نصرالله نجات بخش:چرا تنور انتخابات داغ نمی شود؟

Apr 4th, 2017 | مقالات

 entekhabat 2

برای نمایش در صحنه انتخابات این بار چه خواهند کرد؟

مگر کسی قصد بر اندازی دارد؟ مگر کسی مخالف این نظام است؟ مگر کسی از آشتی ملی حرف زده است؟ مگر قرار است در انتخابات پیش رو اتفاقاتی نا گوار رخ دهد؟ دماسنج شامه ملاهای فاسد و فریبکار حاکمیت بوهای نا خوشی را إحساس میکند که لاجرم از بوقهای نماز جمعه دستگاه ولایت ، ترس خود را از سقوط آشکار می کند.

چه شده که امام جمعه های سراسر کشور جملگی به فرمان رهبر، کارناوال بر اندازی و آشوب در انتخابات را روضه خوانی می کنند، به یکی دو نمونه دقت کنیم:

نماینده خامنه ای در جمعه بازار مشهد می گوید: عده ای از قدرت خواهان و فرصت ‌طلبان داخلی به دنبال اردوکشی سیاسی با استفاده از جریان لائیک برای رسیدن به مقاصد خود هستند. علم الهدی با وحشت می گوید: “امید دشمنان برای براندازی نظام، استفاده از جریان لائیک داخلی است. آنها می‌خواهند سفره دین را از زیر پای مردم بکشند و با منسجم کردن افراد بی دین در داخل کشور و جریان لائیک، یک جریان ضد نظام به وجود بیاورند و به‌ وسیله آنها به نظام ضربه بزنند یا نظام را براندازی کنند.

احمد خاتمی، ملای شماره موقت نماز جمعه تهران در همان سناریوی هماهنگ می گوید: “در سال۸۸ اقلیتی در برابر اکثریت وفادار این ملت ایستادند و فتنه فرصت سوز را آفریدند این ملت از این جماعت دل پرخونی دارد و تا توبه نکنند کسی باآنها آشتی نخواهد کرد. “

احمد خاتمی در خصوص فضای سرد انتخاباتی کشور گفت: باید این فضا ی انتخابات در کشور ما، با کشورهای غربی متفاوت باشد

دشمن در پی تشنج آفرینی در عرصه انتخابات ما وارد شده است و این یک خبر است و نه یک تحلیل، چرا که آنها در پی ناآرامی در فضای انتخاباتی ما هستند.

خاتمی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه نباید فضای انتخاباتی به فضایی برای عقده‌گشایی نسبت به ارزش های انقلاب و اسلام باشد و به بهانه نطق های انتخاباتی، کاندیداها و هواداران آنها حق زیر سوال بردن خدمات ۳۸ ساله انقلاب را ندارند.

باید مراقب رسانه های بیگانه باشیم، آنها اخیرا چند شبکه به وجود آورده اند تا به وسیله آنها همان بازی های سال ۸۸ را تکرار کنند، من اینجا به عزیزانی که در فضای مجازی به عنوان کاربر حضور دارند توصیه می کنم که اولا تنفرشان را از آنها در آن فضاها ابراز کنند و هر جا دیدند که آنها وارد تهاجم به ارزش های اسلامی ما شدند در برابر آنها ایستادگی کنند. واژه ها بار فرهنگی و سیاسی دارند واژه آشتی ملی هم از این قبیل است چرا که معنا این طور تعبیر می شود که در کشور دعوای ملی وجود دارد در حالی که این دروغ است. آنها می خواهند در سوریه منطقه امن و پرواز ممنوع ایجاد کنند و این را به بهانه جا دادن به آوارگان سوری مطرح می کنند، و این مقدمه ای بر تجزیه سوریه خواهد شد و …

یک ماه بیشتر به اجرای نمایش انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است. بازار این نمایش تا آنجا از رونق افتاده است که برای کسادی کار اصولگرا و اصلاح طلب، دست به کار ساختن جبهه جمنا ( جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ) شدند، دکانِ چند نبشی که همه گونه جنسی را بتوان در آن گذاشت. اما کارنامه چند ماهه عمر این جبهه هم نشان از بی رونقی کامل آن دارد . مشکلات فزاینده ، نارضایتی جامعه در حال انفجار ، هر جناحی را تا کنون به هر شعبده ی ممکنی واداشته اما راهی به پیش نبرده است، تنها بازی از این ستون تا آن ستون را برای سر پا نگهداشتن رژیم به اجرا گذاشته است.

گذری برسالهای حاکمیت، در نظام جمهوری اسلامی ولایت مطلقه فقیه بیانگر این نکته است که بازی انتخابات و اجرای نمایش آن تنها برای کسب مشروعیت ناداشته این رژیم است، ولی فقیه فاسد و جنایکار نیازمند چیزی است که بار ها خودش استدلال و برای مشروعیت نظام بکار میبرد، اجرای نمایش های گوناگون انتخابات فقط با این هدف عمل می شود.

پرسیدنی است که این بار مشکلات و برآیند سیر صعودی آنها کدامند و رژیم چه راه کاری برای آنها دارد؟ آیا کلید های قلابی روحانی گشاینده قفل های بسته زندگی ومعیشت و هست و نیست مردم بود، یا بعکس در سایه آن حفظ نظام فساد و ویرانی میسر شده است ؟

با نگاهی به صحنه سیاسی انتخاباتی ایران و در گیری ها و تناقضاتی که در نظام ولایت مطلقه ایجاد شده است، این بار کدام کلید جادویی شعبده انتخابات صحنه پردازی خواهد کرد و کدامین راه حل گشاینده واقعی قفل های زنگ زده رژیم سراسر فساد و تباهی خواهد شد؟ به صحنه ها بنگریم:

در جبهه اصلاح طلبان چه میگذرد ؟

–          اخیرا مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس با خاتمی ملاقات کرده است. او به خاتمی گفته کم کم شرایط را برای بازگشت شما فراهم می کنیم و شما هم باید خودتان را آماده کنید. شنیده شده که تحرکات انتخاباتی پزشکیان اخیرا افزایش یافته است. گفته می شود که جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان گاهی در باغ پزشکیان در تبریز و با حضور وی برگزار می شود. در ملاقات با خاتمی ، خاتمی نیز از وی خواسته که وی بعنوان نامزد یدکی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند تا در صورتی که روحانی با عدم استقبال روبرو گردید بلافاصله پزشکیان وارد صحنه شود. در این مورد باید اضافه کرد که احتمال وارد شدن پزشکیان وجود دارد اما حرف وی را در مورد اینکه شرایط را برای خاتمی مهیا می کند، نباید جدی گرفت زیرا در حال حاضر حتی علی لاریجانی هم بعنوان رئیس مجلس قدرت محدودی دارد.

–          معرفی حسن روحانی از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی مناسب ترین تاکتیکی بود که این جناح بکار بسته است اما به گوشه ای از فتنه های رهبر به این تاکتیک توجه کنیم: قدیری ابیانه که مدتی سفیر حکومت در ایتالیا بود و سابقه خوبی هم ندارد به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مطرح شده است ،او اظهارات تازه ای کرده است: ” سر کار آمدن مجدد روحانی اقتصاد ایران را فرو می پاشد. دولت برای اینکه کشور را اداره کند 700 هزار میلیارد تومان از خارج قرض گرفته که معادل 10 سال درآمد نفتی است. اگر مردم بدانند روحانی در خانه 50 میلیارد تومانی زندگی می کند دیگر به او رای نمی دهند. حقوق رییس بانک ملت 5 برابر حقوق رییس جمهوری آمریکاست. فساد در بدنه دولت به حدی است که به نام کارتن خوابها و با سند 60 خانه روستایی وام های میلیاردی گرفتند و نام کسانی را به عنوان وام گیرنده آوردند که بی هویت بودند” این ادعا بسیار مهم است. در واقع این دیپلمات سابق می خواهد بگوید که عوامل دولت روحانی با شناسنامه ” مردگان” وام هنگفت گرفته اند. مساله استقراض عجیب دولت هم از جمله اخباری است که به این صورت علنا اعلام نمی شود. با نزدیک شدن به زمان انتخابات موج تندی بر علیه دولت بر پا شده است. به نظر می رسد که خامنه ای هم بشدت از اینگونه حملات استقبال می کند و ترجیح می دهد که با کمک صندوق های رای ، بتواند روحانی را حذف کند.

–          اگر اصلاح طلبان بصورت کامل – همانگونه که محمد رضا عارف اعلام کرده فقط حسن روحانی را معرفی کنند ، در این صورت چنانچه دو تن از نامزدانی که رسما اعلام کاندیداتوری کرده اند یعنی : حمید بقایی و مصطفی میر سلیم در برابر روحانی باشند ، شرایط نشان می دهد که روحانی در این دوره نیز برنده خواهد بود زیرا دو نفر دیگر دارای پایگاهی در جامعه نمی باشند. البته تا زمان اعلام رسمی کاندیداها و تایید یا رد شورای نگهبان هنوز زمان باقی مانده و هر اتفاق دیگری ممکن است روی دهد.

–          در مورد اصلاح طلبان، خبرها حاکی از آن است که قرار بود روز 14 فروردین اعضای شورای سیاستگذاری عالی اصلاح طلبان با محمد رضا عارف دیدار داشته باشند. همچنین قرار است که به گفته ” الهام فخاری” مسئول روابط عمومی این شورا ، در تاریخ 20 فروردین نشست شورای سیاستگذاری برگزار شود و در این نشست اعضای شورای مرکزی جبهه اصلاحات شرکت خواهند کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر محمد رضا عارف نقش تعیین کننده ای در جبهه اصلاحات به عهده دارد ، بنظر می رسد که حرف آخر جبهه اصلاحات را عارف و شورای مذکور در انتخابات خواهند زد. به عبارت دیگر گروه اصلاح طلبی که با عارف و این شورا مخالف می باشند ، می توان گفت که شانسی برای برتری در انتخابات را ندارند.

افشای پشت صحنه ها توسط جناح مخالف :

اکنون یک نمونه رانت خواری جدید از سوی یکی از عناصر اصلاح طلب به نام ” احمد مسجد جامعی” عضو شورای شهر تهران و کسی که تظاهر به پاکی و اصلاح طلبی می کند بدست آمده است:

–          بر اساس اسناد بدست آمده نامبرده از رانت 5/7 میلیارد تومانی استفاده کرده است. گویا نامبرده ملکی را به مساحت 842 متر مربع در خیابان شیخ بهایی تهران خریداری می کند. اصل سند این ملک به اسم: محمد رضا مسجد جامعی ، مهرشاد کاظمی و زهرا امیری نیکو صادر می شود. نامبرده بعد از دریافت مجوز ساخت ساختمانی 8 طبقه ، بدون مجوز جدید ساختمانی 10 طبقه می سازد و کل متراژ قابل ساخت بنا را از 3291 متر به 4520 می رساند! اما قسمت مهم این رانت خواری این بوده که اصولا این مکان یک باغ بوده نه یک خانه! در واقع صاحبان این برج در همان ابتدا درختان باغ را قطع می کنند و برج را در این مکان بنا می کنند.

 

جناح اصولگرا چه راهکاری را برخواهد گزید ؟

تزلزل و اختلاف در جناح اصولگرایان تشدید شده است. اخبار منتشر شده نشان می دهد که ظاهرا تشکیل ” جبهه مردمی انقلاب اسلامی ” هم به احتمال فراوان نمی تواند این جناح را یکدست و متحد سازد. در همین راستا ، موسوی لارگانی عضو جبهه پایداری – نزدیک به مصباح یزدی- از سعید جلیلی انتقاد کرده و گفته : ” برخی اصولگرایان از جمله سعید جلیلی نباید نردبانی که روزی از طریق آن بالا رفتند را روی زمین پرتاب کنند چرا که این اقدام نه به صلاح خودشان و نه به صلاح اصولگرایان کشور است” این عضو جبهه پایداری در ادامه اینگونه هشدار می دهد: ” به نظر بنده اگر قرار باشد در آستانه برگزاری انتخابات ” جامعتین” به یک طرف بروند ، آقای سعید جلیلی به یک طرف و جبهه مردمی انقلاب هم به یک طرف برود نتیجه ای جز شکست برای اصولگرایان به همراه نخواهد داشت”.

اختلافات در جناح اصولگرایان ادامه دارد. ” حسین نقوی حسینی” یک نماینده تندرو در مجلس در این مورد می گوید: اصولگرایان با دو دیدگاه وارد انتخابات شده اند ، برخی تشکل ها به تکثر گزینه های اصولگرا اعتقاد دارند و برخی دیگر به خصوص ” جمنا” – منظورش از این اصطلاح جبهه مردمی نیروهای انقلاب است – بر وحدت اصولگراین در انتخابات تاکید دارند که وجه اشتراک تمامی گروههای اصولگرا بر کشیده شدن انتخابات به دور دوم است”….. البته تجربه نشان داده که تکثر در معرفی نامزدان انتخابات از سوی این جناح منجر به ناکامی خواهد شد زیرا هیچیک از این کاندیداها چهره ی محبوب و مقبولی ندارند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی “جمنا” تاکنون هیچ توفیقی نداشته زیرا اینها همان عناصر سابقه دار در دولت های قبلی از جمله دولت احمدی نژاد هستند که حالا با شعار مبارزه با فساد وارد شده اند. در روزهای اخیر این جبهه از محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه هم دعوت کرده تا با آنها همکاری نماید اما پاسخ حبیبی منفی بوده است . مصطفی میر سلیم نامزد حزب موتلفه در این مورد می گوید: ” در ابتدای کار دعوتی انجام نشد و پس از آن هم از شخص دبیر کل دعوت شد. این جبهه می خواهد بگوید که من مردمی هستم و اتکایی به احزاب ندارم. اینجا یک اشکال دیگر پدید می آید ، چرا که قانونا نمی تواند جبهه باشد مگر آنکه اتکا به احزاب داشته باشد. یک بام و دو هوا امکان پذیر نیست….”

چرا احمدی نژاد علیرغم خواست خامنه ای با فردی مثل بقائی وارد صحنه انتخابات شده است ؟

احمدی نژاد می داند که وضعیت دو جناح دیگر مساعد نیست. جناح ” اصولگرایان” به بن بست رسیده و دوره نامزد شدن ولایتی ، رضایی و حداد عادل … گذشته است و امکان ائتلاف هم ندارند. از طرفی در جناح اصلاح طلبان هم هنوز گزینه ای مناسب وجود ندارد و به همین دلیل آنها ترجیح می دهند که این دوره نیز از روحانی حمایت کنند. اما مشکل اینجاست که روحانی هم کارنامه موفقی نداشته است. بنا بر این احمدی نژاد با آوردن حمید بقایی قصد دارد یک مانور تبلیغاتی در جامعه انجام دهد. اینکه تا چقدر راه برایش باز می شود، البته بستگی به شرایط روز دارد.

در نهایت احمدی نژاد می خواهد این پیام را به همه بدهد که مترصد فرصت است و می خواهد به قدرت باز گردد. او از نظر فساد عظیمی که در دوران 8 ساله بوجود آمد مطلقا احساس نگرانی نمی کند زیرا می داند که مصونیت دارد.

از سوی دیگر جبهه ی پایداری که مجموعه ای از حامیان احمدی نژاد بوده اند و رهبر فکری آنها مصباح یزدی است ، هیچ تمایل و علامت مثبتی برای ائتلاف با جمنا از خود نشان نداده اند. آخوند ” پژمان فر” نماینده مشهد و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری صریحا گفته : ” راغب به پیوستن به جمنا نیستیم. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تلاش دارند که بگویند ما می توانیم محور باشیم و می توانیم به کاندیدای واحد برسیم اما این یک ادعا بیش نیست، این اسم ها فقط آرایش های جدید سیاسی است و دارای چنان ظرفیتی نیست که بتواند اصولگرایان را به وحدت برساند”…… به این ترتیب می توان صریحا گفت که امکان ائتلاف در بین اصولگرایان وجود ندارد و ادعای موسسان جمنا هم که خودشان را نه اصلاح طلب می دانستند نه اصولگرا ، ادعای بیهوده ای می باشد زیرا آنها تلاش کردند تا بتوانند گروههای اصولگرا را به جبهه ی خود وارد کنند.

 

ولی فقیه چه ترفندی را برای کشاندن مردم در صحنه بکار خواهد گرفت ؟

از ابتدای سال جدید برای نخستین بار در طول حیات حکومت اسلامی در آستانه انتخابات ، خامنه ای علنا سیاست های روحانی را به باد انتقاد گرفت، وی درست انگشت روی موردی گذاشت که هم ضعف دولت روحانی بوده و هم دغدغه مردم. یعنی ” اقتصاد”.

–          هدف خامنه ای در آستانه انتخابات از این انتقادات چیست؟ او با این حملاتی که به دولت کرده نمی خواهد بازار انتخابات را گرم نگه دارد بلکه مایل است که روحانی از صحنه خارج شود. خامنه ای می داند که رد صلاحیت روحانی توسط شورای نگهبان پر هزینه خواهد بود ، از طرفی هم نمی خواهد ریسک کند و مهندسی انتخابات را با روش سال 88 عملی سازد زیرا می داند که سطح نا رضایتی ها بالاست و ثبات رژیم اش به هم می ریزد به همین دلیل بهترین راه این است که بصورت مستند حرف بزند و صریحا بگوید از نظر اقتصادی دولت توفیقی نداشته و آمارها قانع کننده نیست و دغدغه مردم اقتصاد است و …. با این شگرد خامنه ای و دستگاههای خبری و تبلیغاتی اش می توانند فضا را بر علیه روحانی تشدید کنند و رای او کاهش یابد. هر چند مردم همواره بر خلاف نظر خامنه ای عمل کرده اند ، با این حال خامنه ای تصور می کند که وقتی روی موضوع ” اقتصاد ” دست بگذارد ، مساله دیگر جنبه سیاسی مانند سال 88 یا 76 ندارد و می تواند رای مردم را به سمتی پیش ببرد که خودش می خواهد.

–          البته یک مشکل دیگر نیز وجود دارد. اینکه در جناح نزدیک به خامنه ای هنوز یک نامزدی که بتواند با معیارهای ” حداقل” جذب رای کند وجود ندارد. این خود یک معضل است. تا الان همه چهره هایی که نامشان مطرح شده و نزدیک به خامنه ای هستند ، چهره هایی هستند که در انتخابات تکرار شده اند و رای هم نداشته اند. ناگفته نماند که جناح مقابل هم چهره ی مطلوبی ندارد و به همین دلیل فقط روی ” روحانی” سرمایه گذاری کرده است.

–          شرایط داخلی چنان بهم ریخته و دولت روحانی هم کارنامه ی موفقی ارائه نداده است بنا بر این ، رژیم بار دیگر به یک قدرت محرکه نیاز دارد تا مردم را به پای صندوق ها بکشاند. این قدرت محرکه موسوی و کروبی می توانند باشند. هر دو نیز خواهان حفظ حکومت می باشند. خامنه ای برای کشاندن مردمی که هنوز به کروبی و موسوی دخیل می بندند می تواند از این دو نفر برای گرم کردن بازارش استفاده کند. بی تردید توافقاتی با این دو صورت می گیرد تا فضا را شلوغ نکنند و تنها کاری که باید انجام دهند دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات است. آنها می توانند در نهایت از یک کاندیدا مثل روحانی حمایت کنند و همین مساله به گرمی انتخابات می افزاید. ضمن اینکه اگر انتخابات برگزار شود و موضوع حصر ادامه یابد در این صورت به نظر نمی رسد که قضیه به سرعت حل شود. در این صورت خامنه ای دیگر ضرورتی برای این امر نمی بیند.

–          با تبلیغاتی که در روز های اخیر برای آوردن رئیسی به صحنه کاندیداتوری ریاست جمهوری میشود این گمانه تقویت میشود که گزینه مورد نظر خامنه ای ،ابراهیم رئیسی است که ازسوئی میتواند اصولگرایان را زیر چتر خواست ولایت جمع کند و از سوی دیگر ید طولائی در سرکوب داشته است و مهار اوضاع بوسیله سرکوب شیوه اوست ، همان چیزی که نظام نخ نما شده ولایت فقیه بدان نیازمند است .

استراتفور می نویسد: با وجود ائتلاف قدرتمند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، شکست دادن روحانی کار دشواری خواهد بود. اگر آیت‌الله رئیسی متولی استان قدس رضوی با محاسبه وضعیت و برای اجتناب از شکست مقابل اصلاح‌طلبان و میانه‌روها صلاح را بر این ببیند که پیشنهاد نامزدی محافظه‌کاران را نپذیرد، تنها گزینه باقی‌مانده برای محافظه‌کاران علی لاریجانی خواهد بود اما مشکل محافظه‌کاران اکنون این است که به نظر نمی‌رسد لاریجانی علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد. او حامی دولت روحانی بوده و به احتمال زیاد در انتخابات پیش‌رو هم از او حمایت می‌کند.

سوال این است که چرا باید مهندسی انتخابات و آرایش سیاسی انتخاباتی که کار احزاب سیاسی است به دست اشخاص و نیروهای نظامی سپرده شود؟

ادامه دارد

نظر بدهید