یادداشتی درباره “افشاگری” جدید آقای نتانیاهو، مهران مصطفوی

May 4th, 2018 | مقالات

mehran5بارها نوشته و گفته بودم که رژیم ایران در آغاز برنامه ساختن بمب هسته‌ای را داشته است و تا سال ۱۳۸۲ اینکار را بطور جدی ادامه داده است و از آن به بعد این برنامه را مجبور شده است متوقف کند. خلاصه تحقیقات آژانس که برای عملی شدن برجام به به آن نیاز بود نیز همین را گزارش می‌کرد که ایران تا قبل از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) درگیر یک سلسله فعالیت‌های مرتبط با طراحی یک سلاح هسته‌ای اورانیومی بوده و این فعالیت‌ها تا قبل از سال ۲۰۰۳ سازمان‌ یافته بوده است. فرمول‌بندی گزارش آژانس چنین بود:

“آژانس ارزیابی می‌کند که طیفی از فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای در ایران قبل از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی بعنوان تلاشی هماهنگ انجام شده، و برخی فعالیت‌ها بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی اتفاق افتاده است. آژانس همچنین ارزیابی می‌کند که این فعالیتها فراتر از امکان سنجی و مطالعات علمی، و کسب مهارتها و توانمندی‌های فنی مرتبط و مشخص، پیشرفتی نداشته است. آژانس نشانه‌های معتبری از فعالیت‌ها در ایران در ارتباط با توسعه وسیله انفجاری هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ میلادی در اختیار ندارد. “

حال با توجه به گفته‌های دیشب آقای نتانیاهو چند توضیح ضروری است:

۱ ـ هیچ یک از گفته‌های آقای نتانیاهو جدید نبود و غربی‌ها این اطلاع را داشتند که در آغاز ایران بدنبال تهیه سلاح هسته‌ای بوده است اما این برنامه دیگر ادامه پیدا نکرده است. تعداد زیادی از اسنادی را که آقای نتانیاهو به آنها اشاره کرد قبلا در مطبوعات غرب از آنها یاد شده بود. در ضمن آقای نتانیاهو هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران بعد از برجام بدنبال سلاح هسته‌ای باشد نشان نداد.

۲ ـ آقای نتانیاهو مدعی است که ایران دروغ گفته است و این درست است که ایران در باره فعالیتهای قبل از برجامش دروغ گفته است اما آقای نتانیاهو فراموش می‌کند که نخست وزیر کشوری است که ۲۰۰ کلاهک اتمی دارد و همواره اسرائیل در اینباره به جهانیان دروغ گفته است. پس آقای نتانیاهو به هیچ وجه صلاحیت اخلاقی و سیاسی برای انتقاد کردن از سیاست هسته‌ای ایران را ندارد.

۳ ـ گفته‌های آقای نتانیاهو بیشتر برای تبلیغات در افکار عمومی است و قصدش آماده کردن زمینه برای خروج آقای ترامپ از برجام است. خروجی که از دید نگارنده برای ایران تغییر مهمی در پی نخواهد داشت. آقای خامنه‌ای در پی این خروج سعی خود را خواهد کرد که هر چه بیشتر به روسها نزدیک شود.

۴ ـ اما آنچه در روزهای آینده بیشتر در باره آن خواهیم دانست این است که اسرائیل چگونه به این اسناد دست پیدا کرده است. رزیم ولایت فقیه حتی قادر نیست از مهمترین اسناد خود حفاطت کند. عملیات خارج کردن اسناد از ایران هر طور که صورت گرفته باشد بیانگر ضعف مفرط رژیم است. سپاه پاسداران که حافظ این اسناد بوده بر خلاف ادعاهای پوچی که می‌کنند حتی قادر به حفظ اسناد خود نیز نیست.

و این تکرار لازم است که برجام راه حل قدرتها برای تسلیم ایران بود. آنها هر آنچه می‌خواستند بدست آوردند. اما از آنجا که برجام بر اساس این دروغ که هدف ایران از سیاست هسته‌ای اش تولید انرژی است بوده، و هدف خامنه‌ای از آن تنها برای کم کردن فشار اقتصادی بود و نه باز کردن فضا در داخل کشور و یا رابطه سالم گرفتن با غربی‌ها، برای ما ایرانی‌ها برجام دستاوردی نداشته است. مذاکره‌کنندگان برای نیاز آقای خامنه‌ای و “حیثیت” او مذاکره کرده‌اند و الا در توافقی که بدست آمده است و من بدون تردید از آن بعنوان “ترکمانچای هسته‌ای” نام بردم از حقوق ملی مردم ایران خبری نیست. بدون تردید می‌توانم بگویم که راه‌حل دیگری وجود داشت و دروغ است که گفته شود تنها راه‌ حل یا تشدید تحریم‌ها و بالاخره جنگ بود و یا توافقی که بدست آمده است. به ایرانی‌ها گفته شد که با برجام بسیاری از مشکلات حل خواهد شد اما وضیعتی که در آنیم بما می‌گوید چه کسانی صمیمانه حقیقت را با مردم در میان می‌گذاشتند. در این نظام برای مسئله هسته‌ای راه حلی نیست همچون که برای بسیاری از مسائل اساسی ایران راه حل نخواهد بود.

نظر بدهید