ما با قاطعیت می‌ایستد، اگر روزی خطر باشد، همه ملت ما بسیجی هستند. بسیج یک گروه خاص نیست. بر مبنای اصل ۵۱ قانون اساسی، دولت موظف است همه افراد ملت را آموزش نظامی دهد تا در موقع تهدید، از کشور دفاع کنند.وی با تأکید بر اینکه همه ملت ما بسیجی هستند، گفت: اگر روزی خطری کشور را تهدید کند، آن وقت حزب و جناح نمی‌شناسیم و از کشور خود دفاع خواهیم کرد.رئیس‌جمهور تأکید کرد: تمام افتخار ما ناشی از یکپارچگی ماست، هر جا انشقاق پیدا کنیم، قدرت ما تضعیف می‌شود.

روحانی با تأکید بر اینکه همه باید تحمل‌مان را بالا ببریم، گفت: از بنده که خادم شما هستم تا همه حضار جلسه، باید تحمل‌مان را بالا ببریم، سلیقه‌های ما یکی نیست اما اهداف و آرمان‌های ما در حفظ نظام، حفظ تمامیت ارضی و تبعیت از مقام معظم رهبری یکی است. مگر می‌شود فردی انقلابی باشد و از کشور دفاع نکند.

وی تصریح کرد: باید انقلابی باشیم، به این معنا که مسیری که از سال ۴۱ آغاز کردیم، سال ۵۷ به پیروزی رسیدیم و سال ۵۸ به نظام جمهوری اسلامی رأی دادیم را ادامه بدهیم.روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در خود سازمان ملل، در همان شورای امنیتی که گفته بود، ایران تهدید جهانی است، همان شورای امنیت گفت باید در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای، همه کشورها باید به ایران کمک کنند و در قطعنامه ۲۲۳۱ این موضوع به صراحت آمده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر همه با هم نبودیم، نمی‌توانستیم به این پیروزی برسیم. قدرت ما در مذاکره با دیگران از ملت نشأت می‌گیرد، اگر دنیا بداند این رئیس‌جمهوری که دارد با اینها صحبت می‌کند، نماینده کل ملت است و همه ملت از او حمایت می‌کنند، با قدرت می‌تواند با طرف مقابل صحبت کند. اما اگر بداند که حامی ندارد، خودش هست با یک حزب و یک گروه، خب معلوم است نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند.

وی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای، مسئله جناحی نیست، گفت: ما در این حرکت ملی و بزرگ آمدیم کاری کردیم که فعالیت هسته‌ای ما در ایران که آنان می‌گفتند خلاف قانون و خلاف قطعنامه است، امروز به جایی رساندیم که به راحتی کیک زرد از خارج وارد کشور می‌کنیم.روحانی افزود: ما بعد از انقلاب یک گرم کیک زرد نتوانستیم وارد کشور کنیم. البته در داخل، معادنی داریم و می‌توانیم کیک زرد تولید کنیم، البته محدود است. در توافقی که یکی، دو هفته پیش صورت گرفت قرار است ۹۰۰ تن کیک زرد وارد کشور کنیم و این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته‌ای ماست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: زمانی به ما می‌گفتند آب سنگین تولید می‌کنیم و خلاف قانون است، امروز ما داریم آب سنگین به دنیا می‌فروشیم؛ محموله اول را به آمریکا فروختیم و محموله دوم را به روسیه.وی ادامه داد: در مسئله راکتور اراک، مدیفای خواهد شد. البته اینها را باید آقای دکتر صالحی توضیح داد. ما هنوز در مسیر راه هستیم و چارچوب رآکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته و دارد اجرایی و عملیاتی می‌شود.

روحانی گفت: اگر ایران خواسته‌های آنان را می‌پذیرفت، خسارت بی‌شماری برایمان به بار می‌آورد، اما ما به تحقیق و توسعه خود ادامه می‌دهیم و IR۸ ما هم‌اکنون دارد کار می‌کند؛ بعد از برجام اولین کاری که کردیم تزریق به IR۸ بود.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: فرض می‌گیریم که تحریم تَرَک برنداشته است. من از شما می‌پرسم الان در شرایطی که هستیم، آیا آزاد هستیم که نفت‌مان را بفروشیم؟ در این مقطع وزیر نفت ما کار بسیار مهمی در اجلاس اوپک کرد و درواقع حقمان را پس گرفتیم.

وی با بیان اینکه ما امروز می‌توانیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کنیم، گفت: امروز که کشور می‌تواند طبق اراده خودش هر مقدار که نظام مصلحت می‌داند، تولید کند و به هر کشوری که دوست دارد صادر کند.روحانی ادامه داد: امروز تمام دوستان ما از کشورهای آفریقایی، آسیایی گرفته تا آمریکای لاتین از برجام رضایت دارند چرا که می‌توانند با ما مراوده اقتصادی داشته باشند و من می‌توانم بگویم در مسئله تحریم، جز در مسئله بانکی، بقیه تحریم‌ها به طور کامل و صد درصد برداشته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های بانکی گفت: ما امروز با بانک‌های کوچک و متوسط در دنیا کار می‌کنیم. یک تعداد بانک‌هایی هستند که می‌ترسند، البته این نکته، نکته درستی است. طرف ما ۶ کشور هستند، بعضی‌ از آنها با ما دوست هستند، با بعضی از آنها رابطه نسبتاً خوب داریم و آمریکا که جزء این ۱+۵ است، خصم و دشمن ماست و ما تردیدی نسبت به این مسئله نداریم.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند می‌خواهند به ما فشار بیاورند، لذا ما باید مقاومت و ایستادگی کنیم و باید راه‌حلش را پیدا کنیم. آنها ممکن است تخلف کنند و تخلف هم می‌کنند که مورد اخیرش همین قانون داماتو است که برخلاف برجام دارند انجام می‌دهند.روحانی ادامه داد: اگر این قانون اجرایی شود، نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد.

روحانی گفت: تردید نکنید در نقض برجام همه یک صدا خواهیم بود و اختلاف نظری میان دولت و مجلس نداریم ،  همه قوا زیر نظر رهبری فعالیت می کنند. همین قانون تصویب شده در کنگره و سنا را اگر رئیس جمهور آمریکا امضا کند و بعد تعلیق کند حتی این مقدار هم ما تخلف برجام می دانیم و در برابر آن عکس العمل  نشان خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ما فردا چهارشنبه در جلسه هیئت نظارت بر برجام را همه را دعوت کردیم  و عکس العمل ایران را مشخص و اعلام می کنیم و شما در این خصوص تردید نکنید ونگران و دلواپس نباشید. حتما از حقوق ملت دفاع می کنیم و از آرمانهای آینده با همه توان دفاع خواهیم کرد.رئیس جمهور با بیان اینکه اصل نقد خیلی خوب است اما باید به جملات بکار برده شده دقت کرد که درست و صحیح باشند، اظهار داشت: همه می دانیم که دروغ حرام است و هیچ صحبتی نباید غیرواقعی باشد.

روحانی گفت: اینکه گفته می شود دولت امیدش به برجام بود، در سال ۹۲ که برجامی نبود آیا ما نتوانستیم تورم را پائین بیاوریم. پایان ۹۲ و اول ۹۳ تورم ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و ما قول دادیم که به ۲۵ درصد می رسد و نهایتا به ۱۵ درصد کاهش دادیم. این کاهش تورم محسوب می شود یا نه.

وی افزود: بعد از آن قول دادیم که تلاش می کنیم تا سال ۹۶ تورم را تک رقمی کنیم که برخی اساتید انتقاد کردند که این کار شدنی نیست؛ اما ما از خرداد سال جاری توانستیم تورم تک رقمی را در کشور داشته باشیم. این روندی است که از ابتدای دولت شروع شده است و ما باید در نظر داشته باشیم که کارهای یکدیگر را تخطئه نکنیم و اگر کسی کار خوبی کرد باید با انصاف و با اخلاق به او بگوییم که می شود این کار را هم کرد که نتیجه بهتری داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه ما سال گذشته صادرات غیرنفتی مان بر واردات پیشی گرفت، خاطرنشان کرد: رهبری هم در سخنرانی عید امسال فرمودند که این دستاورد خوبی است که دولت انجام داده است.وی گفت: برخی می گویند بیکاری و رکود، بله این حرف صحیح است. در سالهای ۹۱ و ۹۲ که رشد ما حدود ۹ درصد منفی بود و در سال ۹۳ رشد اقتصادی ما ۳ درصد شد. در سال ۹۴ به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای شدیدی شدیم و در آن شرایط تمام کشورهای تولید کننده نفت از ذخایرشان استفاده کردند. روسیه، عربستان و کویت همه این کار را کردند. ایران در سالهای ۹۴ و ۹۵، ۲۰ درصد از منابع نفتی خود را به صندوق توسعه ریخت، اقتصاد مقاومتی معنایش این است که اقتصاد را جوری بسازیم که در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی خود را پیش ببریم.

رئیس جمهور ادامه داد: در سفری که چند ماه پیش به ونزوئلا داشتم آنها گفتند که حدود ۴۰۰ درصد تورم در کشورشان دارند و سفارت ما در آن کشور گفت که تورم آنها ۷۰۰ درصد است. به هر حال این میزان از تورم به خاطر همان شرایط سخت اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت است که گفتم. ما در این شرایط رشد اقتصادی داشتیم، این را ببینید یعنی امید به آینده اصل است.

روحانی افزود: رسانه یا هر آنچه که بخواهد امید مردم را بگیرد بدبختی ما ادامه پیدا می کند که این خلاف انقلاب و نظام است. ما مشکل داریم، قبول داریم مسئله بیکاری در کشور وجود دارد اما دولت هر سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است و ورودی بکار خیلی بیشتری از این میزان است. بنابراین، اینطور می شود که ضمن ایجاد شغل، آمار بیکاری هم بالا می رود.

وی تصریح کرد: ۵ تا ۷ سال قبل را ببینید. اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده است. خوب ما قدم خوبی در مسیر اشتغال برداشتیم ولی فاصله داریم. کارجویان ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که ۶۵ درصد از آنها را خانوم ها تشکیل می دهند، حالا در این شرایط چکار باید کرد. خواهشی که دارم از همه دانشجویان، اساتید و دیگران این است که بدانید دولت به تنهایی نمی تواند کارها را پیش ببرد یعنی هیچ دولتی نمی تواند این کار را کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کل بودجه کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه عمرانی امسال نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار داشت: اینها رقم های خاصی در برابر بزرگی کشور ایران نیست و دولت هم از این به بعد باید انتظام گر، هدایت کننده و ناظر باشد.

روحانی ادامه داد: هر چه که بگوییم اوضاع خراب است سرمایه دار فرار می کند. ما باید سرمایه گذار خارجی جذب کنیم. خوب دولت توانش محدود است. بخش خصوصی ما، ایرانیان داخل و خارج از کشور همه باید بیایند و ما نیاز به تکنولوژی و سرمایه داریم.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا داریم چرا که تکنولوژی مناسب در اختیار نداریم، گفت: برای آنکه آلودگی از بین برود نیاز به تکنولوژی داریم وگرنه هر زمان که وارونگی هوا را داشته باشیم به این مشکل برخواهیم خورد و تعطیلی مدارس و این قبیل کارها هم درمان اساسی این مشکل نیست.روحانی با بیان اینکه مسئله فاضلاب مشکل بزرگی شهرهایی است که نزدیک دریا هستند، گفت: باید برای محیط زیست و ریل نیز سرمایه گذاری کنیم. برای این موضوعات ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده ایم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نقاد باشد، اظهار داشت: باید از ما انتقاد کنید، با بیان احسن این کار را انجام دهید. از بقیه قوا هم از نظر من اشکالی ندارد، انتقاد کنید. نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد.وی ادامه داد: حال و هوای دانشجویی را می دانم یکی از ویژگی های دانشجویی نقد است، اما باید به ما راه حل نیز بدهید. توسعه علم، دانش و فناوری بارش بر دوش شماست.

روحانی با بیان اینکه در بخش علم و فناوری وضعیت کشور خوب و روبه پیشرفت است، گفت: درآمد شرکت های دانش بنیان سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.رئیس جمهور با تاکید براینکه توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست، افزود: حرف و حدیث هایی که در مورد مقالات وجود دارد را کاری ندارم، اما توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست. باید علم و فناوری تجاری سازی شود. در این زمینه بیشترین کمک را دانشگاه ها می توانند انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم وحدت و آرامش از دانشجویان خواست در انتقادات لحن هایشان را آرام تر کنند و گفت: از رئیس جمهور انتقاد کنید اشکال ندارد، اما آرمان بزرگ همه ما توسعه ایران اسلامی است که در چشم انداز توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.روحانی هم در پایان خطاب به دانشجویان گفت: نکاتی که فرمودید به وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی تذکر می دهم.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

  http://www.bbc.com/persian/iran-38218613

روحانی: هیچ قدمی بدون مشورت با رهبری در برجام برنداشتیم

6 دسامبر 2016 – 16 آذر 1395

حسن روحانی از دستاوردهای اقتصادی و فنی برجام دفاع کرد

رئیس جمهوری ایران تاکید کرده که تمامی مراحل دستیابی به برجام با مشورت و براساس نظر رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است. وی همچنین گفته است که هیئت نظارت بر برجام فردا مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های سابق علیه جمهوری اسلامی را بررسی خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، ٦ دسامبر، مصادف با ١٦ آذر، روز دانشجو، مراسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد و آقای روحانی به عنوان سخنران اصلی این مراسم، دیدگاه‌های خود در مورد مسایل مختلف از جمله مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای با گروه ١+٥ را بیان کرد.

وی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای گفت: “هیچ قدمی در برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم، نامه‌های مکتوب ایشان و دستور من روی نامه‌های ایشان موجود است و هیچ نامه‌ای از رهبری نبوده که روی آن دستور ندهم.” وی در عین حال افزود “البته ممکن است در مقام عمل، جایی کم و کسر باشد اما مبنای ما، اجرای دستورات ایشان بود.”

پس از اعلام دستیابی به توافق هسته‌ای، برخی از مقامات و رسانه‌های منتقد دولت، گفتند که نمایندگان ایران در پذیرش برجام، در برابر از دست دادن “دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی” امتیازات چندانی به دست نیاوردند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در مواردی از کاستی‌های توافق هسته‌ای ابراز نارضایتی کرده است.

آقای روحانی به عنوان مثال، به یک مورد مربوط به نظارت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت که در پی این دستور، هیات مذاکره کننده ایران را به تهران فراخواند و دستور را به آنان ابلاغ کرد. وی گفت که در جریان دستیابی به برجام، ساعت‌ها جلسه با رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌شد و افزود که “روزی اینها منتشر می‌شود.”

روحانی تاکید کرده که تمامی مراحل مذاکرات منتهی دستیابی به برجام با مشورت و طبق دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام گرفت

رئیس جمهوری گفت که آمریکا و اسرائیل می‌خواستند “ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و بگویند ایران خطری برای منطقه و ثبات است و برای صلح جهانی خطرناک است” و در مورد تصمیم به قبول برجام، افزود: “هدف این بود به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیسم دروغ می‌گویند، ایران خطری برای دنیا نیست.”

حسن روحانی در تشریح نتایج برجام، به لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی و همچنین امکان ادامه برنامه‌های اتمی اشاره کرد و گفت که پس از برجام، جمهوری اسلامی امکان آن را یافت تا برای نخستین بار پس از انقلاب، از خارج کیک زرد وارد کند و بازسازی رآکتور آب سنگین اراک هم امکانپذیر شده است.

وی گفت که “تمامی تحریم‌ها به استثنای تحریم‌های بانکی به طور کامل و صد در صد برداشته شده” و افزود: “با مقامات کشورهای خارجی که صحبت می‌کنیم از اینکه می‌توانند با ما صادرات و واردات داشته باشند خوشحال هستند.”

رئیس جمهوری امکان بازسازی رآکتور اراک را به عنوان یکی از دستاوردهای فنی برجام ستوده است

در مورد موضعگیری رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مخالفت با برجام، حسن روحانی واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به انتخاب دونالد ترامپ را یادآور شد و گفت: “تنها کشوری که درباره انتخابات آمریکا می‌گوید نه خوشحالیم و نه ناراحتیم، ایران است” و افزود: “ممکن است دلش خیلی چیزها را بخواهد، بخواهد برجام را تضعیف کند و برجام را پاره کند، اما مگر ملت ما می‌گذارد.”

وی در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های قبلی علیه جمهوری اسلامی، گفت: “اگر رییس جمهوری آمریکا بخشی از مصوبه کنگره را هم بلااثر اعلام کند، ما در برابر همین مقدار تخلف از برجام هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد.” اشاره آقای روحانی به برخی اظهارنظرها در مورد احتمال وتوی مصوبه کنگره توسط رئیس جمهوری آمریکاست هرچند با توجه به اینکه اکثریت قابل توجه نمایندگان هر دو مجلس کنگره به این طرح رای مثبت دادند، گفته می‌شود چنین احتمالی اندک است.

آقای روحانی همچنین گفت که فردا، هیئت نظارت بر برجام مصوبه کنگره را بررسی خواهد کرد.

حسن روحانی حضور و سخن گفتن دانشجویان در برابر رئیس دولت را نشانه‌ای از آزادی و تحقق اهداف انقلاب دانسته است

توافق هسته‌ای در پی حدود دو سال مذاکره و در حالی به دست آمد که جمهوری اسلامی با محدودیت‌های عمده تجاری و مالی مواجه بود و برخی دولت‌های مخالف این برنامه‌ها، از لزوم اقدامات گسترده‌تری علیه ایران سخن می‌گفتند. با اعلام دستیابی به برجام، تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران برداشته شد اما به گفته مقامات جمهوری اسلامی، هنوز هم روابط مالی و بانکی ایران با سایر کشورها به وضعیت عادی باز نگشته است. آنان “مانع تراشی” آمریکا را مسئول چنین وضعی دانسته‌اند.

مقامات دولت آمریکا، که نقش اصلی را در سازماندهی و اجرای تحریم‌های کوبنده علیه برنامه اتمی ایران ایفا کردند، تاکید داشته‌اند که تحریم‌های اتمی لغو کرده‌اند اما در قبال لغو تحریم‌های دیگری که از زمان گروگانگیری در سفارت آمریکا به تدریج وضع شده است تعهدی ندارند. این تحریم‌ها در ارتباط با اتهاماتی مانند نقض حقوق بشر، محرومیت مردم ایران از آزادی ارتباطات، حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و برنامه موشکی ایران توسط آمریکا به اجرا گذاشته شده است.

رئیس جمهوری در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود، با اشاره با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد انقلابی ماندن گفت که جمهوری اسلامی به خیلی از آرمان‌های انقلاب رسیده و به عنوان نمونه، به امکان صحبت کردن دانشجویان در مراسم روز سه‌شنبه اشاره کرد. وی در عین حال گفت که کارهای بیشتری باقی مانده و افزود: “اگر کار تمام شده بود، انقلابی بودن دیگر معنی نداشت.”

به گزارش دفتر رئیس جمهوری ایران، آقای روحانی قبل از شرکت در مراسم روز دانشجو، در جلسه‌ای با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه تهران شرکت کرد.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

لاریجانی: برجام پرونده رهبری است

علی لاریجانی، رئیس مجلس می‌گوید پرونده برجام مال او نیست و در رسیدگی به آن نفع یا دخالتی نداشته است، بلکه به وظایفی عمل کرده که در سطح کلان هماهنگ شده بود.

https://www.dw.com/fa-ir/لاریجانیبرجامپروندهرهبریاست/a-18789771

 

لاریجانی: برجام پرونده رهبری است

علی لاریجانی، رئیس مجلس می‌گوید پرونده برجام مال او نیست و در رسیدگی به آن نفع یا دخالتی نداشته است، بلکه به وظایفی عمل کرده که در سطح کلان هماهنگ شده بود.

اعتراض حمید رسایی، نماینده مخالف طرح برجام به رئیس مجلس در روز رای‌گیری

چند روز پس از تصویب جنجالی طرح برجام در مجلس ایران، علی لاریجانی در دفاع از نحوه رسیدگی قوه مقننه به این طرح توضیحاتی داد. او گفت در رسیدگی به پرونده هسته‌ای به وظایفی عمل کرده که در سطح کلان هماهنگ شده بود.

صبح یکشنبه ۲۶ مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جواب انتقاد یکی از شرکت‌کنندگان در همایش “امر به معروف، نهی از منکر” در باره نحوه رسیدگی مجلس به طرح برجام گفت: «به عنوان رئیس مجلس وظیفه داشتم که اختلافی در کشور در این باره ایجاد نشود و وفاقی حاصل شود؛ اما برخی وظیفه‌ای داشتند و جور دیگری عمل کردند.»

لاریجانی در جریان رای‌گیری برای طرح برجام، از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس به تصمیم‌گیری پیشاپیش در این باره متهم شده بود.

نمایندگان مخالف این طرح، روز سه‌شنبه قصد داشتند دست‌کم ۱۷۲ پیشنهاد را برای حذف یا اصلاح طرح اجرای برجام مطرح کنند اما علی لاریجانی، رئیس مجلس این اجازه را به آن‌ها نداد و تنها دو پیشنهاد مطرح شد.

مخالفان طرح از جمله گفته بودند که شب قبل، علی اصغر حجازی از اعضای ارشد بیت رهبر جمهوری اسلامی با علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی جلسه داشته ‌و قرار آن‌ها بر تصویب طرح بوده است.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده جنجالی و اصولگرای تهران از جمله، کاغذی را به دست گرفت که روی آن نوشته شده بود: «مجلس از تصمیم لاریجانی و شمخانی و حجازی تبعیت کرد؛ ما نکردیم.»

بیشتر بخوانید:تصویب برجام؛ “الزامی که حکومت ایران باید به آن گردن می‌گذاشت”

لاریجانی در توضیحات خود تاکید کرده که مسائل مربوط به امنیت ملی باید در سطح کلی کشور هماهنگ شود و هیچیک از چهار قانون بحث هسته‌ای بدون هماهنگی با “کلان کشور” نبوده است: «هماهنگی‌هایی در کلان کشور، شورایعالی امنیت ملی و دبیرخانه و بین فراکسیون‌های مختلف انجام گرفت. بنابراین در کلان کشور هماهنگی شد و افراد موثر مجلس هم در جریان بودند. البته این دستور نبوده بلکه هماهنگی بوده و ما وظیفه هماهنگی داشتیم.»

جزییات طرح برجام ظرف بیست دقیقه به تصویب رسید در حالی که تصویب کلیات این طرح در مجلس با ساعت‌ها بحث و جدل همراه بود. لاریجانی در توضیح این شتاب نیز گفته است: «قطعنامه شورای امنیت هم که در ۱۰ دقیقه تصویب شد این‌طور نبود که در همان مدت بررسی شده باشد بلکه قبلا در زمان زیادی بررسی شده بود.»

لاریجانی یادآوری کرده که این قانون نمی‌گوید برجام را تایید کرده‌ا‌یم و عین آن را انجام می‌دهیم بلکه می‌گوید در چارچوب تدابیر شورای‌عالی امنیت ملی اجرای برجام انجام شود: «می‌دانیم که مصوبات این شورا نیز باید به تایید رهبری برسد.»

لاریجانی این را هم گفته که نسبت به وضعیت هسته‌ای کم‌اطلاع نیست و می‌داند کجا باید ایستادگی شود: «فکر می‌کنم چفت و بست‌هایی را که لازم است انجام دادیم. برخی به تعهدات خود عمل نکردند که حتما پیش خدای خود پاسخی دارند. برای وضع اقتصاد نگرانی وجود دارد.»

بیشتر بخوانید: ادامه جنجال بر سر تصویب طرح برجام در مجلس ایران

دو روز پیش از سخنان لاریجانی، احمد جنتی، دبیر شورای نگبهان و خطیب نماز جمعه تهران گفته بود: «دیگر باید در جلسات عمومی، خیر و شر، کم و زیاد، خوب یا بد موضوع برجام را تمام شده بدانیم و همان قدر که برجام امکان می‌دهد، از توافق‌نامه حداکثر استفاده را داشته باشیم.»

جنتی هم یادآوری کرده بود که برجام نه در مجلس، بلکه در اصل در شورایعالی امنیت ملی مطرح و تایید شده است: «اما هنوز مقام معظم رهبری آن را تایید نکرده‌اند.»

اجرای برجام و چشم‌انداز لغو تحریم‌ها

حسن روحانی، رئیس جمهوری روز شنبه ۲۵ مهر، قانون “اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام” را برای اجرا به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۲۶ مهر به ایسنا گفت: «به احتمال قوی بتوانیم اقدامات خود را در چارچوب برجام طی هفته آینده شروع کنیم.»

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۵ مهر در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که اقدامات ایران پس از حصول اطمینان از لغو تحریم‌ها شروع خواهد شد.

روحانی سه‌شنبه شب ۲۱ مهر و پس از تصویب برجام در مجلس با حضور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت تحریم‌ها در طول یکی دو ماه آینده برداشته می‌شوند.

اما وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر، روز یکشنبه و هم‌زمان با اولین روز به جریان افتادن توافق اتمی اعلام کرد که تحریم‌ها احتمالا تا پایان ژانویه ۲۰۱۶ به قوت خود باقی خواهند بود.

اشتاین‌مایر که در تهران به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران گفت ایران باید پیش از لغو تحریم‌ها، پایبندی به تعهدات خود را اثبات کند. بازسازی رآکتور آب سنگین اراک از جمله این تعهدات است.

این در حالی است که صالحی و ظریف پیش‌تر از سوی روح‌الله حسینیان، نماینده اصولگرای تهران به خاطر پذیرش تغییر کاربری این رآکتور مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: روح‌الله حسینیان: تهدیدم علیه صالحی و ظریف جدی است

حسینیان در جلسه ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ظریف تذکر داد که با “نابودسازی اورانیوم غنی‌شده” و تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک، “قدرت روانی جمهوری اسلامی” را گرفته است. صالحی نیز گفته است که حسینیان او را تهدید کرد که “در قلب راکتور اراک روی شما سیمان می‌ریزیم و دفن‌تان می‌کنیم”.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

نظر بدهید