نصرالله نجات بخش: جبهه ای خلق الساعه ، مانورِ “انتخابات” نمایشی برای مشروعیت

Feb 28th, 2017 | مقالات

 entekhabat 2جمهور مردم یا ولی فقیه ؟ کدامیک انتخاب می کند؟

کدام انتخاب، کدام آزادی، کدام حقوق و اظهار عقیده و نظر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اعدام های سال 2015 را بیش از ۹۶۶ تن اعلام کرده ، آمار سال 2016 را به مراتب بیشتر و رقم اعدامها به بیش از 1000 نفر در سال 2016 رسیده است . گزارشگر وضعیت حقوق بشر در ایران، دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را بدتر ازگذشته اعلام کرده است.

بیش از سه دهه است که نظام دیکتاتوری حاکم بر ایران هر گونه انتخابی را از مردم سلب نموده است و مردم حق ساده ترین انتخاب های فردی خود را نیز ندارند .حال بکارگیری واژه «انتخابات» توهینی به انتخاب و انتخاباتی است که بشریت تلاش فراوانی برای کسب آن نموده است .

در بهار سال آینده ( اردیبهشت 1396 ) نمایش انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود که برای صحنه آرائی بیشتر با انتخابات شورای شهر همزمان اجرا میگردد، و این سوال مطرح است که این بار ولی فقیه با چه شعبده ای کاندیدای مطلوب خود را از به اصطلاح صندوق های رای بیرون خواهد کشید .

یکی از افتخاراتی که ولی فقیه نظام استبدادی حاکم بر ایران بدان می بالد تعداد انتخاباتی است که در این سال ها انجام گرفته است ، وی برای خفه کردن جناح های رقیب و منتقد خود فریاد سر میدهد که “کدام انتخابات آزاد نبوده است “!

هر چه زمان به انتخابات نمایشی رژیم ملاتاریا نزدیکتر میشود، در کوره پزخانهِ حکومتی رشد قارچ گونه احزاب و ساختن گروههای مورد توافق ولایت مطلقه در باندهای حکومتی افزایش می یابد و همزمان نزاع در همین باندهای مختلف درون حکومت نیز بالا میگیرد. اما از آنجا که خیمه شب بازی انتخابات در دایره یک حکومت نامشروع و غیر منتخب صورت میگیرد این بازی حزب سازی و این بار «جبهه» سازی برای بازی انتخابات است که این خود نیز باعث تشدید اختلافات درونی و حذف باندهای متخاصم درون حکومتی میگردد.

جبهه نوظهوری که دیماه گذشته تاسیس شده تا در این دوره نقش بازیگری خود را برای ولایت بر عهده بگیرد «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» است، سر نوشت این جبهه نیز بسیار زود تر از همیشه مشابه سرنوشت باند هایی خواهد شد که نمونه آنها را دیدیم، سر نوشت جبهه و احزابی چون:

حزب موتلفه، جبهه پایداری، جامعه روحانیت مبارز، باند مشارکت،   باند اصلاح طلبان لاحق « ندای ایرانیان »، مجمع روحانیون مبارز، حزب کارگزاران سازندگی، حزب جامعه مدنی همدان، حزب اراده ملت ایران (حاما)، حزب اسلامی کار، حزب مردم‌سالاری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و دهها حزب و گروه و جبهه دیگر

همانطوری که در انتخابات های پیشین اثبات شده است ولی فقیه نیازمند ارائه نمایشی برای مشروعیت نظام می باشد و در شرایطی که شعار ها و وعده و وعید ها برای مردم توهین، تمسخر و طنز شده مجددا ولی فقیه به فکر داغ کردن تنور انتخابات وایجاد شور و هیجان در آستانه نمایش انتخابات افتاده است.

آری در هفته هایی که گذشت باز شاهد اعلام موجودیت و تبلیغات زیادی از سوی اصلاح‌طلبان خامنه ای در راه‌اندازی جبهه ای بنام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بودیم. در اینجا به این جبهه دست ساز حکومتی میپردازیم:

بخشی از عوامل حکومت که در جنجالهای درون رژیم کمتر نقش داشته اند ، دست بکار شده و عمق بن بست را درک کرده و حالا در قالب یک جبهه جدید برای کارزار انتخابات وارد صحنه شده اند. آنها نام گروه خود را ” جبهه مردمی نیرو های انقلاب اسلامی ” گذاشته اند. در درون رژیم چنان بازی ” اصولگرا ” و ” اصلاح طلب ” از سکه افتاده که اعضای این به اصطلاح جبهه نیز به روشنی به این مساله اعتراف کرده و می نویسند: سازوکاری که مخالفان حسن روحانی برای رسیدن به وحدت و پایان دادن به ریاست‌ جمهوری روحانی تشکیل داده‌اند در فاصله کمتر از ۳ ماه مانده به انتخابات با ۵۰ متقاضی کاندیداتوری بازی جدیدی را تدارک دیده اند.

با نزدیک شدن فصل انتخابات مجددأ تمام جناح ها و باندهای حاکمیت در حال تدارکات بازار تبلیغات انتخابات شده اند و طبق روال همیشگی خود دست بکار ساختن فضای گرمی برای بازی انتخابات شده اند.

مهر گزارش می دهد: نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب صبح روز5 اسفندماه با حضور اقشار مختلف مردم و تعدادی از شخصیت ها در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد. ۳۰۰۰ نفر در سراسر کشور از شهرستان ها، استان ها، اقشار و حامیان جبهه در این مجمع حضور دارند. همچنین چهره هایی نظیر محسن رضایی، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، محمدعلی موحدی کرمانی، سیدرضا تقوی، محمدنبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، زاهدی، حاجی بابایی، آل اسحاق، مصباحی مقدم، حجت الاسلام رحیمیان، نادر طالب زاده، مهدی چمران، عباس شیبانی، راستگو و میرتاج الدینی در این مجمع حضور دارند. بنابراین گزارش، حجت الاسلام رحیمیان رئیس هیئت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در اولین مجمع عمومی این جبهه گفت: آنچه باعث پیوند با این جبهه است به خاطر دو مسئله اساسی است، انگیزه ای که باعث شده شما و هزاران نیروی انقلابی دیگر در سراسر کشور به این جبهه بپیوندند در درجه اول دغدغه از شرایط حاکم و دلبستگی و امید به دشمن است. نگرانی از عدم توجه و تمرکز بر معیشت و گرفتاری های مردم باعث این دغدغه شده است.

رئیس هیئت موسس جبهه مردمی گفت: همه ما می دانیم که جبهه یک حزب جدید نیست تا انشقاقی بر انشقاق های قبلی بیفزاید بلکه یک محل اتصال و پیوند بین نیروهای انقلاب است که می خواهد برادرانه و خادمانه دغدغه مندان در همه گروه ها و اقشار را حول محور انقلاب و پیروی از مقام ولایت منسجم کند تا به خواست خدا گامی در جهت رفع مشکلات برداشته شود.

جبهه ای جدید که به نظر می رسد که کاربرد چنین جبهه ای نیز صرفا موقت و برای انتخابات پیش رو می باشد.

اعضای موسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» این افراد هستند:

یحیی آل اسحاق ، مهدی چمران ، حمید رضا حاجی بابایی ، رضا روستا زاده ، محمود خسروی وفا ، مهدی محمدی ، علیرضا مرندی ، نادر طالب زاده و مرضیه وحید دستجردی می باشند. تعدادی از این افراد قبلا وابسته به جناح احمدی نژاد بوده اند مانند حاجی بابایی ، وحید دستجردی و چمران. عناصری هم به جناح تندروها و حزب الله نزدیک بوده اند مانند مهدی محمدی و طالب زاده. همچنین آخوند رحیمیان رییس هیات موسس این جبهه است که به شخص خامنه ای نزدیک است. اخیرا باقر ذوالقدر نیز از سمت خود کنار رفته و به این جبهه پیوسته است و حتی این جبهه مورد تایید محسن رضایی نیز قرار گرفته است. گروه مذبور شعار اصلی خود را مبارزه با فساد اعلام کرده است. شعاری که تصور می کنند با اقبال مردم روبرو خواهند شد در حالی که در سال 84 نیز احمدی نژاد با همین شعار وارد صحنه شد و توانست رای بخشی از مردم را جمع کند اما در نهایت کارنامه ای سراسر از فساد در دولتش عیان شد. نکته دیگر اینکه این جبهه خود را فرا جناحی معرفی کرده و رحیمیان گفته : این جبهه فراتر از جریان اصولگرایی است. همچنین حسینعلی شهریاری نماینده سابق زاهدان در مجلس نیز ضمن حمایت از این جبهه چنین گفته است:

جناح بندی های موجود جوابگوی اداره کشور نیست. ما جناح های مختلف چپ و راست و گروه های مختلف را داشتیم ولی در اداره کشور موفق نبودیم. واقعا ما چالش های جدی در اداره مملکت داریم و روز به روز وضعیت مان متاسفانه بیشتر از اینکه بهتر شود بدتر می شود

ملاحظه می کنید که افرادی این سخن را بیان می دارند که بخشی از حکومت هستند و نمی خواهند رژیم تغییر کند. کسانی که جبهه مورد نظر را تشکیل داده اند به این نتیجه رسیده اند که جناح موسوم به اصولگرا اگر شامل : جامعه روحانیت مبارز – حزب موتلفه- جامعه مدرسین قم – جبهه پایداری و چند گروه همیشگی و قبلی باشند و بخواهند کاندیدا معرفی کنند با شکست مواجه می شوند. آنها هیچ ایده جدید و شخص مناسبی برای ریاست جمهوری ندارند. از طرفی این افراد در مجموعه اصلاح طلبان هم قرار ندارند و مایل نیستند که این جناح قوه مجریه را در دست داشته باشد. اکنون آمدن یک نظامی مانند ” ذوالقدر” و حمایت محسن رضایی می تواند تامل برانگیز باشد زیرا بلافاصله بعد از حضور ذوالقدر ، مجید انصاری معاون روحانی موضع گرفته که بر اساس سخن خمینی نظامیان نمی توانند وارد رقابت های سیاسی شوند. این حساسیت از طرف مجید انصاری هم قابل تامل است و نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که برای مهندسی کردن انتخابات و تایید خامنه ای ، این جبهه وارد صحنه شده تا فردی را معرفی کند که نسبت به دیگر عوامل دزد و غارتگر رژیم کم سابقه بوده و بتوانند روی او مانور دهند.

البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که افراد این جبهه دارای سمت های حکومتی بوده اند و از منظر مردم چهره هایی محبوب و مشهور بشمار نمی روند. مثلا افکار جامعه دید خوبی نسبت به مهدی چمران یا حاجی بابایی که واقعا فردی فرصت طلب است ندارند. یا فردی چون آل اسحاق که سابقه وزارت بازرگانی دارد و حتی نامزد موتلفه در انتخابات 92 بود ، دارای محبوبیت و مقبولیت نسبی نیز نمی باشد. نادر طالب زاده که بیشتر می خواهد خود را هنرمند جلوه دهد از سرسپردگان رژیم در رسانه دولتی بوده و گویا ماموریت هایی به لبنان و بوسنی هم داشته است. او نمی تواند رای جمع کند زیرا نه سواد سیاسی دارد و نه در میان هنرمندان محبوبیت دارد. به همین دلیل احتمالا کاربرد اصلی این جبهه همان مهندسی انتخابات خواهد بود.

 

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفته بود که تا صبح یکشنبه حدود ۵۰ نفر برای نامزدی در انتخابات به این جبهه معرفی شده‌اند که «احتمال دارد این تعداد افزایش یابد.» وی از سعید جلیلی نیز به‌عنوان یکی از افراد مورد بررسی یاد کرده است. این در حالی است که از فردای انتخابات خرداد ماه سال ۹۲ تا به‌حال، علت شکت افراطیون در برابر روحانی از سوی فعالان سیاسی اصولگرا، تعدد نامزدهای انتخاباتی‌شان عنوان شده است.

گویا در حال حاضر مهم‌ترین گزینه‌های افراطیون محمدباقر قالیباف و آیت‌الله رئیسی هستند. قالیباف به‌دلیل شکست چندباره‌اش در انتخابات و حاشیه‌ها و حوادث رخ داده در دوران مدیریتش بر شهرداری تهران از وضعیت لرزانی برخوردار است و رئیسی نیز به‌دلیل نزدیکی‌اش به خامنه‌ای و گمانه‌زنی‌هایی نظیر شانس وی برای رسیدن به جایگاه «ولایت فقیه» تنها زمانی خود را در معرض رای مردم قرار خواهد داد که مطمئن باشد با رای بالایی پاستور را در اختیار خواهد گرفت. این امر نیز با توجه به تجارب پیش‌گفته انتخاباتی زمانی میسر است که همچون سال‌های ۸۴ و ۸۸ قوای نظام در پشتیبانی از وی بسیج شوند.

 

در سال های گذشته هاشمی رفسنجانی در کنار ولی مطلقه نظام ، نقش تعدیل کننده ای داشت و از آنجا که برای او نیز حفظ نظام از اوجب واجبات بود ،نقش موثری در اجرای نمایش انتخابات ایفا میکرد

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی در گفتگویی با شرق به دیدارش با خامنه ای و گفتگو درباره اصلاح طلبان اشاره کرده است:

 

فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شرایط کشور را دچار دگرگونی کرد، ایشان کانال امین و مهمی برای ارتباط با مقام معظم رهبری بود. ازدست‌دادن این کانال ارتباطی اصلاح‌طلبان را به این فکر فرو برده است که باید در پی ایجاد یک کانال با مقام معظم رهبری باشند. شنیده می‌شود که شما اخیر با رهبری دیداری داشتید و از شما به‌عنوان فردی که می‌تواند این نقش را تا حدودی ایفا کند، نام برده می‌شود، این گفته چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؟

 

جهانگیری: “اصل ملاقات که انجام شده است. ما با دوستان و بزرگان اصلاح‌طلب مذاکره‌ای داشتیم؛ آنها تأکید کردند که این کار انجام شود. من هم با آقای رئیس‌جمهور مشورت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدم که این ملاقات انجام شود که انجام هم شد. هم درباره شرایطی که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشت، صحبت شد و هم شرایط اصلاح‌طلبان. درباره موقعیت، جایگاه و نقش آنها در انقلاب و نظام و نیز درباره سران اصلاح‌طلب هم صحبت شد. جلسه بسیار خوبی بود و من گزارش کامل را به سران اصلاح‌طلب دادم…”

حال این پرسش مطرح است که این بار جناح اصلاح طلب نظام مطلوب خود را چگونه پی خواهد گرفت ؟

ادامه دارد

نظر بدهید