نصرالله نجات بخش: نمایش انتخابات مجلس دهم (12) پراکندگی در اردوی اصلاح طلبان؟

Dec 26th, 2015 | مقالات

entekhabat

در شماره قبل از پراکندگی و اختلافات در درون جبهه اصولگرا و عدم سازش سخت سران حکومتی در هماهنگی برای جبهه ای واحد در نمایش انتخابات پیش رو گفتیم، آخرین آثار این پراکندگی و جدایی ها را در قطعی شدن اختلافِات و جدا شدن باند علی لاریجانی از باند قالب یا ” ائتلاف أصول گرایان” می توان دید، مطابق اخبار منتشر شده، اصول‌گرایان با دو فهرست در انتخابات مجلس شرکت خواهند کرد. از یک سو حداد عادل و ائتلاف اصول‌گرایان و از سوی دیگر علی‌لاریجانی و اصول‌گرایانی که می‌خواهند با باند احمدی‌نژاد و مصباح یزدی کنار بیایند، فراکسیون علی لاریجانی در مجلس مصمم است که در انتخابات هفتم اسفند به صورت مستقل و جدای از «ائتلاف اصول‌گرایان» به میدان بیاید. در چند ماه گذشته، حداد عادل و لاریجانی هر یک بطور مستقل تلاش کردند تا با معتمدین خود راهی را برای همگرایی در اصول‌گرایان پیدا کنند. حداد‌عادل از مصباح یزدی، موحدی کرمانی و محمد یزدی در باره فهرست نامزد‌ها درتصمیم گیری استمداد طلبید و در مقابل علی لاریجانی از علی اکبر ناطق نوری، علی اکبر ولایتی و مرتضی مقتدایی برای جلسات گفتگو دعوت کرد تا شاید بتواند راهی برای ائتلاف پیدا کند اما هر دو گروه از تلاشهای پر تلاطم خود اعلام شکست کردند.

در شماره پیش اشاره کردیم وضعیت جبهه اصلاح طلبان حکومت نیز در پراکندگی کمتر از اصولگرایان نیست وآنان نیز درگیر اختلافات شدید و رقابت های درونی بر سر ائتلافی برای ارائه لیست کاندیداها و برخورد با رقبای خود می باشند .

رفسنجانی با برشمردن “خاطرات شیرین” گذشته خودش از دستاورد های دولت سازندگی سخن می گوید و با تاکید بر « تقویت امید مردم و تشویق برای خلق حماسه سیاسی دیگر » میگوید که در انتخابات می آید.

تجربه گذشته فریبکاری های اکبر رفنسجانی در هر بزنگاهی از مسائل مهم سیاسی، دیگر کسی را خوش بین به آینده نمی کند. اوبازیگر هنر وری است که برای حفظ خیمه نظام در هر سر فصلی چهره ای از خود نشان می دهد که همه را در حیرت فرومی برد ، از بکسو تصور بر این است که ایشان در پشت پرده با “آقا” توافقات خودش را کرده است ، از سوی دیگر جنگ و دعوا بین آنها به حدی بالا گرفته که به عرصه عمومی کشانده شده است و دیگر جائی برای توافق باقی نگذاشته است .

رفسنجانی برای داغ کردن تنور نمایش انتخابات اسفندماه نظام ولایت فقیه به باند خامنه‌ای هشدار می دهد:

هر گونه دست‌اندازی در مسیر برگزاری انتخابات پرشور ظلم به آرمانهای امام است. باید به این نکته توجه داشته باشند که حضور پرشور مردم در انتخابات، آینده نظام را ترسیم می‌نماید و نباید با اهداف باندی و جناحی، مصالح ملی را مخدوش کرد. (1)

و اضافه می کند : این انتخابات یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی است و شرایط اجرا و نظارت باید به گونه ای باشد که امید مردم را تقویت و جامعه را برای خلق یک حماسه سیاسی دیگر تشویق نماید و من هم انشاءالله می‌آیم.

 

رفسنجانی در سایت شخصی خود می نویسد: «وقتی هرج و مرج بر جامعه‌ای حاکم شود، نظامی‌ها مانند مصر به خود حق می‌دهند که انقلاب یک مردم را مصادره کنند و بر سر کار بیایند» (2)

 

پراکندگی در اردوی اصلاح طلبان

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران ، حزبی که در واقع کپی گروه مشارکت می باشد، اخیرا در رابطه با ائتلاف این حزب با افرادی چون لاریجانی و ناطق نوری گفته که این موضوع در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح گردیده و ما بعدا در این مورد اظهار نظر خواهیم کرد. از سوی دیگر محمد رضا عارف که رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان است در دیدار با تعدادی از اصلاح طلبان و حامیان دولت گفته است : توصیه ما به دوستانمان در جریان ” اعتدال” این است که مانند سال 92 ، در انتخابات مجلس هم یک لیست واحد داده شود تا شاهد پیروزی تفکر اصلاح طلبی و اعتدال گرایی شویم” این گفته عارف نشان از جلوگیری شکاف در جبهه حامیان دولت و اصلاح طلبان دارد اما بعضی خبرهای دیگر حاکی از انشقاق در این جبهه است، از جمله شنیده شده که حامیان دولت خود را از شورای انتخاباتی اصلاح طلبان کنار کشیده اند و البته دلیل قانع کننده ای در این مورد ارائه نکرده اند. از طرفی گویا حزب کارگزاران قصد دارد ابتکار عمل را در میان حامیان دولت بدست بگیرد و لیستی تحت عنوان ” اعتدالیون” ارائه دهد. اگر چنین امری عملی شود ، احتمالا شکاف قابل توجهی در کمپ اصلاح طلبان در آستانه انتخابات بوجود می آید. نشانه دیگر این شکاف آن است که ” محمد عطریانفر” یکی از عناصر راس کارگزاران سر لیست بودن نام ” محمد رضا عارف ” در لیست اصلاح طلبان را نهایی و قطعی ندانسته ، اما فردی به نام ” رسولی” که عضو بنیاد ” باران ” است در این مورد پاسخ داده و گفته کمبودی متوجه ” عارف” نیست و او می تواند مخرج مشترک حاکمیت و مطالبه اصلاح طلبان باشد.. بنا بر این مساله ائتلاف بزرگ جبهه اصلاح طلبان و حامیان دولت نیز شرایط محکمی نداشته و احتمالا عوامل سپاه و باند خامنه ای برنامه ای برای شکست این جبهه تدارک خواهند دید. از طرف دیگر:

جدایی حزب اعتدال از اصلاح طلبان

یکی از اقدامات غیر منتظره در جناح حامیان دولت و اصلاح طلبان ، خبر جدا شدن حزب اعتدال و توسعه – حامیان دولت – از جناح اصلاح طلبان بوده است. طبق شنیده ها ظاهرا این حزب یک لیست 78 نفره برای تهران از نامزدان مورد نظر خود منتشر کرده که ظاهرا با واکنش های منفی جناح اصلاح طلبان روبرو شده است. بخش مهمی از این لیست شامل اعضای حزب کارگزاران می باشد از قبیل : مرعشی، کرباسچی، نجفی، محسن هاشمی و…بقیه نیز یا افراد به اصطلاح مستقل بوده یا وابسته به حزب اعتدال می باشند از قبیل : مجید قاسمی و طه هاشمی و…یکی از نکات مهمی که این جدایی بدنبال دارد اولین شکاف رسمی در جناح به اصطلاح اعتدالیون و اصلاح طلبان است. امری که باعث نگرانی ” محمد رضا عارف” شده و توصیه کرده که این دو جناح به مانند سال 92 عمل کنند.

یک بعد دیگر مساله تحلیل عناصر اصولگرا می باشد که از این امر ناخشنود نیستند. به عنوان مثال ” فاطمه رهبر” از نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو مرکزیت موتلفه در این مورد می گوید: ” اختلاف بر سرِ سرلیست است، بالاخره اینها می خواهند لیست هایی را با سر لیست های متعدد معرفی کنند و اینکه دعوا الان سر این موضوع است و همچنین اگر در مجلس حضور پیدا کنند کدام گروه بر کرسی ریاست مجلس بنشیند“…..

پیش بینی می شود که جدا شدن حامیان دولت از اصلاح طلبان چنانچه تا زمان ارائه لیست ها باقی باشد و دامنه اختلافات بالا رود دو گزینه بوجود می آید:

1– اگر شورای نگهبان با فشار حسن روحانی و کوتاه آمدن خامنه ای ، صلاحیت بخش عمده ای از اصلاح طلبان را تایید نماید ، در این صورت حامیان دولت و اعضای حزب اعتدال و توسعه با موفقیتی در انتخابات روبرو نخواهند شد و لیست اصلاح طلبان با رای بیشتری مواجه خواهد بود.

2- اما اگر خامنه ای به شورای نگهبان دستور رد عمده صلاحیت ها را بدهد، بی تردید چهره های مطرح اصلاح طلبان وارد مجلس نمی شوند، در این صورت دیگر زور شورای نگهبان به لیست حامیان دولت نمی رسد و نامزدان این حزب می توانند با خیال آسوده رای بیاورند.

اما اگر در آستانه انتخابات ، حزب اعتدال و توسعه از تصمیم فعلی خود منصرف شود و تاکتیک سال 92 را پیش بگیرد ، در این صورت جناح دولت و اصلاح طلبان با ضریب موفقیت بیشتری وارد مجلس خواهند شد. البته چنین احتمالی ضعیف بنظر می رسد.

 

تاکتیک جدید دو جناح در تبلیغات انتخاباتی

جنگ خامنه ای با رفسنجانی ، افزایش بحران اقتصادی در داخل و عدم توفیق دولت در بهبود شرایط مردم باعث حساس شدن رقابت های انتخابات شده است. اما در این شرایط دو جناح اصلی رژیم از دو تاکتیک جدید استفاده می کنند و البته ممکن است این تاکتیک ها در فاصله یک یا دو ماه به انتخابات تغییر کند.

جناح اصلاح طلب به نوعی تابو شکنی رو آورده و این روش مورد توجه باندهای وابسته به سپاه نیز قرار گرفته است. به عنوان نمونه روزنامه ” اطلاعات ” گفتگوی روزنامه السفیر با ” خاتمی ” را با چاپ عکس وی منتشر کرده که پس از چند دهه پای محمود دعایی به دادسرا باز شده ، دعایی در عمرش یک بار در دهه 60 مورد غضب خمینی قرار گرفت که با حالت گریه نزد رفسنجانی رفت تا او واسطه شود و روزنامه اش از توقیف خارج شود. اما دیگر نسبت به وقایعی چون 18 تیر ، حوادث سال 88 و موج غارتگری های دوران احمدی نژاد تماشاگر بود. اینک او تابو شکنی کرده و با این حرکت می خواسته بار دیگر خاتمی را در افکار عمومی وارد کند و از آنجا که ظاهرا نماینده خامنه ای محسوب می شود ، اصلاح طلبان از او به عنوان سکوی پرتاب استفاده کرده اند. همچنین اصلاح طلبان به تعداد سخنرانی های تبلیغاتی خود افزوده اند ، اما ظاهرا نمی خواهند فرصت های خود را با مطرح ساختن ” موسوی و کروبی” بسوزانند ، آنها تلاش می کنند تا بجای دفاع از رفع حصر این دو تن ، مثلا ” شورای نگهبان ” را که می تواند به سادگی صلاحیت ها را رد کند هدف بگیرند.

جناح موسوم به ” اصولگرایان” هم که همچنان درگیر اختلافات حزبی می باشد در حال حاضر با تاکتیک بسیج کردن ” اوباش بسیجی” برای بهم ریختن مراسم سخنرانی های اصلاح طلبان استفاده می کند. هر چند این روش تازگی ندارد ، اما فوری ترین عکس العمل این جناح خواهد بود. به این دلیل که وقتی فرمانداری یا استانداری مجوز سخنرانی می دهد ، به زعم رژیم این مراسم قانونی خواهد بود و پلیس وظیفه امنیت آن را بر عهده دارد ، اما اگر مراسم با آرامش تمام شود در فردای مراسم مشروح سخنرانی در رسانه های اصلاح طلب منعکس خواهد شد و چه بسا در آن سخنرانی چند تابو دیگر نیز شکسته شود تا سوپاپ اطمینانی برای مردم باز کنند ، اما اصولگرایان ترجیح می دهند که اصلا کل مراسم را بهم بریزند و از مصونیت خود در قبال قوه قضاییه نیز استفاده می کنند و می دانند که پای هیچ کسی نیز به دادگاه کشیده نخواهد شد. در این مورد می توان به سخنرانی موسوی لاری در ورامین و سخنرانی رسول منتجب نیا در سمنان که هر دو به آشوب کشیده شد اشاره کرد.

باید در روزهای آینده نیز شاهد بهم زدن چندین مراسم دیگر از سوی اوباش بسیجی بود ، پیش بینی می شود که اصولگرایان از این تاکتیک تا زمان شروع تبلیغات انتخابات نیز همچنان استفاده نمایند.

آیا ادامه این تاکتیک ها می تواند در آوردن مردم به سوی صندوق های رای موثر باشد؟ بدیهی است که پاسخ منفی است زیرا هیچکدام از این دو جناح بفکر منافع مردم نبوده اند. با این حال رژیم همواره در این 37 سال تعدادی بسیجی ، پاسدار ، کارمند دولت ، بخشی از مردم ساده و ناآگاه ، پرسنل نظامی و جوانانی که مرتبه اول در رای گیری حاضر می شوند ، در اختیار دارد تا نشان دهد مردم از انتخابات استقبال می کنند. هر چند رژیم در مقاطعی هم مانند سالهای 76 و 88 با برنامه توانست فضا سازی کند و توده هایی از مردم را فریب دهد و بعد همچنان به راهش ادامه دهد. باید دید که آیا این بار هم رژیم برنامه فضا سازی خواهد داشت؟! بعید بنظر می رسد ، زیرا مقامات حکومت هراس دارند که مبادا این فضا سازی کنترل را از دستشان خارج نماید.

آنچه که در به اصطلاح انتخابات پیش رو قابل توجه است این نکته است که دعوی این بار در مرکز ثقل و عمود خیمه نظام است ، رفسنجانی که قهر جامعه را نسبت به ولی فقیه از سال 88 آشکارا می بیند از سوئی سعی در بدست گرفتن سکان کشتی در حال غرق نظام دارد و از سوی دیگر در صدد مهارکردن و جهت دادن قهر مردم نسبت به ولایت مطلقه است که در اظهار نظر هایش در نهان و عیان بیان کرده است . در هر حال این پرسش مطرح است که آیا اجرای این نمایش میتواند راه حلی برای برون رفت رژیم از بحران های بین المللی ، منطقه ای ، اقتصادی ، نارضایتی عمومی، اختلافات درونی و جنگ و دعوا بین سران نظام و …باشد ؟

ادامه دارد.

 

پی نوشت ها:

1          سایت رفسنجانی که روز یکشنبه 8آذر

2          سایت خبری اقتصادی تراز 4 آذر ماه

نظر بدهید